Vattenanalys

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Kalle-Maja
    Användare
    • december 2004
    • 1324

    Vattenanalys

    Jag har i anledning av att jag gasat igång en koldioxidtub för ett tag sedan känt att det vore dags att ha lite bättre koll på mina vattenvärden. Fokus ligger på att bedöma koldioxidhalten i mitt SA-kar men även att få upp en allmän förståelse för vattenvärden. Min avsikt är att beräkna ppm-halten CO2 m h a samspelet mellan kH, CO2 och ph enligt tabellvärdena som t ex kan hittas här: http://www.csd.net/~cgadd/aqua/art_plant_co2chart.htm

    Jag har ett SA-kar på 540 liter som är 60 cm högt, PMDD, 2 x 70W MH-belysning och 2 x 24W blårör där och ett Eheim 2028 pro II och ett Fluval 4 som snurrar vatten. Det är här jag dragit igång koldioxiden. Jag har inte fått någon påtaglig effekt på växterna, testat t ex glossostigma som inte rör på sig alls. Möjliga förklaringar är t ex för hög vattenpelare för ljuset att nå ner och för stort snurr på vattnet som luftar ur koldioxiden.

    Till det har jag ett 840-liters tanganyikakar som inte är lika intressant i denna fråga men får vara med som referenscase. Eheim 2028 pro III, Fluval 4, PMDD, 3 x 70W + 4 x 9W blårör.

    Nåväl till saken. För att bedöma koldioxidhalten har jag förstått att man ska jämföra vattenvärdena i kran med vattenvärdena i burken och därigenom kunna härleda koldioxidhalten. Saken ska tydligen kompliceras av att man som t ex i mitt fall hystat i rötter, löv och kottar samt om jag inte helt missupfattat saken även påverkas av nitrathalten. Dessutom bör man såklart ha mätutrustning som mäter i de intervall som man befinner sig i. För min del spricker det redan på det senare då jag idag införskaffat JBL:s dropptest för kH och pH 6,0 - 7,6. För att korrigera för rötter och annat grunks har jag för mig att man kan lufta vattnet(vilket vatten har jag glömt bort) 24 timmar.

    Jag tycker det här är jättesvårt att förstå och har som sagt inte ens rätt mätutrustning men vill ändå redovisa mina första värden för att få tips och kommentarer. Så här der det ut nu:

    pH kH
    Kranen 7,6+ 4
    + 24h

    Sydamerika 6,0- 0
    + 24h

    Tanganyika 7,6++ 22
    + 24h

    Vattenverket 8,5 2,5*

    * Härlett från alkalinitet 46 mg/l HCO3. Skillnaden mellan mina mätvärden och vattenverkets uppgifter(kH) antar jag beror på JBL:s felmarginaler.

    För er som eventuellt har JBL:s pH-färgspektrum på näthinnan kan jag upplysa om att i kranen blir vattnet grekiskt kornblått, i sydamerikakaret ölgult(lager) och i tangakaret mörkt oceanblått.

    Alla pH-värden ligger utanför JBL-skalan och jag har inte den blekaste om det finns någon som helst slutsats att dra här. Nästa steg är att mäta allt igen om 24 timmar, köpa mätutrustning till ett större intervall samt lysnna på era råd. Skjut!

    PS. Tänk på att prata enkelt då jag förstår mindre om vattenvärden än ni förmodligen tror.
    Senast redigerad av Kalle-Maja; 04 november 2006, 23:26.
  • Kalle-Maja
    Användare
    • december 2004
    • 1324

    #2
    Då jag har kH 0 i SA-karet utsätter jag förmodligen fiskarna för enorma pH-svängningar över dygnet. Vad är lämpligt att buffra upp med? Och hur påverkar den bufferten mina mätningar?

