Filtermatta

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Matz Karlsén
    Användare
    • februari 2004
    • 1127

    Filtermatta

    Jag undrar om det är någon livslängd på filtermatta? Har själv aldrig bytt ut någon filtermatta, utan jag har alltid rengjort den. Har hört att man kan tvätta i tvättmaskin! Giovetvis utan tvättmedel!
    To be or not to be a cichlid-lover that´s the question!
  • deathdealer
    Användare
    • augusti 2004
    • 1639

    #2
    Bara spek från min sida, men mattan slits väl inte speciellt kraftigt, utan det är väl bara en fråga om rengöring?!?!? Har du större bit matta, skulle jag användt en dusch i badkaret och "trampat" på den tills den blev ren...hänger du me????

    DD
    "- Kritiker är som enucker i ett harem. De vet hur det går till, det ser det varenda dag, men kan det inte själva!""
    "– frustra laborat qui omnibus placere studet" - Förgäves arbetar de som vill tillfredställa alla!

    Kommentar

    • deelay
      Användare
      • september 2002
      • 5394

      #3
      Tvätta den med klorin så blir den fin igen. Det är lite kul att ta alla stenar och annat synligt(filtermattor typ) och bada dom i klorin vid en större rengörning, känns som allt e nytt sen =)
      http://www.aquariumstockholm.se/

      Kommentar

      • Felipe
        Användare
        • april 2002
        • 327

        #4
        Tyvarr gallde detta med "livslangd" pa mina; runt 20 ar (!!).
        Nar jag flyttade hem till Uruguay igen gjorde jag det STORA misstaget att INTE ta extra mattor.
        Har finns det inget som liknar dem jag tog med mig fran Sverige.
        Kan passa pa att saga att alla mattor borjade bli slitna och oanvandbara samtidigt.

        Felipe
        Felipe

        Kommentar

        • PatrikMalmo
          Användare
          • maj 2005
          • 4642

          #5
          Vet flera som tvättar dem, så de håller länge. Samtidigt har jag märkt en tendens till att de blir "sprödare" med åldern, så jag tror inte de håller för evigt. Verkligt gamla mattor som jag sett faller liksom sönder på något sätt. Vet däremot inte vid vilken ålder detta händer - kanske är det som Felipe säger, någonstans runt 20 år.

          Hilsen,

          P
          Ingen fisk har läst böckerna.

          Kommentar

          • Hank
            Användare
            • april 2002
            • 1321

            #6
            Ursprungligen postat av deelay
            Tvätta den med klorin så blir den fin igen. Det är lite kul att ta alla stenar och annat synligt(filtermattor typ) och bada dom i klorin vid en större rengörning, känns som allt e nytt sen =)
            Hmm, jag tycker ny, ren inredning = ful inredning.....
            /#378 Hank
            Zoonen:
            http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=76285

            NCS medlemsbilder:
            http://www.ciklid.se/medlemsbilder_f...20Persson'

            Kommentar

            • deathdealer
              Användare
              • augusti 2004
              • 1639

              #7
              Bara för disk. skull....20ÅR!!!!!! Gubbar, då kan man faktiskt säga att filtermatta är GRATIS...eller hur!!! *asg*. Fasen, om nu mattan skulle hålla i 10år...så är den fortfarande gratis....

              DD
              "- Kritiker är som enucker i ett harem. De vet hur det går till, det ser det varenda dag, men kan det inte själva!""
              "– frustra laborat qui omnibus placere studet" - Förgäves arbetar de som vill tillfredställa alla!

              Kommentar

              • Karon
                Användare
                • april 2002
                • 880

                #8
                Ursprungligen postat av Felipe
                Tyvarr gallde detta med "livslangd" pa mina; runt 20 ar (!!).
                Nar jag flyttade hem till Uruguay igen gjorde jag det STORA misstaget att INTE ta extra mattor.
                Har finns det inget som liknar dem jag tog med mig fran Sverige.
                Kan passa pa att saga att alla mattor borjade bli slitna och oanvandbara samtidigt.

                Felipe
                Vill man absolut ha filtermattor i Uruguay kan man beställa via internet, kostar förvisso en del men det går.

                Kommentar

                • Tony
                  Användare
                  • april 2002
                  • 4594

                  #9
                  Ursprungligen postat av deathdealer
                  Bara för disk. skull....20ÅR!!!!!! Gubbar, då kan man faktiskt säga att filtermatta är GRATIS...eller hur!!! *asg*. Fasen, om nu mattan skulle hålla i 10år...så är den fortfarande gratis....

