nystartat malawi

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Secret_Alicia
    Användare
    • oktober 2006
    • 58

    nystartat malawi

    Hej!

    Jag har just skaffat mig mitt första malawi akvarie.
    Det är ett 420 liters.

    Men nu har jag lite funderingar om mina ny inköpta fiskar (köpta på akvarielagret, sthlm).
    fiskarna jag har i mitt akvarie är:

    4st labeotropheus fuelleborni (MC) (2:2)
    6st pseudotropheus saulosi (2:4)
    2 st aulocanara jacobfreibergi (1:1)

    Men nu har jag läst på vissa ställen att aulocanara inte ska gå med så aggresiva fiskar som labeotropheus. (de sa inget om de i affären trots att jag frågade).

    Är det nån som har några erfarenheter/synpunkter/råd om detta???

    Är oxå osäker på hur mycket fisk jag kan stoppa i ett 420 liters.

    /// Petra
  • Tony
    Användare
    • april 2002
    • 4594

    #2
    Hej och välkommen!

    Det där ser kanonbra ut tycker jag. Just Aulonocara Jacobfreibergi hör till de tuffare Aulonocarorna, så där bör det inte vara några problem med sällskapet.

    30-40 fiskar bör du kunna ha i det karet sålänge du har filtrering som orkar med samt att du sköter vattenbytena med ca 30% per vecka.
    Tony Englund

    Kommentar

    • Secret_Alicia
      Användare
      • oktober 2006
      • 58

      #3
      Ursprungligen postat av Tony
      Hej och välkommen!

      Det där ser kanonbra ut tycker jag. Just Aulonocara Jacobfreibergi hör till de tuffare Aulonocarorna, så där bör det inte vara några problem med sällskapet.

      30-40 fiskar bör du kunna ha i det karet sålänge du har filtrering som orkar med samt att du sköter vattenbytena med ca 30% per vecka.
      OK!
      Skönt att höra... blev lite orolig där ett tag! Är inte lätt att vara nybörjare =). Tycker man har läst massor men det dyker upp nya grejjer hela tiden!

      Nån som har några tips på vilka fiskar som passar att "blanda" med dem jag har. Vill gärna ha nån fin fisk som går åt det röda hållet. (ja färgen har betydelse=))

      Vet inte riktigt hur länge jag ska vänta med att stoppa i fler fiskar. De jag har nu köpte jag för 3 dagar sedan. Då hade akvariet varit i gång i 10 dagar.

      Kommentar

      • Tony
        Användare
        • april 2002
        • 4594

        #4
        Ett antal Rödzebra, Metriaclima estherae, ger ju en ordentlig färgklick och fungerar med de övriga.

        Eftersom ditt kar är såpass nystartat bör du vänta med fler fiskar. Var också extremt noggrann med att inte mata för mkt i början och mät gärna nitrit ofta. Det tar oftast ända upp till 5-6 veckor innan ett nytt akvarium stabiliserar sig, så ser du minsta tecken på flåsiga/hängiga fiskar är det nog för mkt nitrit och ett vattenbyte bör göras.
        Tony Englund

        Kommentar

        • Secret_Alicia
          Användare
          • oktober 2006
          • 58

          #5
          Jag har mätt nitrat idag...låg på 10-15mg/l. gjorde även ett mindre vatten byte (60l).
          När ska jag börja byta 30% av vattnet?

          Fiskarna är väldigt pigga och har inte sett att de är varken flåsiga eller hängiga.

          tack för tipset om röd zebra..ska kolla in den och läsa lite.

          Kommentar

          • panna
            Användare
            • december 2004
            • 233

            #6
            Håller med Tony. Ta det lungt. Röd Zebra kallas ju inte för inte. Röd färg blir det. Du säger att du är ny. Vattentester, Ph-nitrit är alltid bra. Men jag tror att du har hållit på med akvarifiskar förut. Men är ny på Malawisjön. Välkommen. mvh. Jouni

            Kommentar

            • malawi375
              Användare
              • april 2006
              • 209

              #7
              Lite off-topic men ändå...hur röda är rödzebrorna egentligen nuförtiden? Mina honor är brandgula och min hane börjar färga om till rosaviolett. Randiga är de inte heller.

              Kommentar

              • specmats
                Användare
                • december 2004
                • 3060

                #8
                det är extremt stor variation på färgen-bästa tror jag är att mixa basfodret med foder som innehåller cyclops som tar fram det röda-ett mycket bra foder är cyclop-eeze som bla finns på pwss.se
                Tropheus Duboisi halembe, so
                Melanochromis Auratus, vf
                Synodontis Petricola, odlade

                Akvarie-setup (Salt)

                Kommentar

                • Tony
                  Användare
                  • april 2002
                  • 4594

                  #9
                  Ursprungligen postat av malawi375
                  Lite off-topic men ändå...hur röda är rödzebrorna egentligen nuförtiden? Mina honor är brandgula och min hane börjar färga om till rosaviolett. Randiga är de inte heller.
                  Det handlar inte om bara vilket plutoniumfoder man ger dem utan även "kvalitén" är viktig. Man kan få i princip alla rödzebra ruskigt röda med färgfoder, men för att få rödzebra som håller den röda färgen utan astaxanthin och liknande krävs bra fisk.
                  Tony Englund

                  Kommentar

                  Arbetssätt...