Tanganyika rookie

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • xandersx
    Användare
    • september 2005
    • 72

    Tanganyika rookie

    Tja
    Jag har haft CA ciklider de senaste 15 åren, men nu har jag blivit tvungen att dra ner på antalet kar och därför tänkte jag prova Tanganyika för första gången.

    Jag har ett 255 liters att tillgå. 125*45*45, med pumpar som drar runt ca 1900 liter/h, och 30 liter filermassa (biobollar, keramikringar och filtermatta).

    Bottenmaterialet är finast möjliga sand och enda invånaren är en Peckolitia Vittata. I övrigt står det tomt.

    pH värdet är 7,2, direkt från kranen, hur höjer jag det på bästa sätt?

    Jag vill gärna ha lite inredningstips också, gärna med bilder.

    Tips på fiskbestånd? Jag har tänkt mig någon form av Neolamprologus, men vet inte vilken eller hur många. Så tips och hjälp vill jag gärna ha. Vad finns det mer jag behöver veta innan jag ger mig in på det här?

    MVH/ Anders
  • ozric
    Användare
    • mars 2004
    • 3187

    #2
    Jag hade kört vtn-byten med lite bikarbonat och kanske filtrerat genom korallgrus. Fresten;hur högt Kh har du? (höjs ju iofs med bikarbonaten så skit samma...) Ph från 7,8 och kH på från ca 10 tror jag skulle bli bra.
    Sen hade jag valt utifrån de fiskar som e snyggast och sedan kollat upp (tex här på forumet) vilka de går att ha tillsammans med. Spontant så hade jag nog skaffat ett litet gäng jullar (tex Regani från Kipili,den tycker jag ´e snyggast) ,kanske några snäckskalslekare och nåt mer. Jag hade nog inrett karet med en massa sten i bakre hörnen alt. längs kortsidorna och med en öppen plats i mitten nära framrutan med en hel dröse snäckskal, om det nu skall vara "snäckisar" i. Som bottenmaterial hade jag använt fin korallsand och kalksten.
    Fast vid närmare eftertanke hade jag nog kört Troffar på en gång! Det är ju ändå ditåt vi alla vandrar!
    "Varför ser du flisan i din broders öga när du inte ser bjälken i ditt eget?"
    c",)

    Kommentar

    • Wilhelm
      Användare
      • april 2002
      • 9122

      #3
      Ursprungligen postat av ozric
      Fast vid närmare eftertanke hade jag nog kört Troffar på en gång! Det är ju ändå ditåt vi alla vandrar!
      Som tur är finns det motmedel. Cyprichromisar finns i olika varianter, olika sandlekare finns det oxå väldigt många och fina.
      Senast redigerad av Wilhelm; 09 november 2006, 10:35.
      mvh Wilhelm

      "Animals are such agreeable friends- they ask no questions, they pass no criticisms"


      www.linkopings-akvarieforening.net/
      Har fortfarande bara 32 tomma förvaringsutrymmen!
      www.aquafish.info www.crossbow-crest.se

      Kommentar

      • xandersx
        Användare
        • september 2005
        • 72

        #4
        Troffar kommer jag nog aldrig skaffa. Gillar varken deras beteende eller hur de ser ut.

        Kommentar

        • Hank
          Användare
          • april 2002
          • 1321

          #5
          Ursprungligen postat av xandersx
          Troffar kommer jag nog aldrig skaffa. Gillar varken deras beteende eller hur de ser ut.
          Aj, aj, nu svor du i kyrkan!!
          Coolt
          /#378 Hank
          Zoonen:
          http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=76285

          NCS medlemsbilder:
          http://www.ciklid.se/medlemsbilder_f...20Persson'

          Kommentar

          • olaJ
            Användare
            • augusti 2003
            • 584

            #6
            Ursprungligen postat av Hank
            Aj, aj, nu svor du i kyrkan!!
            Coolt
            Då stämmer jag in i kören......kyrkan bär fler!! Troffar är grymt trista :-)
            "Jag skulle aldrig kunna tänka mig att bli medlem i en klubb som tillåter såna som mig som medlemmar.": Groucho Marx

            Kommentar

            • Kalk
              Användare
              • september 2004
              • 26

              #7
              Jag har själv aldrig haft troffar tidigare men tycker att dom är otroligt vackra. Är på väg att skaffa min första grupp ikola och är jätte spännande.

              Ursprungligen postat av xandersx
              Troffar kommer jag nog aldrig skaffa. Gillar varken deras beteende eller hur de ser ut.
              Jag kan förstå om du inte gillar deras utseende för utseende är nåt man kan observera direkt. Men hur vet du att du inte gillar deras beteende om du aldrig haft dom?
              http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=261068

              Kommentar

              • xandersx
                Användare
                • september 2005
                • 72

                #8
                Ursprungligen postat av Kalk
                Jag har själv aldrig haft troffar tidigare men tycker att dom är otroligt vackra. Är på väg att skaffa min första grupp ikola och är jätte spännande.



                Jag kan förstå om du inte gillar deras utseende för utseende är nåt man kan observera direkt. Men hur vet du att du inte gillar deras beteende om du aldrig haft dom?
                Många av mina vänner har/har haft tropheus så jag har tittat på dem många timmar, och jag gillar det inte. Alldeles för stirrigt för min smak.

                Fler fisktips någon?

                Kommentar

                • Rasmus Pedersen
                  Användare
                  • september 2006
                  • 304

                  #9
                  Ursprungligen postat av xandersx
                  Fler fisktips någon?
                  Här kommer jag med mitt 240-liters... en ganska bra kombination, om jag själv får säga det.
                  Jag har Cyprichromis leptosoma "Utinta Fluorecent" ( det går faktiskt att ha dessa i kar av den här storleken), Altolamprologus compressiceps "Yellow Chaitika" och 'Lamprologus' brevis "Sunspot Ikola" i det.
                  MVH

                  Kommentar

                  • jonre723
                    Användare
                    • oktober 2004
                    • 439

                    #10
                    I första hand hade jag nog försökt få tag på en grupp på 8-10 av någon mindre Xenotilapa, typ sunflower eller flavipinnis. Annars hade jag fyllt botten med L. similis eller multifasciatus i en gigantisk snäckskalsbädd. I något av hörnen hade jag slängt in ett par av en mindre Julidochromis (ornatus eller transcriptus - regani är jättevacker, men en stor mördarmaskin i den burken), alternativt ett par N. buescheri. Beroende på inredningen i övrigt hade jag fyllt resten med P. nigripinnis eller C. leptosoma, nigripinnisarna är nog det bästa alternativet med tanke på burkstorleken. Ska du köra leptosomor så skaffa minst 5 + 10, gärna det dubbla. Med nigripinnis räcker det med ett tiotal, de är betydligt snällare som vuxna än leptosomor.
                    Och så är det.
                    /J

                    Kommentar

                    • Jeppe
                      Användare
                      • oktober 2005
                      • 409

                      #11
                      Eller kanske N. Leleupi eller N. Cylindricus? Båda är väldigt vackra och har intressant beteende.. iallafall om man gillar revirstrider..
                      540 Troffar, Callochromis ect
                      100 sydamerica, dvärgar
                      120 tomt, snart snäcklekare från Tanganyika
                      40 tomt

                      Qui dormit, non peccat

                      Kommentar

                      Arbetssätt...