Back-To-Nature "Slimline" bakgrund på distanser - lägga filter, pump mm bakom?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Torgny
    Användare
    • september 2006
    • 6

    Back-To-Nature "Slimline" bakgrund på distanser - lägga filter, pump mm bakom?

    Efter ett par års uppehåll tänkte jag sätta upp ett 375l med Malawi och har surfat runt och kollat bilder mm på olika inredningar och lösningar.
    Någon som provat att använda Back-To-Nature "Slimline" och sätta det på distanser så man kan lägga filtermaterial (filtermatta-tärningar), pump och värmare bakom precis som de stora Back-To-Nature som inte är slimline. Så får jag ett filter som är ca 150cm (minus pump, värmare) x 50cm x 10cm.
    Eller är jag inne i en tankevurpa när det gäller kostnaden för uppsättningen som jag försöker hålla nere? Slimline skulle till mitt kar gå loss på ca 1000kr.
    Kan det vara svårt att fästa upp det så att det inte lossnar och flyter upp?
    Back-To-Nature "Slimline" på bild ser bra ut på bild men hur blir det i med vatten? Ser den ok ut ni som har sett olika bakgrunder ?
    //Torgny
  • Kalle-Maja
    Användare
    • december 2004
    • 1324

    #2
    Welcome back Torgny! Personligen har jag svårt för moduler men pekar gärna på ett par nyliga debatter i ämnet:




    Men är inte moduler lite väl "kitchigt"? Kan bara inte förstå storheten i detta. Hur du än trixar och fixar så ser ju alla att det bara är "papper och plast".

    Kommentar

    • engstedt
      Användare
      • juni 2002
      • 78

      #3
      Ursprungligen postat av Kalle-Maja
      Welcome back Torgny! Personligen har jag svårt för moduler men pekar gärna på ett par nyliga debatter i ämnet:




      Men är inte moduler lite väl "kitchigt"? Kan bara inte förstå storheten i detta. Hur du än trixar och fixar så ser ju alla att det bara är "papper och plast".
      Det där är en smakfråga. Jag tycker det blir snyggare med moduler eftersom de kan sitta på bakrutan i positioner som vanlig sten inte går att få. Dessutom tror jag det skulle bli svårt att få in så stora stenar i ett kar, dvs totalvikten. Folk som kollar på mitt undrar hur jag kan ha så stora stenar i mitt kar, dvs de ser inte att det är papper och plast.
      _______________________
      400 liter Juwel, 30 st F1 Tropheus Duboisi "Maswa"

      Kommentar

      • jonre723
        Användare
        • oktober 2004
        • 439

        #4
        Med tanke på burkens djup hade jag inte satt distanser utan istället använt en Slimline "c" eller någon modul, typ "A", för att gömma alltihopa bakom. Det finns ingen anledning att skjuta fram allting om man ändå inte ska ha någon av bakgrunderna som ger lite mer djupkänsla.
        Och så är det.
        /J

        Kommentar

        • Perikles
          Användare
          • december 2005
          • 658

          #5
          Kan man böjja till slimline lite grann i hörnen för att trycka ner doppvärmare å ett par slangar där. Eller kommer det att se galet ut?
          Nemo saltat sobrius, nisi forte insanit.
          -Ingen dansar nykter, försåvitt han inte är vansinnig-
          Cicero (106-43 f.kr)

          Kommentar

          • specmats
            Användare
            • december 2004
            • 3060

            #6
            moduler är suveräna att gömma teknik, vad är att föredra, att se en ful pump eller en modul?!
            Tropheus Duboisi halembe, so
            Melanochromis Auratus, vf
            Synodontis Petricola, odlade

            Akvarie-setup (Salt)

            Kommentar

            • Torgny
              Användare
              • september 2006
              • 6

