Hjälp att sålla bland alla tanganyika!

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • matek
    Användare
    • december 2004
    • 32

    Hjälp att sålla bland alla tanganyika!

    Råkade köpa ett akvarium i söndags. Passerade Djurmagasinet där de råkade sälja MP möbelakvarium 240 l (120x40x50) för bara 2995:- m ramp o bänk. På detta fantastiska forum finns så oerhört mycket information men det är mycket att sålla bland för den som inte är så insatt. Tidigare haft mest Malawi men tänkte att det kanske var dags för Tanganyika denna gång. Är det någon som vill dela med sig av sina erfarenheter och komma med förslag till en tanganyikabesättning för detta akvarium vore jag tacksam. Det får gärna vara robusta fiskar och de behöver inte vara exklusiva. Gärna enkla att få tag i men förstås ända intressanta. Drömmen är ju att skapa en miljö som är någorlunda habitatriktig alltså bestående av fisk som skulle kunna finnas tillsammans i sjön.
  • Per B
    Användare
    • september 2005
    • 1250

    #2
    Ett snabbt och oövertänkt förslag:

    Ett gäng Lamprologus Multifasciatus (6-7 st) som tar en tredjedel av bottenytan i mitten.
    Ett par av någon Julidochromisart som håller en klippregion i en tredjedel av akvariet.
    7-8 st Paracyprichromis Nigripinnis som håller de övre regionerna och den klippdel nedtill som blir ledig på den tredjedel som inte ockuperas av jullarna.

    Kan det locka?
    mvh Per

    Tanganyika och Västafrika i burkarna

    Kommentar

    • matek
      Användare
      • december 2004
      • 32

      #3
      Låter intressant. Dessa fiskar känner jag till och har sett. Jag antar att man har god underhållning av en sådan besättning. Hur utfordrar ni era tanganyika? Jag känner bara till hemgjord räkmix från mina malawierfarenheter.

      Finns det fler förslag från er som har tanganyika?

      Kommentar

      • dinajel
        Användare
        • november 2004
        • 569

        #4
        En eller ett par av A. calvus eller A. compressiceps skulle nog funka i ovanstående setup också.
        Daniel Andréasson

        Kommentar

        • Rasmus Pedersen
          Användare
          • september 2006
          • 304

          #5
          Jag har Cyprichromis leptosoma, Altolamprologus compressiceps och 'Lamprologus' brevis i mitt 240.
          MVH

          Kommentar

          • matek
            Användare
            • december 2004
            • 32

            #6
            Tackar för intressanta förslag. Jag ska in och läsa om dessa arter. Calvus och compressiceps verkar ju så coola. Kan man förvänta sig att man kan få en fungerande föryngring i ett sådant här akvarie om man har tillräckligt med gömställen? (som många malawi fixar) Hur gör ni med utfordring?

            Kommentar

            • Rasmus Pedersen
              Användare
              • september 2006
              • 304

              #7
              Jag matar med räkmix, pellets och fryst artemia.
              MVH

              Kommentar

              • Sofus
                Användare
                • februari 2004
                • 190

                #8
                räkna med att calvus/compressiceps kan ta en del yngel bara...
                1m³ afrika i vardagsrummet!
                http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=164682
                http://www.akvarieforening.se/

                Kommentar

                • matek
                  Användare
                  • december 2004
                  • 32

                  #9
                  "Ett gäng Lamprologus Multifasciatus (6-7 st) som tar en tredjedel av bottenytan i mitten.
                  Ett par av någon Julidochromisart som håller en klippregion i en tredjedel av akvariet.
                  7-8 st Paracyprichromis Nigripinnis som håller de övre regionerna och den klippdel nedtill som blir ledig på den tredjedel som inte ockuperas av jullarna."

                  Pers "oövertänkta" förslag låter bra och verkar bygga på lång erfarenhet kompletterat med ett par A. calvus är väl det som lockar just nu.

                  Jag känner till Akvarievalvet och Akvarium Africa i Norrköping och Mjölby ciklidshop som välsorterade ciklidaffärer. Finns det några synpunkter/erfarenheter av dessa butiker när det gäller att inhandla dessa Tanganyika?

                  Kommentar

                  • Wilhelm
                    Användare
                    • april 2002
                    • 9122

                    #10
                    Du behöver inte åka "utrikes". 4 Tassar i Linköping har massor av fina Tanganjika.
                    mvh Wilhelm

                    "Animals are such agreeable friends- they ask no questions, they pass no criticisms"


                    www.linkopings-akvarieforening.net/
                    Har fortfarande bara 32 tomma förvaringsutrymmen!
                    www.aquafish.info www.crossbow-crest.se

                    Kommentar

                    Arbetssätt...