Cement ??

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • mickegsi
    Användare
    • oktober 2006
    • 10

    Cement ??

    hallåj på er !


    sitter här i tankarna och drömmer mig bort =) hittade en tjock frigolitskiva på jobb i går som jag satt och filade på hela natten med stålborste och kniv !
    tycker att jag fick till ett riktigt fint mönster med grottor och hålor vill ha denna i mitt akvarie nu när jag drar igång . så då kommer min fråga här om man kan klä in denna i cement ?? och kan man då färga cementen i olika färger så man får lite variation ?? har ni hört någon som gjort detta ?? och vad använde man då för färgämne som inte är skadligt för fiskarna ?? mvh / micke
  • Ola Svensson
    Användare
    • april 2002
    • 14633

    #2
    De flesta anvander cementspackel andra t ex jag anvande kantstenslim. Du kan farga alltihop med pigmentfarg (pulver som du koper i hobbyaffar) eller sa fargar du bara yttersta lagret. Det okar hallbarheten att lacka cementen. De flesta anvander MN akvarielack eller suneholmslack som det ofta kallas. Det finns lite info pa http://www.ciklid.se/ciklidbladet_ar...200301&LOPNR=2
    Med vänliga hälsningar

    Ola

    Kommentar

    • mickegsi
      Användare
      • oktober 2006
      • 10

      #3
      oki ! hur ser lacken ut under vatten ? blir det blankt eller ? jag vill helst ha det matt så de blir lite mer naturtroligt .


      en annan fråga är hur ni monterar powerheads o bakgrunden ? har testat på många sätt nu men det drar åt att om jag monterar dom som jag vill ha dom så får det bli permanent , och de e inte så bra om en pump ska gå sönder !

      Kommentar

      • Ola Svensson
        Användare
        • april 2002
        • 14633

        #4
        Man kan stro salt i lacken sa blir den matt (saltet forsvinner och lamnar en ruggad yta), eller sa stror man torvstro eller sand.
        Med vänliga hälsningar

        Ola

        Kommentar

        • Micke
          Användare
          • april 2002
          • 9579

          #5
          Det skulle vara intressant att få veta hur Magnus Pettersson i MAF får till ytan på sina snygga bakgrunder som det fanns exempel under helgens utställning.
          Ciklider.se - En sida om Afrikanska ciklider
          Kullafotografen.se - Blogg och fotogalleri

          Kommentar

          • jarinen
            Användare
            • april 2003
            • 1888

            #6
            Ursprungligen postat av Micke
            Det skulle vara intressant att få veta hur Magnus Pettersson i MAF får till ytan på sina snygga bakgrunder som det fanns exempel under helgens utställning.
            http://web2.ciklidbladet.se/forum/sh...5&postcount=30
            Det var sannerligen snyggt!!

            Mvh Jari

            Kommentar

            • PatrikMalmo
              Användare
              • maj 2005
              • 4642

              #7
              Ursprungligen postat av Micke
              Det skulle vara intressant att få veta hur Magnus Pettersson i MAF får till ytan på sina snygga bakgrunder som det fanns exempel under helgens utställning.
              http://web2.ciklidbladet.se/forum/sh...5&postcount=30
              Övning... Han har varit med och byggt en hel del inredning i akvarie/terrarie-delen på Malmö museeum, men även gjort många akvaterrarier/terrarier tidigare.. Annars är det frigolit i hans bakgrunder också, och så är de täckta med något spackel/husfix (oklar över vad, men kan fråga om jag kommer ihåg det). Hans bakgrunder brukar vara limmade på plats i karet, ibland med extra glasskivor som stöd. Sedan får det nog framhållas att Magnus ÄR extremt konstnärlig av sig, och duktig på det dessutom. Han målade även akvarellen med Fjärilscikliden som fanns på affischerna samt utställningskatalogen.

              Tror annars mycket på att experimentera samt verkligen spana in det man vill efterlikna. Innan jag gjorde mina moduler var jag ute och fotade sten en hel dag. Man inbillar sig lätt att man vet hur en sten ser ut, men det gör man sällan. Misstänker att samma sak gäller för en lerig flodstrand. Mönster/former går rätt lätt att ordna i spackel/massa (som täcker frigoliten) om man stöpplar in färgpigmentet med en pensel. Doppa den i lite vatten så blir det ännu enklare, plus att pigmentet går in mer i massan. Tänk på att välja en massa som inte härdar för fort - efterbearbetningen tar ett tag, ffa om man är ovan.

              Ingen som helst fara att lacka med blank lack, det tar ett par veckor i karet så är bakgrunden algbeväxt. Man kan annars kasta på sand eller torv precis efter man lackat.

              Hilsen,

              P
              Ingen fisk har läst böckerna.

              Kommentar

              • Micke
                Användare
                • april 2002
                • 9579

                #8
                Ursprungligen postat av PatrikMalmo
                Övning... P
                Ja jag har en bra bit kvar då , mina frigolitinredningar har alltid fått en blank yta som ger ett plastigt intryck. Att kasta på sand och torv har inte heller hjälpt eftersom det har sett ut som plast med sand/torv på. Jag tror att hemligheten är att inte lacka .
                Ciklider.se - En sida om Afrikanska ciklider
                Kullafotografen.se - Blogg och fotogalleri

                Kommentar

                • mickegsi
                  Användare
                  • oktober 2006
                  • 10

                  #9
                  Ursprungligen postat av PatrikMalmo
                  Övning... Han har varit med och byggt en hel del inredning i akvarie/terrarie-delen på Malmö museeum, men även gjort många akvaterrarier/terrarier tidigare.. Annars är det frigolit i hans bakgrunder också, och så är de täckta med något spackel/husfix (oklar över vad, men kan fråga om jag kommer ihåg det). Hans bakgrunder brukar vara limmade på plats i karet, ibland med extra glasskivor som stöd. Sedan får det nog framhållas att Magnus ÄR extremt konstnärlig av sig, och duktig på det dessutom. Han målade även akvarellen med Fjärilscikliden som fanns på affischerna samt utställningskatalogen.

