Så har man lärt sig en läxa...

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • BigFish
    Användare
    • februari 2005
    • 21

    Så har man lärt sig en läxa...

    Rödzebrayngel är ena riktiga killers...

    Jag har en liten yngelburk som honorna får spotta i.
    Där gick sedan 7-8 dagar ett 15 tal Rödzebra yngel, honan hade fått gå tillbaka till stora burken. Jag tyckte därför att det var lämpligt att låta nästa hona, en Marigold få göra ett besök och spotta sina yngel där. Tänkte att om jag bara hade lite koll så skulle inte honan hinna med att käka några zebrayngel. Koll hade jag och honan fick raskt gå tillbaka i stora burken. Vad jag därefter inte hade koll på var att Rödzebra ynglen var fantastikt duktiga på att jaga och fånga Marigold yngel... De hann med att ta kål på ca 20 yngel innan jag upptäckte jakten i burken. Marigoldynglen var för stora för att ätas/sväljas men det hade mindre betydelse. Gick det inte att svälja var det ju bara att testa ett nytt yngel...

    Inget nobelpris för det experimentet...
    Vänliga Hälsningar,
    Jonas
  • Rhodebaert
    Användare
    • februari 2006
    • 557

    #2
    Ojdå! De skall ju inte vara "köttätare" trodde jag. Speciellt inte när de är så små. Där ser man. Är de nyspottade ynglen så mycket mindre än rödzebrorna alltså?
    Det går alltid en senare buss.

    Kommentar

    • deelay
      Användare
      • september 2002
      • 5394

      #3
      Ursprungligen postat av Rhodebaert
      Ojdå! De skall ju inte vara "köttätare" trodde jag. Speciellt inte när de är så små. Där ser man. Är de nyspottade ynglen så mycket mindre än rödzebrorna alltså?
      Mbunas äter kött även i naturen om tillfälle finns, varför dom äter på algmattan är troligen för att komma åt "köttet" som lever där och med tiden har deras magar vant sig vid att hantera den stora mängden fibrer så att dom lätt blir dåliga om dom får för lättsmält föda utan fibrer, hade det inte levt smådjur i algmattorna hade dom säkerligen inte betat där.
      http://www.aquariumstockholm.se/

      Kommentar

      • cf.akvarielagret
        Användare
        • april 2002
        • 5028

        #4
        Och jag som trodde att det bara var pirayor som åt kött
        men va fan
        om man gör pellets av kossor som man ger till kossor =galna kosjukan
        men det har nog alldrig funnitsoch fågelinfluensan trodde jag hade en släng av förra veckan men icke (indisk mat bara phuu)
        jag är Ateist
        men Gud talade till mig
        Gud är stor
        jag frågade hur stor ? inget svar
        han kanske behövde låna toaletten

        Kommentar

        • hanna
          Användare
          • april 2002
          • 118

          #5
          Jag lärde mig själv i helgen att rödzebra har större munnar än vad de ser ut att ha. Jag köpte till nya auratushonor, eftersom min grupp hade lite otur med värmen i somras. Jag hittade honor av god storlek och trodde att största hotet skulle vara att mina andra auratusar skulle jaga dem, och möblerade om karet ordentligt i samband med att jag släppte i dem. Resultatet? Två timmar efter att de kommit hem ser jag en av de nya honorna halvt utstickande ur gapet på min största rödzebrahane. Naturligtvis klarade han inte av att äta upp hela fisken på en gång, men dog gjorde hon iaf...
          Mvh Hanna

          Kommentar

          • Tulle89
            Användare
            • augusti 2006
            • 239

            #6
            Ursprungligen postat av hanna
            Jag lärde mig själv i helgen att rödzebra har större munnar än vad de ser ut att ha. Jag köpte till nya auratushonor, eftersom min grupp hade lite otur med värmen i somras. Jag hittade honor av god storlek och trodde att största hotet skulle vara att mina andra auratusar skulle jaga dem, och möblerade om karet ordentligt i samband med att jag släppte i dem. Resultatet? Två timmar efter att de kommit hem ser jag en av de nya honorna halvt utstickande ur gapet på min största rödzebrahane. Naturligtvis klarade han inte av att äta upp hela fisken på en gång, men dog gjorde hon iaf...

