Något är strömförande

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Cissi
    Användare
    • juni 2006
    • 357

    Något är strömförande

    Märkte igår när jag skulle mata fiskarna att det pirrade till i fingrarna. Trodde jag hade ett sår eller något som gjorde ont, men när jag skulle ta bort täckglaset kände jag en rejäl surrande känsla i fingrarna. Har testat att byta lysramp men när jag skulle lägga den på plats kände jag av det igen.

    Allting är jordat och ingen jordfelsbrytare har löst ut.
    Börjar tro att det inte är rampen som gör det, kan det vara någon av mina två innerfilter som gör det? Doppvärmaren som är i är inte ikopplad.

    Jag vågar knappt röra akvariet nu, någon som vart med om samma fenomen?
    Mbunas för hela slanten i alltför många kar....
  • ozric
    Användare
    • mars 2004
    • 3187

    #2
    Känner väl igen det där. Hos mig brukar det vara armaturen/erna som spökar. Brukar tänka "gör det inte mer ont är det ingen större fara" men det också Jag det...
    "Varför ser du flisan i din broders öga när du inte ser bjälken i ditt eget?"
    c",)

    Kommentar

    • Tony
      Användare
      • april 2002
      • 4594

      #3
      Lite svårt att lista ut vad det kan vara, så testa dig fram är nog det enda raka. Vill du inte spänningsprova med dig själv kan du ta en multimeter (eller spänningsmätare) och doppa ena spetsen i vattnet och den andra på ett jordbleck i eluttaget.

      När jag råkat ut för samma problem har det till 100% vart ljusramperna. Att dessa är godkända är för mig ett mysterium då de är helt värdelösa vid användning nära vatten.
      Tony Englund

      Kommentar

      • Cissi
        Användare
        • juni 2006
        • 357

        #4
        Ursprungligen postat av Tony
        Lite svårt att lista ut vad det kan vara, så testa dig fram är nog det enda raka. Vill du inte spänningsprova med dig själv kan du ta en multimeter (eller spänningsmätare) och doppa ena spetsen i vattnet och den andra på ett jordbleck i eluttaget.

        När jag råkat ut för samma problem har det till 100% vart ljusramperna. Att dessa är godkända är för mig ett mysterium då de är helt värdelösa vid användning nära vatten.
        Ahh, det var smart, får fråga brorsan vart multimetern är. Är det rent av möjligt att ha en pump eller filter som fungerar och gör vattnet strömförande?
        Mbunas för hela slanten i alltför många kar....

        Kommentar

        • bmwpower
          Användare
          • december 2002
          • 1934

          #5
          tror också att det är lysrampen.
          Dom är inte jordade prova att skruva en skruv i rampen och ta en kabel till ett element så tror jag nog att det försvinner.
          Håller med Tony att det är konstigt att dom är godkända för fuktig milijö det ofta dom leder ström och vidare ut i aluramen

          Kommentar

          • Havs
            Användare
            • december 2004
            • 607

            #6
            Ursprungligen postat av Cissi
            Ahh, det var smart, får fråga brorsan vart multimetern är. Är det rent av möjligt att ha en pump eller filter som fungerar och gör vattnet strömförande?
            Ja, ett innerfilter kan orsaka dessa spänningar, krypströmmar.
            Min zoon

            Kommentar

            • Zaphi
              NCS Medlem
              • juli 2002
              • 5395

              #7
              Jep detta är ett vanligt förekommande fenomen. Om man har ett såg på fingret brukar det kännas mer just där. Jag har ett par kar som är så och det är ramperna som spökar. Lite läskigt att det kan vara innefiltret...
              www.viktorsundberg.se | www.naturfotokurser.se

              Kommentar

              • tege
                Användare
                • februari 2005
                • 2753

                #8
                Så länge det bara surrar kan man skoja om det. När man fastnar krampaktigt blir det lite mer obehagligt. El är inte något att leka med, även om det för det mesta går bra.

                Kolla del för del, troligen är det lysrampen. Låt oss sen veta vad det är för något som är problemet.
                Senast redigerad av tege; 06 november 2006, 09:33.
                https://www.ciklid.org/forum/album.php?albumid=34

                Kommentar

                • Hank
                  Användare
                  • april 2002
                  • 1321

                  #9
                  Enkel, logisk felsökning!
                  Koppla ur allt (dra ut sladdarna), koppla in en sak itaget, du lär känna när det är fel
                  /#378 Hank
                  Zoonen:
                  http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=76285

                  NCS medlemsbilder:
                  http://www.ciklid.se/medlemsbilder_f...20Persson'

                  Kommentar

                  • deathdealer
                    Användare
                    • augusti 2004
                    • 1639

                    #10
                    Samma problem hemma hos mig, men en äldre ramp!
                    Jag ska slakta den och köpa en ny, dumt att chansa, ett tu tre sitter man där (eller någon av ungarna...)

