Innerpump till 540 l akvarium

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Emmis

    Innerpump till 540 l akvarium

    Hejsan!

    Jag har ett 540 liters malawiakvarium med en innerpump som troligen snart kommer strejka (låter oroväckande mycket trots rengöring). Den har dock fungerat bra under många år och fick den till akvariet när jag köpte det begagnat av en odlare.

    Jag har redan behövt byta ett helt parkettgolv i lägenheten på grund av ett ytterfilter i ett mindre akvarium (fluval som gav 150 liter på golvet inom en timmes tid) så jag vill ha en pump som är inne i akvariet trots att jag vet att många kombinerar de båda för bättre resultat... Jag har haft det ett antal år nu och har alltid haft väldigt bra balans i akvariet.
    Är troligen tack vare växterna också.

    Hur stor kapacitet bör pumpen ha, 2 eller 3 gånger 540 liter?
    Såg att det fanns en väldigt pedagogisk beskrivning (i forumet) på hur man med hjälp av pumphuvud tillverkade ett filter och det är kanske det bästa alternativet?
    Vilka märken och modeller kan ni rekommendera på pumphuvud eller eventuellt helt innerfilter?

    Väldigt tacksam för lite experthjälp
    Mvh Emma
  • Prayerman
    Användare
    • juni 2004
    • 1314

    #2
    Den bör ha 3 gånger storleken på karet, men lite mer gör inget.

    Jag skulle rekomendera dig att köpa en cirkulationspump och filtermatta och göra dig en ett eget filter som blir mycket bra. Runt 1800/h skulle funka fint.
    Tomas Wallengren
    http://zoonen.com/minzoon.asp?oid=217029

    Kommentar

    Arbetssätt...