                  DD
                  Där tror jag nog att flertalet inte håller med dig. Filtermatta 10ppi kostar i sverige hutlösa pengar. Okej om man skall ha till ett kar, men skall man ha till en anläggning är det bannemig så långt från gratis man kan komma.
                  Tony Englund

                  Kommentar

                  • Felipe
                    Användare
                    • april 2002
                    • 327

                    #10
                    Ursprungligen postat av Karon
                    Vill man absolut ha filtermattor i Uruguay kan man beställa via internet, kostar förvisso en del men det går.
                    Ju da, jag vet....men det kostar massor att ta in det i landet.
                    En annan mojlighet ar ju att nagon av mina slaktingar tar det med sig nar dem kommer hit pa besok...om jag lyckas hitta nagon som saljer dem till bra pris.
                    Felipe

                    Kommentar

                    • Felipe
                      Användare
                      • april 2002
                      • 327

                      #11
                      Ursprungligen postat av PatrikMalmo
                      Vet flera som tvättar dem, så de håller länge. Samtidigt har jag märkt en tendens till att de blir "sprödare" med åldern, så jag tror inte de håller för evigt. Verkligt gamla mattor som jag sett faller liksom sönder på något sätt. Vet däremot inte vid vilken ålder detta händer - kanske är det som Felipe säger, någonstans runt 20 år.

                      Hilsen,

                      P
                      Japp...precis sa var det som det gick; de borjade bli sprodare och desintegrerades totalt.
                      Men, 20 ar ju inte att klaga.
                      Fast som Tony sager; billigt och billigt, det beror pa hur manga kvadrat meter man ska ha.
                      Felipe

                      Kommentar

                      • deathdealer
                        Användare
                        • augusti 2004
                        • 1639

                        #12
                        Ursprungligen postat av Tony
                        Där tror jag nog att flertalet inte håller med dig. Filtermatta 10ppi kostar i sverige hutlösa pengar. Okej om man skall ha till ett kar, men skall man ha till en anläggning är det bannemig så långt från gratis man kan komma.
                        oki Tony, jag kan idag inte köpa en så "billig" produkt som håller i 20år vännen!!!
                        Sen när du säger anläggning, menar du om man har en lokal??...eller om man bedriver odling?
                        Odlar du fisk - tjänare du pengar, pengar som rimligtvis kommer gå till att köpa ny filtermatta om 20år...*asg*

                        Vänligen Stefan
                        "- Kritiker är som enucker i ett harem. De vet hur det går till, det ser det varenda dag, men kan det inte själva!""
                        "– frustra laborat qui omnibus placere studet" - Förgäves arbetar de som vill tillfredställa alla!

                        Kommentar

                        • Tony
                          Användare
                          • april 2002
                          • 4594

                          #13
                          Ursprungligen postat av deathdealer
                          oki Tony, jag kan idag inte köpa en så "billig" produkt som håller i 20år vännen!!!
                          Sen när du säger anläggning, menar du om man har en lokal??...eller om man bedriver odling?
                          Odlar du fisk - tjänare du pengar, pengar som rimligtvis kommer gå till att köpa ny filtermatta om 20år...*asg*

                          Vänligen Stefan
                          Jag svarar även om jag tycker diskussionen är onödig

                          Priset på filtermatta är oskäligt högt. Nog för att det håller i 20 år, men det är fortfarande för dyrt. På exakt samma vis tycker jag grus och sand man köper i akvariebutikerna är oskäligt dyrt, men det spelar alltså ingen roll eftersom det håller i 200 år?
                          Tony Englund

                          Kommentar

                          • Zaphi
                            NCS Medlem
                            • juli 2002
                            • 5395

                            #14
                            DD tänker nog rent bokföringsmässigt att en konstnad är en utgift fördelad på en viss period. Utgiften är hög men kostnaden är låg kan vi väl säga
                            www.viktorsundberg.se | www.naturfotokurser.se

                            Kommentar

                            • deathdealer
                              Användare
                              • augusti 2004
                              • 1639

                              #15


                              Nu ÄR helt underbara gubbar!!! *asg*
                              Jag är med på vad du menar Toooony, bara att om man jämnför vad man betalar för mycket annat i hobbyn, så kanske filtermatta är en produkt som man inte står och faller med.....

                              DD
                              "- Kritiker är som enucker i ett harem. De vet hur det går till, det ser det varenda dag, men kan det inte själva!""
                              "– frustra laborat qui omnibus placere studet" - Förgäves arbetar de som vill tillfredställa alla!

                              Kommentar

                              Arbetssätt...