            Puh! Var på väg och göra samma sak med mina nya hongi "extra red". De är cirka 3-4 cm och jag var riktigt sugen på att stoppa ner dem i stora karet med Rödzebra, golden och vit auratus, men ångra mig i sista stund. De fick åka ner i yngelkaret (inga yngel i det ändå så... ) och nu får de växa till sig en bra bit! Med tanke på att de kosta 110:- styck så hade de blivit lite dyr föda för de andra...
            Hur stor var din auratushona, resperktive din rödzebrahane?

            //MVH Tulle
            Med Vänliga Hälsningar Tulle

            http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=813915

            Kommentar

            • hanna
              Användare
              • april 2002
              • 118

              #7
              Sitter på jobbet så jag kan inte gå och kolla rödzebran, men skulle tro att den är 10-12 cm (stor men inget monster). Auratusen var nog 5-6 cm.
              Mvh Hanna

              Kommentar

              • Tulle89
                Användare
                • augusti 2006
                • 239

                #8
                Ajdå, min e väll 10 cm så det blir till och vänta ett bra tag innan man släpper ner dem i stora karet.

                Rätt fantastiskt ändå att de kan få in en fisk som är hälften så stor som de själv i munnen! Fast det e ju inte så bra direkt när vill att de små också ska överleva

                Tack för svaret!

                //MVH Tulle
                Med Vänliga Hälsningar Tulle

                http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=813915

                Kommentar

                • BigFish
                  Användare
                  • februari 2005
                  • 21

                  #9
                  Marigoldynglen är betydligt mindre än Rödzebraynglen, alltså inte bara i längd utan kroppsformen som sådan. Mina Marigold spottar runt 45 yngel, jämför man det mot en Rödzebrahona i samma storlek så spottar hon runt 20. Kanske inte går att jämföra, det är ju två olika arter. Marigold är betydligt mindre som nyspottade, kanske 5-6 mm och smala (påminner om en mygglarv) medan en vecka gamla rödzebror ligger runt centimetern men betydligt mer robust kroppsform.

                  Om det var något som var fascinerande mitt i kalabaliken var väl att rödzebrorna faktiskt hade något som skulle kunna benämnas som en jaktstil. Ett rödzebrayngel bet inte bara på måfå, utan jagade och tog ett specifik yngel.
                  Vänliga Hälsningar,
                  Jonas

                  Kommentar

                  • Rhodebaert
                    Användare
                    • februari 2006
                    • 557

                    #10
                    Ursprungligen postat av BigFish
                    Marigoldynglen är betydligt mindre än Rödzebraynglen, alltså inte bara i längd utan kroppsformen som sådan. Mina Marigold spottar runt 45 yngel, jämför man det mot en Rödzebrahona i samma storlek så spottar hon runt 20. Kanske inte går att jämföra, det är ju två olika arter. Marigold är betydligt mindre som nyspottade, kanske 5-6 mm och smala (påminner om en mygglarv) medan en vecka gamla rödzebror ligger runt centimetern men betydligt mer robust kroppsform.

                    Om det var något som var fascinerande mitt i kalabaliken var väl att rödzebrorna faktiskt hade något som skulle kunna benämnas som en jaktstil. Ett rödzebrayngel bet inte bara på måfå, utan jagade och tog ett specifik yngel.
                    Det där får vi ta lärdom av. När jag lät nyspottade gå tillsammas var det ju yngel av samma storlek och de verkar vara snälla mot varandra.
                    Det går alltid en senare buss.

                    Kommentar

                    • einars
                      NCS Medlem
                      • november 2006
                      • 22

                      #11
                      Jag råkade ut för något liknande med mina Ps. acei yngel här om dagen. Jag behövde åka bort en vecka med kort varsel och blandade nyspottade golden, acei och protomelas steveni yngel i ett 30 liters kar. När jag kom tillbaka märkte jag att något hade gått snett. Alla 16 stycken acei var spårlöst borta men alla andra yngel hade klarat sig fint... Efter att ha hört din historia misstänker jag mina golden yngel, som är klart större än nyspottade acei, men jag har inga bevis...

                      /einar

                      Kommentar

                      • specmats
                        Användare
                        • december 2004
                        • 3060

                        #12
                        visst är det så, mbunas är opportunister och tar det dom kan.
                        Tropheus Duboisi halembe, so
                        Melanochromis Auratus, vf
                        Synodontis Petricola, odlade

                        Akvarie-setup (Salt)

                        Kommentar

                        Arbetssätt...