    *edit* Nu när jag tänker efter känner jag mig oansvarig, nästintill en "djurplågare" då jag sett stresssymptom hos mina fiskar men inte tänkt vidare. Alla fiskar lever, äter och har normal färgteckning men t o m tetrorna har en avvaktande attityd. Det enda positiva med mina instabila värden är att malajsnäckorna har packat ihop.
    Senast redigerad av Kalle-Maja; 04 november 2006, 22:44.

    Kommentar

    • Bedson
      Användare
      • november 2006
      • 109

      #3
      Hej,
      spännande forskning....är det främst för att främja växterna du gör detta?
      Hittade en nypublicerad artikel i ämnet vattenanalys som kanske kan vara något att läsa för att lära sig vissa grunder:
      375 l Malawikar + tomt 125 l....

      Kommentar

      • Kalle-Maja
        Användare
        • december 2004
        • 1324

        #4
        Bedson, det är långt ifrån forskning jag sysslar med. Jag famlar i mörkret, men visst, koldioxiden är för växterna. Och vattenvärdena vill jag kunna mäta bara för att jag vill kunna jobba utifrån lite olika förutsättningar.

        Den frågan jag främst behöver hjälp med är hur jag utifrån mina vattenvärden ska kunna bedöma koldioxidhalten.

        Kommentar

        • PatrikMalmo
          Användare
          • maj 2005
          • 4642

          #5
          Ja, det låter som om du har tillräckligt med CO2 i allafall, om firrarna visar stresssymptom. Är det riktigt illa så kommer firrarna att paniksimma runt i karet - då är det BRÅTTOM. KH 0 är INTE att rekommendera om du dels trixar med CO2 samt kör rötter, kottar och torv i karet. Du borde upp i minst KH 3 någonting. Ordnas enkelt med kranvatten.

          Det är lurigt att mäta när du har andra grejer som påverkar pH. Det du ska göra är ungefär som du gjort, mät pH och KH i kranen. Många gånger, med några dagars mellanrum. Där får du en referenspunkt. Mät sedan i karen, men du måste ha lite KH att mäta i Sydamerikabiotopen först. CO2-tabellerna är rätt värdelösa annars. Att du inte får någon fjutt på växterna där kan faktiskt bero på det - ffa som du tillsätter just CO2. Många tror inte att t ex svärdsplantor funkar bra i hårdare vatten, men min erfarenhet är att de flesta av dem frodas extra bra i det. Tom Barr och flera andra har också visat att många andra växter funkar finfint, tom bättre, i hårdare vatten än i mjukt. Jag tror inte det är något fel på ljuset, kör man med CO2 så tar växterna fart om alla nödvändiga näringsämnen finns i karet - även med låg ljusstyrka. Rätt övertygad om att det saknas flera makroämnen, kalcium och magnesium framför allt.

          För att få en referenspunkt till på kranvattnet kan du köra ett enkelt Krause-test. Blås ner utandningsluft i pH-provet under ett antal minuter. Vattnet kommer att mättas med CO2, och provet ändrar färg. När du inte kan krypa längre ner på färgskalan är det klart - då är CO2-halten skyhög och livsfarlig för firrarna. Normalt kan man ändra pH minst ett steg nedåt, och tom lite mer. Kör man med kranvatten i sitt växtkar är saken sedan biff - bara att avläsa på pH-skalan i CO2-tabellen var du ska lägga dig.

          Kruxet är att du inte kör med kranvatten samt har rötter, kottar och torv. Jag tror inte du kan få fram några vettiga mätvärden ur det karet, men när du har höjt KH en aningens aning, kan du försiktigt mäta pH i karet. Se upp så du inte skakar vattnet och luftar ur CO2. När du så fått en referenspunkt så skakar du provet kraftigt under några minuter och luftar ur CO2 - provet borde ändra färg. Där har du den andra referenspunkten. Med lite KH i vattnet borde du sedan kunna avläsa hyfsat var du ska lägga dig på för pH.

          En luring, men jag gjorde mitt bästa...

          Hilsen,

          P
          Senast redigerad av PatrikMalmo; 05 november 2006, 10:48.
          Ingen fisk har läst böckerna.

