Var min Slöjstjärt sjuk?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • anlalula

    Var min Slöjstjärt sjuk?

    Min slöjstjärt bor i en jättestor skål med en växt, sedan ca 2 mån. Enligt djuraffären ska man byta vatten, ca 1/4, 1 g/v. Sist jag gjorde det fick fisken svårt att simma ner, den flöt upp som en kork. Men den kämpade på i 2 dgr och nu verkar den som vanligt igen. Vad hände? För mycket syre i sig?
    Den mår annars bra, kommer alltid o hälsar och äter bra. Verkar trivas och är jättefin att se på. Vad ska jag tänka på nästa gång jag byter vatten? Hur ofta ska man ta ur fisken och rengöra hela skålen med innehåll ordentligt?
    Andra tips hur man sköter en slöjstjärt på bästa sätt!
    Hoppas på svar, Anette i Gbg
  • jonre723
    Användare
    • oktober 2004
    • 439

    #2
    Bästa sättet att hålla slöjstjärtar på är i en damm. Med tanke på fiskens vuxenstorlek måste det vara en otroooligt stor skål.

    Förmodligen har din fisk fått i sig luft. Det är inte ovanligt att slöjstjärtar får det om man matar dem med flytande foder.
    Och så är det.
    /J

    Kommentar

    • specmats
      Användare
      • december 2004
      • 3060

      #3
      "kommer alltid o hälsar och äter bra" -haha..
      Tropheus Duboisi halembe, so
      Melanochromis Auratus, vf
      Synodontis Petricola, odlade

      Akvarie-setup (Salt)

      Kommentar

      • Perikles
        Användare
        • december 2005
        • 658

        #4
        Tror du inte att din slöjstjärt vill ha ett akvarium + ett par kompisar att lattja med? Finns billiga i KöpåSälj. Om du nu måste rengöra hela skålen så spar 50 % av vattnet. Inga fiskar gillar enbart vatten från kran.
        Nemo saltat sobrius, nisi forte insanit.
        -Ingen dansar nykter, försåvitt han inte är vansinnig-
        Cicero (106-43 f.kr)

        Kommentar

        • anlalula

          #5
          Ursprungligen postat av jonre723
          Bästa sättet att hålla slöjstjärtar på är i en damm. Med tanke på fiskens vuxenstorlek måste det vara en otroooligt stor skål.

          Förmodligen har din fisk fått i sig luft. Det är inte ovanligt att slöjstjärtar får det om man matar dem med flytande foder.

          Hur stor menar du att den kommer att bli??????
          Nu är den ju bara ca 5 cm....
          Pratar vi om samma sort?
          Enl djuraffären ska de vara själva annars blir alltid den ena elak mot den andra. En kompis till mig hade två, varav den ena dog så de köpte en till, den dog också snabbt, så det verkar ju stämma att de kan bli elaka mot varandra? Vad tror ni där ute?

          Kommentar

          • matereo
            Användare
            • januari 2006
            • 169

            #6
            jaha... ja då kanske det är en kampfisk... dom har ju slöja med liksom!

            Kommentar

            • Perikles
              Användare
              • december 2005
              • 658

              #7
              Har du en sådan här:

              Ifall ja, köp ett akvarium på 100 liter eller mer och skaffa 5-10 till, bara ett råd i all välmening. Fiskar i skålar är inget någon här på forumet rekomenderar. Tror, t.o.m att Zoorf fördömer en sådan djurhantering, o.b.s jag skrev tror.
              Nemo saltat sobrius, nisi forte insanit.
              -Ingen dansar nykter, försåvitt han inte är vansinnig-
              Cicero (106-43 f.kr)

              Kommentar

              • anlalula

                #8
                Tack för tipsen!

                Ja det stämmer med den bilden, heter den inte slöjstjärt?
                Ska fundera på akvarium, men den skål jag har är jättestor, det är inte en vanlig fiskskål utan en annan glasskål som en gång tillhört en lampa kanske. Hittat den i ett soprum och den är helt rund (även i botten) så vi fick ställa den i en ställning för att den ska stå.

                Fisken verkar då trivas där, men jag kan förstå om det blir ensamt....

                Tack o hej!

                Kommentar

                Arbetssätt...