                    DD
                    "- Kritiker är som enucker i ett harem. De vet hur det går till, det ser det varenda dag, men kan det inte själva!""
                    "– frustra laborat qui omnibus placere studet" - Förgäves arbetar de som vill tillfredställa alla!

                    Kommentar

                    • Cissi
                      Användare
                      • juni 2006
                      • 357

                      #11
                      Det var faktiskt inte lysrampen. Jag testade att stoppa ner handen i vattnet och samtidigt hålla på rampen och då kände jag att det surrade till. Sen drog jag ut ett av filtrena, en äldre Fluval 4 och då försvann problemen!

                      Hoppas att en Fluval 4+ räcker till ett 222l.

                      Tack för hjälpen allihopa
                      Mbunas för hela slanten i alltför många kar....

                      Kommentar

                      • Alexander Ylipää
                        Användare
                        • oktober 2003
                        • 3615

                        #12
                        Vi har också haft samma problem med strömförande vatten. Men då har vi märkt att det bara är vår lilla gullegris Elmer (Elmalen) som spökar
                        Mvh Alex

                        Kommentar

                        • larsa
                          Banned
                          • april 2006
                          • 198

                          #13
                          Ursprungligen postat av Cissi
                          Det var faktiskt inte lysrampen. Jag testade att stoppa ner handen i vattnet och samtidigt hålla på rampen och då kände jag att det surrade till. Sen drog jag ut ett av filtrena, en äldre Fluval 4 och då försvann problemen!

                          Hoppas att en Fluval 4+ räcker till ett 222l.

                          Tack för hjälpen allihopa
                          att testa som du gjorde verkar inte så klokt?du kanske skojar?
                          El är som sagt inte att leka med.Det klassiska rådet vid skötsel i akvariumet att dra ur pumpar o värmare kanske inte är så dumt?varför chansa?

                          Átt jorda som bmwpower tipsar om verkar direkt livsfarligt,har ni tänkt på att de flesta akvarieprylar är ojordade? har för mig jag läst någonstans att det fanns en livsviktig förklaring till det. men är själv lekman på el så ? Vet inte om det finns nått i stil med akvarium och EL här på sidan,alltså tips om elsäkerhet.Om inte kan det kanske vara bra om det finns det.Verkar minst lika viktigt som en artbeskrivning på en röd zebra Vore ju förödande om nån tipsar fel på ett forum och personen som testar blir ett grillchips

                          Kommentar

                          • Cissi
                            Användare
                            • juni 2006
                            • 357

                            #14
                            Ursprungligen postat av larsa
                            att testa som du gjorde verkar inte så klokt?du kanske skojar?
                            El är som sagt inte att leka med.Det klassiska rådet vid skötsel i akvariumet att dra ur pumpar o värmare kanske inte är så dumt?varför chansa?

                            Átt jorda som bmwpower tipsar om verkar direkt livsfarligt,har ni tänkt på att de flesta akvarieprylar är ojordade? har för mig jag läst någonstans att det fanns en livsviktig förklaring till det. men är själv lekman på el så ? Vet inte om det finns nått i stil med akvarium och EL här på sidan,alltså tips om elsäkerhet.Om inte kan det kanske vara bra om det finns det.Verkar minst lika viktigt som en artbeskrivning på en röd zebra Vore ju förödande om nån tipsar fel på ett forum och personen som testar blir ett grillchips
                            Hade vattnet varit rejält strömförande hade ju jordfelsbrytaren löst ut vilket den inte har gjort och eftersom jag fått mig ett par småstötar tidigare så kan det inte varit så farligt, därför testade jag mig fram. Hade aldrig gjort det om jag inte hade haft jordfelsbrytare.
                            Mbunas för hela slanten i alltför många kar....

                            Kommentar

                            • Perikles
                              Användare
                              • december 2005
                              • 658

                              #15
                              Jordfelsbrytare räddar liv. Alla som har en lokal med akvarium borde skaffa sig det. Jag tänker göra det.
                              Nemo saltat sobrius, nisi forte insanit.
                              -Ingen dansar nykter, försåvitt han inte är vansinnig-
                              Cicero (106-43 f.kr)

                              Kommentar

                              Arbetssätt...