Foder till växtätare

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Poppo
    Användare
    • juli 2002
    • 85

    Foder till växtätare

    Jag har en liten fundering gällande foder till mina demasoni. Jag utfodrar för närvarande med skalade, frysta ärtor samt en räkmix med med ca 75% ärtor, 20% räkor och 5% musslor.

    Med andra ord huvudsakligen vegetabiliskt foder, men endast huvudsakligen. Detta är ju vad man läser sig till, att malawi- och tanganyikaciklider matar man bäst med räkmix.

    Hur kommer detta sig egentligen? Med tanke på t e x demasoni och tropheus naturliga kost, borde man inte utesluta räkor och musslor helt och hållet och göra en mix på t e x endast ärtor och spenat.

    Finns det egentligen någonting som talar för att man ska ha räkor eller något annat kött i mixen till rena växtätare?

    //Pontus
    //Pontus
  • MrGadget
    Användare
    • april 2002
    • 74

    #2
    Anledningen till att man blandar räkor och musslor i mixen är (tror jag) att alg- och växtätarna får i sig annat än bara alger, när de äter. Det finns ju mindre kräftdjur och andra småkryp i biomattan också. För att "simulera" det intaget blandar man ner lite räkor och sånt.

    /Johan

    Beauty is in the eye of the beer holder!
    "First they ignore you, then they laugh at you, then they'll fight you and then you'll win -- M.Gandhi"
    http://mrgadget.esmartguy.com

    Kommentar

    • Poppo
      Användare
      • juli 2002
      • 85

      #3
      Förvisso, men jag betvivlar ändå att mängden kräftdjur är så stor att man simulerar detta bäst genom det recept på räkmix som oftast förekommer, d v s ca 50/50 ärtor/räkor. Eller vad säger ni?

      //Pontus
      //Pontus

      Kommentar

      • imported_n/a
        Användare
        • augusti 2002
        • 330

        #4
        Man vill väl få in proteiner,sen om dom kommer från smådjur i "aufwuchsen" eller från räkor,musslor, spelar nog ingen roll.Men fördelningen i mixen för växtätare ska kanske va mindre än 50/50,75/25?.Sen att simulera ett ständigt betande (som är ett måste i naturen)för att mindre näringsrikt, i ett akvarium är väldigt svårt,iofs kan man kanske köra med mindre räkor,musslor och mata 10-12 gånger per dag,men vem kan det?Hörde om en kille som la stenar i ett väldigt grunt kar med stark belysning,typ 1-2cm vatten över stenen,som han sen la i huvudkaret då starkt beväxta med grönalger,som sen fiskarna fick beta på,när uppätet byte av stenar,fast detta bara som delfoder,svårt i fullskala kan jag tänka mig.

        Kommentar

        Arbetssätt...