Vem tillverkar blå filtermatta?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Tomas J
    Användare
    • april 2002
    • 17

    Vem tillverkar blå filtermatta?

    Någon som vet var den blå filtermattan kommer ifrån, vem som tillverkar?

    Är den särskilt framtagen för akvarie/vattenbruk?

    Tacksam för tips.

    MVH. Tomas J
  • Gud2000
    Användare
    • april 2002
    • 20

    #2
    Tjena Tomas !
    Vet inte....Men den billigaste hittar du på :
    Aquaristik Shop: 8.000 Aquarium Products online for your Fresh- or Saltwater Aquarium.

    Perra. EAF

    Kommentar

    • Kjell K
      Användare
      • april 2002
      • 128

      #3
      Den Engelska tekniska benämningen för den typ av skummattor vi använder är "Reticulated Polyether Foam". Tillverkning av skumplast är en hård bransch med massor av aktörer. Här är några av dem:
      Foamex, Vitec, Eurofoam och Polymer Technologies. De gör alla tekniskt likartade produkter och anger alla att de gör skumplattor för vattenreningssystem. Sök på google efter "Reticulated Polyether" så förstår ni vad jag menar.

      Nu till 10000 kronors frågorna:
      Varför i hela friden är mattorna blå? Mycket sämre färg kan man knappt tänka sig för akvariebruk. Någon enstaka gång har jag sett svarta plattor, men jag har aldrig sett dem till salu för filterändamål.

      De priser vi betalar för filtermattor i akvariehandeln är fullkomligt vansinniga. Finns det ingen annanstans att få tag i dem? Skummet används även som packningsmaterial.


      Kommentar

      • Buckshot Jones

        #4
        "Tillverkning av skumplast är en hård bransch med massor av aktörer"

        Tydligen är den inte hård nog, eller har dom ngn slags kartell som håller uppe priserna?

        Kommentar

        • Kjell K
          Användare
          • april 2002
          • 128

          #5
          Tyvärr är det nog så att de priser vi får betala ligger på en helt annan nivå än vad tillverkarna får ut Den ursprungliga användningen av den här typen av material är som packmaterial och som lågviktig utfyllnad. Det lär man inte kunna ta så mycket betalt för.
          Tråkigt nog är det nog svårt att köpa direkt från tillverkaren utan att gå via mellanhänder.

          Kommentar

          • Tony
            Användare
            • april 2002
            • 4594

            #6
            Finns det ingen som har energi nog att ta tag i tillfället och importera/grossa filtermaterial då? Om det är så att de enorma påslagen görs innan de når akvariebutikerna bör det ju finnas en förmögenhet att tjäna för den som orkar.



            mvh

            Tony Lejvell
            Tony Englund

            Kommentar

            • Kenneth
              Användare
              • april 2002
              • 277

              #7
              Jag har faktiskt funderat i de banorna och skickade ut ett gäng mail idag till ett par grossister och tillverkare. Jag återkommer när jag fått svar från dem.



              MVH
              /Kenneth Johansson, www.akvarie.net
              MVH
              /Kenneth Johansson,

              ordförande
              Linköpings Akvarieförening, www.linkopings-akvarieforening.net
              Ansvarig för Ciklidstämman 2007

              Kommentar

              • supermick
                Användare
                • maj 2002
                • 151

                #8
                Hmm vad jag vet så är det en stor skillnad på filtermattan och förpackningsmatrialet som göres i bra nog mycket större skala.
                filtrermattan är nämligen jäst och den andra freonblåst å den senare är skadlig i ett akvarium. det gör att priserna blir högre.
                men att svenska akvarieafärer är 3ggr så dyra på mattan än tyska det har jag jvl svårt att svälja (luktar ocker)

                hej hopp i plurret
                hej hopp i plurret

                Kommentar

                Arbetssätt...