          Kommentar

          • Kalle-Maja
            Användare
            • december 2004
            • 1324

            #6
            Tack Patrik, jag ska läsa ditt inlägg några fler gånger och sedan testa det du föreslår. Jag mätte idag igen mitt kranvatten, SA-vattnet och tangavattnet som fått stå och vädra ett dygn. Alla värden var ungefär desamma, möjligen hade pH-värdet i kranvattnet minskat.

            Kommentar

            • Kalle-Maja
              Användare
              • december 2004
              • 1324

              #7
              Några frågor:

              Ursprungligen postat av PatrikMalmo
              För att få en referenspunkt till på kranvattnet kan du köra ett enkelt Krause-test. Blås ner utandningsluft i pH-provet under ett antal minuter. Vattnet kommer att mättas med CO2, och provet ändrar färg. När du inte kan krypa längre ner på färgskalan är det klart - då är CO2-halten skyhög och livsfarlig för firrarna. Normalt kan man ändra pH minst ett steg nedåt, och tom lite mer. Kör man med kranvatten i sitt växtkar är saken sedan biff - bara att avläsa på pH-skalan i CO2-tabellen var du ska lägga dig.P
              Förstår inte riktigt här. Vilket vattenprov ska jag blåsa i? Kranvattnet?

              Ursprungligen postat av PatrikMalmo
              Kruxet är att du inte kör med kranvatten...Se upp så du inte skakar vattnet och luftar ur CO2. När du så fått en referenspunkt så skakar du provet kraftigt under några minuter och luftar ur CO2 - provet borde ändra färg. Där har du den andra referenspunkten. Med lite KH i vattnet borde du sedan kunna avläsa hyfsat var du ska lägga dig på för pH. P
              Jag kör med kranvatten, ingen osmos. Förstår inte det här med skakandet och blåsandet
              Har du lust att ta det igen?

              Kommentar

              • PatrikMalmo
                Användare
                • maj 2005
                • 4642

                #8
                När du testar kranvattnet, så blås i själva mätprovet - det som fått färg av pH-reagensen. När du då mättar provet med CO2 från utandningsluften får du en uppfattning om hur långt ner pH kan sjunka med hjälp av CO2.

                Oki, så du har kranvatten i SA-karet men ändå ingen KH? Då har du fläskat på bra med rötter, kottar och torv. Minska en del på det, så att du får upp KH lite. Du riskerar en pH-dropp om du inte har någon KH alls i karet. När du testar pH i SA-karet, så borde du ju ha CO2 i det vattnet. Om du då skakar vattnet/provet så luftas CO2 ut, och pH borde stiga.

                Vet inte om det blev klarare, men i allafall.

                Hilsen,

                P
                Ingen fisk har läst böckerna.

                Kommentar

                • Kalle-Maja
                  Användare
                  • december 2004
                  • 1324

                  #9
                  Tack det blev klarare, återkommer när jag har resultat. kH i Stockholm ligger på 2,5 ur kran och försvinner snabbt i vissa fall. Kanske växterna är boven.

                  Kommentar

                  • PatrikMalmo
                    Användare
                    • maj 2005
                    • 4642

                    #10
                    Ursprungligen postat av Kalle-Maja
                    Tack det blev klarare, återkommer när jag har resultat. kH i Stockholm ligger på 2,5 ur kran och försvinner snabbt i vissa fall. Kanske växterna är boven.
                    Med rötter, kottar och torv i karet? Nee du, jag är väldans övertygad om att KH försvinner där. Växterna tar det lilla i det sammanhanget. Kanske lite bikarbonat kan hjälpa, även om det låter lite märkligt i ett SA-kar. Vore nog bättre med något annat, men jag har inte trixat särdeles mycket själv med andra saltblandningar. Med CO2 i karet har du i vart fall goda möjligheter att lösa upp kalk i olika former.

                    Hilsen,

                    P
                    Ingen fisk har läst böckerna.

                    Kommentar

                    Arbetssätt...