              #7
              Tanken med att skjuta fram allt 10 cm var

              Ursprungligen postat av jonre723
              Med tanke på burkens djup hade jag inte satt distanser utan istället använt en Slimline "c" eller någon modul, typ "A", för att gömma alltihopa bakom. Det finns ingen anledning att skjuta fram allting om man ändå inte ska ha någon av bakgrunderna som ger lite mer djupkänsla.
              att dölja pumpar, filter och värmare. Inte för att få större djup primärt. Klart det hade varit snyggt det också om det inte kostat mer.
              Sedan jag postade första inlägget såg jag en lösning med ett hörn som innehöll pump, filter och värmare så jag är inne lite på att inte köra bakgrund på distans hela bakrutan utan bara en bit i ena hörnet.. Funderar vidare och tar gärna emot fler tips, åsikter mm för att kunna ta rätt beslut
              //Torgny

              Kommentar

              • Gäst

                #8
                Antar att du sett Mickes lösning med filterfack och slimline.



                Kommentar

                • Torgny
                  Användare
                  • september 2006
                  • 6

                  #9
                  Klart man ser att det är konstgjort, men vad är att föredra?

                  Ursprungligen postat av Kalle-Maja
                  Welcome back Torgny! Personligen har jag svårt för moduler men pekar gärna på ett par nyliga debatter i ämnet:




                  Men är inte moduler lite väl "kitchigt"? Kan bara inte förstå storheten i detta. Hur du än trixar och fixar så ser ju alla att det bara är "papper och plast".
                  Det som är kvar att ha om man inte har en bakgrund innanför i karet av något slag är att antingen måla bakrutan (skrapade av det som förre ägaren målat dit - blått som sett bättre dagar) eller som jag haft tidigare en tråkig bakgrundsbild som inte heller ser så naturlig ut de gånger man ser den för att man polerat bakre rutan från alger
                  Har du/ni andra tips om vad som man skall ha som bakgrund?

                  Sett många bilder på kar med en platt bakgrund som innehåller ett lager sand på botten, vatten såklart och sedan fiskar - inga stenformationer eller växtlighet och jag tycker personligen att det ser lite trist ut.
                  Fråga? är det som att svära i kyrkan att tycka så eller är det så att en fin/exlusiv fisk i dess rätta miljö gör hela jobbet? Inte är det vad jag vill ha ut utav mitt akvarium, det skall vara fint, spännande mm att titta. (Jag förstår klart också dem som vill att det skall vara så likt miljön där just deras firrar kommer ifrån, men, men). Hoppas jag inte stampat på för många tår - säg till i så fall för det var inte tanken.
                  //Torgny

                  Kommentar

                  • Torgny
                    Användare
                    • september 2006
                    • 6

                    #10
                    Just det!

                    Ursprungligen postat av Lennart 2
                    Antar att du sett Mickes lösning med filterfack och slimline.



                    http://web2.ciklidbladet.se/forum/sh...t+v%E4stafrika
                    Jag såg denna lösning och det tände nya ideer. Funderar på att inte ha så vinkelräta övergångar utan typ ha 45graders istället men det kanske är besvärligt att göra på annat sätt? Funderar på om det skulle se bättre ut men å andra sidan syns väl intag och utblås mera så det kanske är hugget som stucket eller vad tycker ni?
                    //Torgny

                    Kommentar

                    • Qumarr

                      #11
                      Jag har lite slimline i mitt 240 kar, skall kompletera framöver med btn moduler för att dölja pumpar,doppvärmare mm (skall nog även sätta någon/några moduler på botten).

                      på bakrutan har jag 2st 50cm slimline vilket ger mig 20cm att fästa en modul på bakrutan.
                      Har även 20cm slimline på ena kortsidan,funderar på att sätta en modulbit för cirkulationspump även där(på de ca 15-20 cm som jag har ledigt brevid slimlinen).

                      förhoppningsvis kommer det se bra ut att blanda slimline och moduler.
                      Kan förövrigt säga att slimline ser riktigt najs ut nu när det börjar dyka upp grönalger på den!

                      Kommentar

                      Arbetssätt...