Hjälp! Vilken Sjukdom?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Anubis
    Användare
    • mars 2006
    • 21

    Hjälp! Vilken Sjukdom?

    Hjälp!
    Mina malawisar är sjuka och jag behöver hjälp.
    Mina golden ser "smutsiga" ut, likadant med mina saulosi-honor.
    En del fiskar har vita prickar, (påminner lite om mögel tycker jag).
    De har blivit väldigt skygga och rädda, men äter i stort sett normalt.
    Skickar med en del bilder på några av de sjuka, och hur en av mina Golden såg ut som frisk/sjuk.
    Kan någon vänlig fiskvän tala om vad de har drabbats av och vad jag kan göra för att rädda dem så blir jag mycket tacksam.
    Mvh Robert
    540L Tanganyika x3
    375L Tanganyika
    310L Tanganyika
  • Perikles
    Användare
    • december 2005
    • 658

    #2
    Svamp/Parasiter, möjligtvis, svårt att avgöra på dessa bilder. Större vattenbyte, 50-75% + 1 dl salt/100 liter bytt vatten. Om inte det hjälper så finns det en massa olika medikamenter mot svamp/parasiter, fråga din akvarieaffär. Esha 2000 hjälper mot en rad olika sjukdomar (brett spektrum).
    Nemo saltat sobrius, nisi forte insanit.
    -Ingen dansar nykter, försåvitt han inte är vansinnig-
    Cicero (106-43 f.kr)

    Kommentar

    • Bedson
      Användare
      • november 2006
      • 109

      #3
      Ursprungligen postat av Anubis
      Hjälp!
      Mina malawisar är sjuka och jag behöver hjälp.
      Mina golden ser "smutsiga" ut, likadant med mina saulosi-honor.
      En del fiskar har vita prickar, (påminner lite om mögel tycker jag).
      De har blivit väldigt skygga och rädda, men äter i stort sett normalt.
      Skickar med en del bilder på några av de sjuka, och hur en av mina Golden såg ut som frisk/sjuk.
      Kan någon vänlig fiskvän tala om vad de har drabbats av och vad jag kan göra för att rädda dem så blir jag mycket tacksam.
      Mvh Robert
      Kan vara Bukvattensot, men då brukar de inte äta alls, kanske du är i ett tidigt skede. Om så är fallet rekomenderar jag att du är kvick med att medicinera. Perikles tips är bra att följa. Onödigt att medicinera om det inte behövs. Själv är jag mitt uppe i en behandling av Bukvattensot och testar fn. med en medicin som heter Medi mor. Återkommer med resultatet.
      375 l Malawikar + tomt 125 l....

      Kommentar

      • Falköping Andreas
        Användare
        • februari 2006
        • 1214

        #4
        Tycker inte det ser ut som en bakteriel sjukdom. Mer som en av parasitisk art. Byt minst 50% vatten tillsätt minst 1dl salt/100 liter men 2dl/100liter är ok med. Vad det sedan är för en sjukdom är dock svårt att se. finns många mediciner som tar parasiter. kolla efter någon som är lite bredare som någon namde.
        http://www.skovdeaf.se/

        Kommentar

        • kilova
          Användare
          • april 2002
          • 327

          #5
          Jag tycker dom ser friska ut. kanske lite för mkt spirulina i fodret (svarta fläckarna på hela kroppen.. vid analfenan ser det ut som om den har lekröret ute (det vita).
          Mvh kim
          Tropheus moori golden kazumba F1
          Tropheus dubosi F1
          Tropheus Chaitica F1
          Tropheus red chimba F1
          Tropheus black pemba F1
          Tropheus moori white limespot (Mwerazi) VF
          Tropheus moori bärnsten F1
          Tropheus moori kejsare
          Mvh Kim

          Kommentar

          • Anubis
            Användare
            • mars 2006
            • 21

            #6
            Ursprungligen postat av kilova
            Jag tycker dom ser friska ut. kanske lite för mkt spirulina i fodret (svarta fläckarna på hela kroppen.. vid analfenan ser det ut som om den har lekröret ute (det vita).
            Mvh kim
            Helt riktigt, de svarta fläckarna på sidan är pigmentfläckar som hon har haft sedan jag fick henne(saulosi-honan alltså). Men jag menar det gråsvarta på nosen, hon brukar vara klargul.

