Sjuka UARU

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • nicklas m

    Sjuka UARU

    Godkväll
    Har drabbats av något mycket allvarligt.
    Jag har uaru i storleken ca 20cm.
    Problemet:
    Dag 1
    Helt plötsligt får de en svullnad på ett hjällocket (stor).
    De får stel underkäke. Hjälarna funkar.
    Dag 2
    Sedan blir det som små svullnader på den stora och de små blir som
    köttsår. Fisken är nu lite lugnare inga andra tecken.
    Dag 3
    Stendöd!!!!!!!!!!
    Mycket TACKSAM för SNABBA SVAR.

    MVH Nicklas
  • Lundensis
    Användare
    • mars 2004
    • 2262

    #2
    Hade en salvini där framdelen av huvudet svullnade upp och fick köttiga sår. Fisken var död inom 4-5 dagar. Tror inte att sådana sjukdomar går att bota och jag har ingen aning om de ens går att förebygga.

    Kommentar

    • nicklas m

      #3
      Ursprungligen postat av Lundensis
      Hade en salvini där framdelen av huvudet svullnade upp och fick köttiga sår. Fisken var död inom 4-5 dagar. Tror inte att sådana sjukdomar går att bota och jag har ingen aning om de ens går att förebygga.
      Kul att någon känner igen fenomenet, men inte lika kul om man inte kan rädda dem.
      Hoppas fler läser detta och att någon kan komma med några tips.
      Problemet verkar kunna komma när man minst anar det.....

      Kommentar

      • choffe
        Användare
        • november 2005
        • 841

        #4
        det borde väll gå att ha salt i vattnet!? för det tar väll död på alla bakterier om jag inte minns fel....

        lycka till!

        mvh christoffer
        Christoffer Lundholm

        Kommentar

        • Lundensis
          Användare
          • mars 2004
          • 2262

          #5
          Ursprungligen postat av choffe
          det borde väll gå att ha salt i vattnet!? för det tar väll död på alla bakterier om jag inte minns fel...
          Mycket möjligt, men när alla fiskar i karet är friska som nötkärnor och inte visar minsta tecken på sjukdom och så blir helt plötsligt en fisk akut sjuk och svullnar och får sår och slutligen dör inom några dagar. Vad gör man? Du kan ha rätt i att det går att förebygga med salt.

          Kommentar

          • nicklas m

            #6
            Ursprungligen postat av Lundensis
            Mycket möjligt, men när alla fiskar i karet är friska som nötkärnor och inte visar minsta tecken på sjukdom och så blir helt plötsligt en fisk akut sjuk och svullnar och får sår och slutligen dör inom några dagar. Vad gör man? Du kan ha rätt i att det går att förebygga med salt.
            Måste berätta att jag alltid har salt till dem. Har kollat nitrit m.m.
            Har provat medicin för bakterier och parasiter inget hjälper. Ökade saltmängden.
            Sköter mina fiskar väldigt noga. Har folk med 15-20 års erfarenhet i min närvaro
            men ingen känner igen problemet. Därför frågar jag här också.
            Den sjuka uarun är nu DÖD.......

            Kommentar

            • choffe
              Användare
              • november 2005
              • 841

              #7
              Ursprungligen postat av Lundensis
              Mycket möjligt, men när alla fiskar i karet är friska som nötkärnor och inte visar minsta tecken på sjukdom och så blir helt plötsligt en fisk akut sjuk och svullnar och får sår och slutligen dör inom några dagar. Vad gör man? Du kan ha rätt i att det går att förebygga med salt.
              om jag minns rätt så tar salt dö på alla bakterier = isf så tar saltet död på alla bakterier i sår mm.....

              mvh christoffer
              Christoffer Lundholm

              Kommentar

              • choffe
                Användare
                • november 2005
                • 841

                #8
                Ursprungligen postat av nicklas m
                Måste berätta att jag alltid har salt till dem. Har kollat nitrit m.m.
                Har provat medicin för bakterier och parasiter inget hjälper. Ökade saltmängden.
                Sköter mina fiskar väldigt noga. Har folk med 15-20 års erfarenhet i min närvaro
                men ingen känner igen problemet. Därför frågar jag här också.
                Den sjuka uarun är nu DÖD.......
                ajdå, då vet jag inte vad som funkar. HOPPAS att du får ordning på det! är ju skit trisst (!!!) när fiskarna dör och man inte vet vad man kan göra åt det....

                mvh christoffer, håller tummarna
                Christoffer Lundholm

                Kommentar

                Arbetssätt...