smulande räkmix.

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • elof
    Användare
    • maj 2002
    • 225

    smulande räkmix.

    min räkmix smular extremt mycket och skitar ner vattnet nåt så grovt.
    det blir så jobbiga partiklar i vattnet som aldrig försvinner. det ser inte så fint ut.. så hur ska jag nu göra för att göra en smulfri räkmix?

    // Simon

    MVH Simon
  • MrGadget
    Användare
    • april 2002
    • 74

    #2
    Smulfri räkmix är nog svårt, beror på bindemedel och vattenmängd i mixen. Åtminstone i de två satser jag blandat hittills. Sista satsen "tunnade" jag ut med mer vatten för att kunna frysa in i istärningspåsar. Oerhört slabbigt, men lätt att dosera när man väl är färdig. Den omgången "smular" oerhört mycket jämfört med min första sats som inte innehöll speciellt mycket vatten.

    Hoppas det hjälper..

    /Johan

    Beauty is in the eye of the beer holder!
    "First they ignore you, then they laugh at you, then they'll fight you and then you'll win -- M.Gandhi"
    http://mrgadget.esmartguy.com

    Kommentar

    • Kjell K
      Användare
      • april 2002
      • 128

      #3
      Mer bindemedel ger mindre smul. Exempel på lite olika bindemedel som rekommenderas från olika håll: Gelantin, äggvita, AgarAgar, vitfisk (torskfilé). Jag har inte provat äggvita. De andra har jag provat och de funkar.
      Personligen tycker jag att gelantin är bäst. Om du använder gelantin är det superviktigt att du inte häller det smälta gelantinet i kall smet. Resultatet av att göra det är att gelantinet koagulerar i klumpar istället för att binda samman mixen. Detta leder till att den färdiga mixen smular som attan.


      Kommentar

      • deelay
        Användare
        • september 2002
        • 5394

        #4
        Om du tärnar den snabbt medans den e djupryst i små bitar typ 3-4mm
        och låter den ligga i lufren o tina o sen ett par minuter till så ytan blir lite torr då kan du mata med den utan att den går sönder så mycket i vattnet.Många tinar ju upp en bit som dom lägger i kallt vatten o sen slänger ner hela biten vilket grummlar vattnet massor.

        Lycka till =)

        http://www.aquariumstockholm.se/

        Kommentar

        Arbetssätt...