            I mitt andra akvarium så har jag samma problem med att det kommer ut nåt vitt mellan/bakom fjällen på mina Aluonocara, Delfiner och Frontosor, som en millimeterstor vit prick. Sedan vägrade frotosorna att äta, började spotta ut maten och när avföringen var smal som ett hårstrå så anade jag bukvattensot. De går nu i ett 100 liters kar där jag medicinerar med flagyl. Jag hoppas att jag hann rädda dem för ingen har dött än, och det är mer än 3 veckor sedan jag upptäckte första symptomen. De har gått med flagyl sedan onsd.24/10 och nu börjar ett par av dem att äta.
            Men är bukvattensot så smittsamt att jag kan få det i mina andra akvarier genom att jag har samma hinkar, håvar och andra redskap?
            Eller har de fått en sjukdomförst som sedan utlöste bukvattensoten?
            Mvh Robert
            540L Tanganyika x3
            375L Tanganyika
            310L Tanganyika

            Kommentar

            • Perikles
              Användare
              • december 2005
              • 658

              #7
              Vad får dem för mat? Vitaminbrist, kanske. För mycket Spirulina, tänkte på den dassiga golden.

              Står de och svajjar? Hostar, eller tar in maten i munnen för att sen spotta ut den?
              Tunn avföring? = Bukvattensot

              Men soten ger inga vita utslag, troligtvis parasiter/svamp.
              Jag brukar "bada" mina i en hink med 4 ggr den rekommenderade dosen (Esha 2000 eller Aquamor/flagyl i trekvart ungefär, det brukar göra susen.
              Nemo saltat sobrius, nisi forte insanit.
              -Ingen dansar nykter, försåvitt han inte är vansinnig-
              Cicero (106-43 f.kr)

              Kommentar

              • malawi375
                Användare
                • april 2006
                • 209

                #8
                Vad har Esha 2000 för verksam substans? Hittade inte det på nätet, men om nån har en förpackning hemma så kanske det står där? Aquamor vet jag att det innehåller nifurpirinol som är ett derivat av det förbjudna nitrofuran (förbjudet för att det anses cancerframkallande).

                Kommentar

                • Perikles
                  Användare
                  • december 2005
                  • 658

                  #9
                  Ursprungligen postat av malawi375
                  Vad har Esha 2000 för verksam substans? Hittade inte det på nätet, men om nån har en förpackning hemma så kanske det står där? Aquamor vet jag att det innehåller nifurpirinol som är ett derivat av det förbjudna nitrofuran (förbjudet för att det anses cancerframkallande).
                  Sök på eSHa2000 så får du en del träffar. I förpackningen står det inte vad den innehåller??? Men jag läste på nätet att den kanske innehåller Trypoflavin.
                  Nemo saltat sobrius, nisi forte insanit.
                  -Ingen dansar nykter, försåvitt han inte är vansinnig-
                  Cicero (106-43 f.kr)

                  Kommentar

                  • Bedson
                    Användare
                    • november 2006
                    • 109

                    #10
                    Återkoppling Medi mor

                    Sådär, nu är min kur med Medi mor klar. Jag lovade återkomma med resultatet. Det verkar ha fungerat bra. Har nio fiskar kvar nu = lika många som jag hade när jag började medicinera.

                    Enligt instruktionen skullejag ta ut filtren innan jag började medicinera men eftersom jag hade helt nya filterpatroner lät jag bli och av nitrit och nitrathalterna att dömma gjorde det nog inget.

                    Bukvattensoten tog 30 stycken liv!! Kan vara värt att nämna att mina alla mina tre Golden klarade sig medan afra, flavus, trewavase gick åt i en rask fart. Någon annan som märkt att just Golden klarar sig bättre än andra arter?
                    375 l Malawikar + tomt 125 l....

                    Kommentar

                    • BaraEttan
                      Användare
                      • november 2013
                      • 1

                      #11
                      Kom du på vad det var?

                      Ursprungligen postat av Anubis
                      Helt riktigt, de svarta fläckarna på sidan är pigmentfläckar som hon har haft sedan jag fick henne(saulosi-honan alltså). Men jag menar det gråsvarta på nosen, hon brukar vara klargul.

                      I mitt andra akvarium så har jag samma problem med att det kommer ut nåt vitt mellan/bakom fjällen på mina Aluonocara, Delfiner och Frontosor, som en millimeterstor vit prick. Sedan vägrade frotosorna att äta, började spotta ut maten och när avföringen var smal som ett hårstrå så anade jag bukvattensot. De går nu i ett 100 liters kar där jag medicinerar med flagyl. Jag hoppas att jag hann rädda dem för ingen har dött än, och det är mer än 3 veckor sedan jag upptäckte första symptomen. De har gått med flagyl sedan onsd.24/10 och nu börjar ett par av dem att äta.
                      Men är bukvattensot så smittsamt att jag kan få det i mina andra akvarier genom att jag har samma hinkar, håvar och andra redskap?
                      Eller har de fått en sjukdomförst som sedan utlöste bukvattensoten?
                      Mvh Robert
                      Mina malawi har samma symptom med den där lilla vita pluppen vid analen. Fick du reda på vad det var? Jag har förlorat tre fiskar på två månader.. :/

                      Kommentar

                      Arbetssätt...