                  Tror annars mycket på att experimentera samt verkligen spana in det man vill efterlikna. Innan jag gjorde mina moduler var jag ute och fotade sten en hel dag. Man inbillar sig lätt att man vet hur en sten ser ut, men det gör man sällan. Misstänker att samma sak gäller för en lerig flodstrand. Mönster/former går rätt lätt att ordna i spackel/massa (som täcker frigoliten) om man stöpplar in färgpigmentet med en pensel. Doppa den i lite vatten så blir det ännu enklare, plus att pigmentet går in mer i massan. Tänk på att välja en massa som inte härdar för fort - efterbearbetningen tar ett tag, ffa om man är ovan.

                  Ingen som helst fara att lacka med blank lack, det tar ett par veckor i karet så är bakgrunden algbeväxt. Man kan annars kasta på sand eller torv precis efter man lackat.

                  Hilsen,

                  P

                  hej Patrik !
                  var hittar man lack ?? jag var nere i färgaffären här i Limhamn och frågade dom men dom hade ingen aning överhuvudtaget =(

                  Kommentar

                  • mickegsi
                    Användare
                    • oktober 2006
                    • 10

                    #10
                    Ursprungligen postat av Micke
                    Ja jag har en bra bit kvar då , mina frigolitinredningar har alltid fått en blank yta som ger ett plastigt intryck. Att kasta på sand och torv har inte heller hjälpt eftersom det har sett ut som plast med sand/torv på. Jag tror att hemligheten är att inte lacka .


                    hej !
                    lackar du inte dina moduler ?? vad använder du när du gör dom ?
                    om man inte lackar dom så borde dom ju inte hålla så särskilt länge !
                    bruket suger ju vatten så med tiden så bör de lossna ifrån frigoliten ,
                    mvh / micke

                    Kommentar

                    • Tulle89
                      Användare
                      • augusti 2006
                      • 239

                      #11
                      Hejsan mickegsi!

                      Jag köpte faktiskt min lack i en målaraffär i limhamn! Det var den som ligger orecis bredvid där de brukar sälja fyrverkerier till nyår. Nordsjö tror jag den affären heter.
                      Lacken heter "Nordsjö Epolan V" 2 komponents golvlack och är i två olika burkar. Det var förvisso ett tag sedan jag köpte min men tycker att de borde finnas kvar.

                      här ser burken ut.

                      Och en bra tråd om det mesta som rör frigolitbakgrund finner du här.

                      Lycka till!

                      //MVH Tulle
                      Senast redigerad av Tulle89; 07 november 2006, 23:55.
                      Med Vänliga Hälsningar Tulle

                      http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=813915

                      Kommentar

                      • PatrikMalmo
                        Användare
                        • maj 2005
                        • 4642

                        #12
                        Ursprungligen postat av Micke
                        Ja jag har en bra bit kvar då , mina frigolitinredningar har alltid fått en blank yta som ger ett plastigt intryck. Att kasta på sand och torv har inte heller hjälpt eftersom det har sett ut som plast med sand/torv på. Jag tror att hemligheten är att inte lacka .
                        Kan bli rätt olika resultat beroende på vilket bruk man använder. Själv har jag kört med cement och sedan blåst ut frigoliten med hjälp av kniv/varmluftspistol. De har inte blivit blanka. De modulerna som var i mitt utställningskar använde jag dock Tapecrete till, och det blev lite blankt till en början. Med lite alger på så ser de ok ut ändå. Kanske blir det bättre om man i sista lagret bruk blandar i mer sand.

                        Har inte använt någon annan lack, så där har jag ingen pejl. Tapecrete är svårt att få fatt i, men de har i vart fall haft det på Tropikhuset i Malmö. Går att blanda i det i cementen också för att minska påverkan på vattnet. Inget större problem egentligen, man får låta bakgrunden stå under vatten i ett par veckor för att lakas ur, och så gör man ett par totala vattenbyten efter det. Mät pH för att vara riktigt säker, det ska ligga på kranvattennivå när bakgrunden är "färdig".

                        Med mina stenar blandade jag i en gnutta svart pigment i Tapecreten innan jag lackade. När man sedan målar så fastnar mer svart pigment i fördjupningarna, vilket ger ett naturligt intryck.

                        Ska försöka komma ihåg att fråga Magnus mer om hur han bygger, han måste ha varit rätt noggrann i vart fall - i hans burkar gick ju mestadels svartvattenfisk. Har annars material till en artikel om hur jag byggt mina moduler, men den ska "bara" skrivas först...

                        Hilsen,

                        P
                        Senast redigerad av PatrikMalmo; 08 november 2006, 06:44.
                        Ingen fisk har läst böckerna.

                        Kommentar

                        • Micke
                          Användare
                          • april 2002
                          • 9579

                          #13
                          Tack för tipsen Patrik, jag ser fram emot din artikel i ämnet . Det var ett tag sedan jag pysslade med frigolitinredningar men det får bli ett nytt försök.

                          Sune Holm ska förresten hålla föredrag vid Dansk Cichlide Selskabs cichlidedag den 18/11:
                          The website you are trying to reach could be suspended, deleted or DNS could be incorrect
                          Ciklider.se - En sida om Afrikanska ciklider
                          Kullafotografen.se - Blogg och fotogalleri

                          Kommentar

                          Arbetssätt...