UV Filter

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • waros
    Användare
    • februari 2004
    • 172

    UV Filter

    För 1 år sedan så flyttade jag. Sedan dess tycker jag att mitt vatten inte är lika klart som det var innan flytten. Det är alltid lite små-dimmigt i vattnet känns det som. Har varit så i 1 års tid nu, spelar ingen roll om man gör vattenbyte. Det är inte jättetydligt dimmigt, men inte lika glasklart som jag kunde få det på mitt förra boende.

    Funderar på att köpa ett UV filter och haka på efter ytterfiltret, men frågan är, vad hjälper detta mot igentligen? Kan det möjligen göra mitt vatten klarare eller är det bortkastade pengar?
  • Tony
    Användare
    • april 2002
    • 4594

    #2
    Jag har ett 750-liters kar i vardagsrummet som aldrig blivit klart sedan jag starade det för 1,5 år sedan. Konstant mjölkigt vatten.

    För ett par veckor sedan installerade jag där ett 11w UV-C kopplat på en Aquaclear 301(tror jag det är). Efter 5 dagar var vattnet kristallklart och håller sig så. UV-C dödar allt organiskt, och oavsett om det är infusorier eller svävalger som dimmar vattnet så kommer det att hjälpa.
    Tony Englund

    Kommentar

    • waros
      Användare
      • februari 2004
      • 172

      #3
      Klockrent i så fall, beställer väl ett sådant då =) Tackar för snabbt svar!

      Kommentar

      • Tedde
        Användare
        • september 2006
        • 100

        #4
        Installerade själv ett UV renings rör med en cirkulationspump för ett par dagar sedan, redan efter ett par timmar var vattnet betydligt klarare.. Efter två dagar á 4 timmar var vattnet KRISTALLKLART. Rekomenderar starkt..
        I källaren finns nära 50 olika arter Malawi/Tanganyika i hundra akvarier...

        Kommentar

        • specmats
          Användare
          • december 2004
          • 3060

          #5
          kan bara instämma-uvc är suveränt
          Tropheus Duboisi halembe, so
          Melanochromis Auratus, vf
          Synodontis Petricola, odlade

          Akvarie-setup (Salt)

          Kommentar

          • waros
            Användare
            • februari 2004
            • 172

            #6
            Hmm en fundering... hur kopplas dessa på? När jag läser beskrivning så står det "för anslutning till cirkulationspump". I mitt 375a har jag två eheim ytterfilter och så har jag en Aquael Powerhead 402.

            Jag hade tänkt mig att det skulle gå och koppla på den mitt på utblåsslangen från ett ytterfilter, men det kanske inte är så man använder dem?

            Kommentar

            • Niklas Olsson
              Användare
              • februari 2003
              • 1156

              #7
              Du kopplar det på ett ytterfilter så här...
              //Niklas

              www.nofoto.se
              Nofoto på Facebook
              ____________________________________

              Kommentar

              • waros
                Användare
                • februari 2004
                • 172

                #8
                Jag köpte ett UV filter och det är installerat nu, har väl snurrat i ca 2 veckor.

                Det sorgliga är att det inte gjort någon skillnad alls

                Vattnet är grumligare/mjölkdisigt mer än nånsin. Står man på kortsidan och tittar så kan man inte se till andra sidan akvariet. Sikten räcker ungefär halvvägs.

                Fattar fan inte vad är frågan om, märker noll skillnad efter vattenbyten.

                Har hällt i sånna där uppklarningsmedel men utan den minsta effekt.

                Det enda jag inte provat är att göra flera stora vattenbyten på kort tid.

                (problemet handlar väl inte direkt om UV filter längre antar jag... )

                Kommentar

                • Tony
                  Användare
                  • april 2002
                  • 4594

                  #9
                  Det var märkligt. Undra då vad som grumlar ditt vatten?

