sydamerikaner till ett 167 L

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • matte
    Användare
    • maj 2002
    • 26

    sydamerikaner till ett 167 L

    Ja undrar om det går att ha nån syd eller centralamerikan i ett akvarium som är 95x42x42. men ja vill inte ha dvärgciklider. ja skulle vilja ha festae eller nåt åt det hållet...men ja undrar vilka som går att ha nu

  • Ola Svensson
    Användare
    • april 2002
    • 14633

    #2
    Du skulle kunna ha ett par små mellanamerikaner eller två par små sydamerikaner möjligen tre toksmå sydamerikaner.

    Mvh.

    Ola
    Med vänliga hälsningar

    Ola

    Kommentar

    • matte
      Användare
      • maj 2002
      • 26

      #3
      men tror du inte man kan ha ett par t.meeki

      Kommentar

      • Ola Svensson
        Användare
        • april 2002
        • 14633

        #4
        Eldbuk är ju att betrakta som små mellanamerikaner iochförsig. Ett fungerande par funkar säkert men det kan kanske vara lite knepigt att få till ett par i akvariet.

        Mvh.

        Ola
        Med vänliga hälsningar

        Ola

        Kommentar

        • Tobbe_B
          Användare
          • augusti 2002
          • 299

          #5
          Hej!
          Du kan ju ha ett par blå ciklider!!!!
          tobbe

          Msn:t__skate@hotmail.com
          Zoonen:http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=75730
          Skateboard is not a crime.
          f.d cool men bytt användarnamn

          Kommentar

          • Ola Svensson
            Användare
            • april 2002
            • 14633

            #6
            Tobbe har rätt. Jag glömde förstås att du kan ha ett par sydamerikaner i mellanstorleken t ex blåciklid, Krobia, Scalare, Bururquina etc. För vissa ställs det lite krav på inredningen för att det ska funka. Akvariet är i minsta laget för ett fullt utvuxet blåciklidpar (och andra sydamerikaner som många inte tror blir så stora som de faktiskt blir ex. flaggciklid och hantelciklid), men just blåciklid blir ju nästan aldrig utvuxna och det tar flera år tills dess dessutom.

            Mvh.

            Ola
            Med vänliga hälsningar

            Ola

            Kommentar

            • Micke_A
              NCS Medlem
              • januari 2003
              • 638

              #7
              Hej

              En intressant ciklid är Nyckelhålscikliden, Cleithracara maronii. Den förbises ofta, på grund av att den inte har några lysande färger. Men jag tycker den är vacker, med sin varma senapsbruna grundfärg, de svarta teckningarna på kroppen, och de vimpelliknande fenorna, som åtminstone en del exemplar har. Den är fredlig, och påstås även vara skygg, men mina höll en brasiliensishane stången, tills han blev lite för stor för dem. Har en muräna i samma akvarium, som jag matar genom att sätta en räka i klykan i änden på en algskrapa, och är muränan inte tillräckligt snabb är nyckelhålen där först, och sliter i räkan så man nästan tappar algskrapan.

              Man kan ha ett par i ett akvarium av din storlek, även om de kan bli ca 15 cm. Men de når sällan den storleken i ett akvarium, antagligen mest beroende på att en del populationer är sönderavlade. Jag har haft två i den storleken, men det var länge se´n.

              De kan vara svåra att få till lek, och kan behöva åtskilliga försök på sig innan de lyckas. Mina två par, som går i varsitt akvarium, är nästan ständigt i lektagen, men jag har aldrig sett några yngel.

              Så om du vill ha en ciklid som inte är en dvärgciklid och sydamerikan, och du inte har några större krav på färgprakt är nyckelhålscikliden en fisk som är lättskött och intressant. Och den är fredlig, men med en hel del pondus.

              MVH Micke

              MVH Micke

              "Varför har ni Carl-Uno Sjöblom i ert akvarium?" "Det är inte Carl-Uno Sjöblom, det är en brax!"

              http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=77336

              Kommentar

              Arbetssätt...