pumpkapacitet genom blåfilter??

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • ozric
    Användare
    • mars 2004
    • 3187

    pumpkapacitet genom blåfilter??

    Vad anses vara maximal kapacitet för ett pumphuvud som ska filtrera ett "hemmafilter" (blå filtermatta 10 ppi) 10x10x40 cm ??? Så att det gör optimal nytta vill säga...
    "Varför ser du flisan i din broders öga när du inte ser bjälken i ditt eget?"
    c",)
  • deelay
    Användare
    • september 2002
    • 5394

    #2
    Ingen lätt fråga... vad som anses är ju lite svårt att säga men mer äm 1200L/T skulle jag nog inte pressa, då menar jag typ 2252 kraftpaketpump, tar du nån snikvariant på pumphuvud kan du kanske ha en som anges att ger mer flås eftersom dom har en tendens att inte hålla alls vad som anges. Det är en mycket stor skillnad på mina 1200L/T mjettar mot mina 1200L/T 2252er.
    http://www.aquariumstockholm.se/

    Kommentar

    • ozric
      Användare
      • mars 2004
      • 3187

      #3
      Hmm, har i skrivande stund ett "huvve" på 2000l/h med filterkub som ovan nämnts och skiten som drogs in kom ut i micropartiklar såg det ut som.For till synes rätt igenom alltså. Men jag gjorde som så att jag "hällde" på korallgrus i filtret (3-5 mm) så att att cirkulationen ströps iomd och att skiten kanske lättare fastnade. Ett dygn efter är vtnet kristallklart igen. Kan tillägga att "mattan" var ny.
      Men frågan är om cirkulationen som den är nu, uppskattar till 1400l/h - 1600l/h , är optimal för nitrifikationen???
      Rättelse; filterkuben är 10x12x40 och inget annant.
      "Varför ser du flisan i din broders öga när du inte ser bjälken i ditt eget?"
      c",)

      Kommentar

      • Tony
        Användare
        • april 2002
        • 4594

        #4
        Sedan jag skaffade en luftpump modell större har jag märkt att mina filtermattor fungerar betydligt bättre och vattnet blir mycket klarare. Jag skulle tippa på att rörböjarna med luft cirkulerar omkring 1000 liter per timma i filtermattor på ca 45x25x10cm. Nackdelen med mindre cirkulation är att mer skit hamnar på botten, men i gengäld verkar filterbakterierna hinna jobba lite effektivare medan vattnet passerar.

        (grov uppskattning av cirkulationen, men sett till hur vattnet cirkulerar i karet borde det vara där omkring)

        Ett sidospår till ursprungsfrågan är att det verkar som att dessa ungefärliga 1000 liter per timma syresätter vattnet minst lika bra som mina numera avvecklade pumphuvuden på 1500-2000 liter per timma gjorde.
        Tony Englund

        Kommentar

        • MAkke
          Användare
          • december 2004
          • 34

          #5
          Ursprungligen postat av ozric
          Vad anses vara maximal kapacitet för ett pumphuvud som ska filtrera ett "hemmafilter" (blå filtermatta 10 ppi) 10x10x40 cm ??? Så att det gör optimal nytta vill säga...
          Här finns en del info (på tyska), typ "Allt du vill veta om mattfilter":



          (direktlänk till svaret på din fråga, men det finns mycket mer att läsa på samma hemsida)

          Mikael

          Kommentar

          • ozric
            Användare
            • mars 2004
            • 3187

            #6
            Schysst,men dessvärre förstår jag inte ett smack tyska... :/
            "Varför ser du flisan i din broders öga när du inte ser bjälken i ditt eget?"
            c",)

            Kommentar

            Arbetssätt...