                  Hur har du kopplat in UV't och vad är det för styrka på det? Har du kanske för klent uv och/eller för hög cirkulation genom det?

                  Om UV inte gör vattnet klart borde det vara något ickeorganiskt som grumlar vattnet. Foderrester? Skit från sand/grus?
                  Tony Englund

                  Kommentar

                  • Zzzit
                    Användare
                    • januari 2006
                    • 253

                    #10
                    Hur stort är ditt kar och vad har du för filtrering? Och vad har du för inredning?
                    Malawi i 30 kar och ingen pool längre! []

                    Kommentar

                    • LN
                      Användare
                      • december 2004
                      • 4744

                      #11
                      Precis som Tony säger så kan det vara så att vattnet paserar lampan för fort. Strålarna hinner inte oxidera oönskat material. En annan sak kan vara att lampan inte tänds ordentligt.
                      Lampans spectrum ligger utanför vad ögat kan uppfatta så att man kan inte se om det funkar eller ej. Lättaste sättet är att mäta effekten med en amperemeter för att sedan jämföra med märkskylten.
                      Den som bara tittar i backspegeln kör ofta i diket.
                      Problem är till för att skjutas upp, för att sedan glömmas bort.

                      Kommentar

                      • specmats
                        Användare
                        • december 2004
                        • 3060

                        #12
                        om styrkan på ditt uv är tillräckligt så tror ja problemet bör vara fel hastighet där vattnet passerar själva ljuset
                        Tropheus Duboisi halembe, so
                        Melanochromis Auratus, vf
                        Synodontis Petricola, odlade

                        Akvarie-setup (Salt)

                        Kommentar

                        • waros
                          Användare
                          • februari 2004
                          • 172

                          #13
                          Karet är på 375 liter.

                          Har två ytterfilter, Eheim 2217 och 2028. Extra cirkulationspump inne i karet, Powerhead 402.

                          UV filtret är ett Aquael UV-C 11 watt.

                          Satte UV filtret på utblåset på 2217 ytterfiltret utanför karet. (Enklast så då slang-storlekarna stämde).

                          Inredning är bara engelsk sjösten och lite andra stenar. Matar väldigt lite då fiskarna är hyfsat nya fortfarande. Hade problemet innan jag ens började mata.

                          Får väl ta loss UV filtret och försöka försäkra mig om att funkar, men när jag satte i kontakten till det innan jag kopplade på slangarna så kunde man ju se att tändes en lampa inuti.

                          Annars kanske jag får prova att koppla det på powerheaden (men blev ganska bökigt att få ner det bakom BTN bakgrunden, men ska gå med lite mek).

                          Tackar för svara iaf :> Ska pula lite till med det under veckan...

                          Kommentar

                          • Zzzit
                            Användare
                            • januari 2006
                            • 253

                            #14
                            Vet inte om det påverkar det hela, men du har enligt mig för mycket flås i karet! 3000 l/h är dubbelt så mycket som jag har i mina 375! Har du då inte "rätt" filtermassa så finns risken att det inte fastnar och bryts ner i filtret! Ta bort ett av ytterfiltren och kolla så att den mekaniska filtreringen fungerar!
                            Malawi i 30 kar och ingen pool längre! []

                            Kommentar

                            • waros
                              Användare
                              • februari 2004
                              • 172

                              #15
                              Ursprungligen postat av Zzzit
                              Vet inte om det påverkar det hela, men du har enligt mig för mycket flås i karet! 3000 l/h är dubbelt så mycket som jag har i mina 375! Har du då inte "rätt" filtermassa så finns risken att det inte fastnar och bryts ner i filtret! Ta bort ett av ytterfiltren och kolla så att den mekaniska filtreringen fungerar!
                              Hmm, har haft troffar i två år så då har jag alltid velat ha bra drag. Nu är det malawi dock. Ska ta en titt på filtreringen, kan nog vara så att det är nått skumt där.

                              Kommentar

                              Arbetssätt...