Pseudotropheus Demasoni

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • robber
    Användare
    • september 2002
    • 87

    Pseudotropheus Demasoni


    Hejsan,
    Jag har lite problem med mina Demasonisar, jag har inte haft demasoni tidigare, och har bara haft mitt malawikar igång i ungefär ett halvår.

    Nåväl, jag köpte för 2-3 månader sedan 10 st demasonisar i en butik i Malmö, efter ett tag dog en, efter några veckor dog en till, och så har det fortsatt, och nu är det bara 5 fiskar kvar. Jag skulle vilja säga att dom dör ganska exakt 14-16 dagar efter varann.

    Fiskarna verkar pigga och äter bra men plötsligt så "mattas" en av dom ut och håller sig på en o samma plats (i bakvattnet vid pumparna) och slutar äta, och ungefär en vecka därefter dör fisken.

    Ni som försökt fånga upp demasoni ur ett inrett akvarium med andra fiskar i vet själva varför det inte är det lättaste att "plocka upp fisken".

    Jag har inte mätt PH och KH värden, och övriga fiskar är det inga problem med, i senaste vattenbytet tillsatte jag 1 dl jodfritt salt (till 540 liters kar) i förebyggande syfte, jag ville inte ha i mer salt eftersom fiskarna inte fått det tidigare, tänkte utöka till 2 dl i nästa vattenbyte, och sedan hålla mig där (rimlig nivå?!).

    Jag vill gärna ha demasoni i karet eftersom jag tycker det är en mycket vacker fisk, någon som har någon aning om vad som kan vara mitt problem?

    MvH Simon H.
    "robber"
    http://simon.holmbring.se
  • demasoni
    Användare
    • april 2002
    • 163

    #2
    Hej!
    JAg har upp levt demasonisar som lite svårare än vanliga malawisar de kräver mycket rent vatten och att man pysslar om dem.
    MVH Filip

    Malawi, Discus, Malar och Tanganyika
    tropheus chimba
    Fuelleborni Katale

    Kommentar

    • Poppo
      Användare
      • juli 2002
      • 85

      #3
      Jag hade skaffat en större grupp än 10 st, eller som du har nu 5 st. Med så få demasoni är nog risken att misslyckas ganska stor eftersom de är helt tokaggresiva, och en aggresiv hanne kan enkelt stressa ihjäl övriga.
      En annan orsak kan vara fodret. Jag har valt att hålla demasoni i ett rent artakvarium eftersom de ställer speciella krav på maten. De har väldans långt tarmsystem och ska därför ha huvudsakligen vegetabiliskt foder. Jag matar med skalade frysta ärtor varvat med en räkmix bestående av ca 75% ärtor, 20% räkor och 5% musslor.

      För övrigt gäller ju vattenbyten veckovis (men det gäller ju alltid), kraftig cirkulation och filtrering.

      Men åtgärd nummer ett tror jag är att se över fodret samt öka upp gruppen. Jag vet inte hur mycket annan fisk du har i ditt kar, men i ett 540 hade jag haft minst 30 st i a f.

      //Pontus
      //Pontus

      Kommentar

      • robber
        Användare
        • september 2002
        • 87

        #4
        Tack för tipset Pontus,

        Jag har 3000 liters cirkulation i karet, och jag har rätt mycket annan fisk, men jag ska försöka utöka gruppen snarast.

        Jag ger fiskarna hemmagjord räkmix.

        Någon som vet om 2 dl salt är en bra nivå i 540 liters?

        /Simon
        http://simon.holmbring.se

        Kommentar

        • Poppo
          Användare
          • juli 2002
          • 85

          #5
          då hade jag även försökt att ändra räkmixen något så du får högre vegetabiliskt innehåll än de rekommendera räkmixrecepten. De innehåller ju oftast hälften räkor.



          //Pontus
          //Pontus

          Kommentar

          Arbetssätt...