Ruvande honor

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Brandel
    Användare
    • september 2006
    • 26

    Ruvande honor

    Hej alla lärde!
    Har två Interruptus-honor som båda står och tuggar sedan en tid med bara en dags mellanrum. Har en yngelburk på 105 L.
    Kan dom gå tillsammans i yngelburken eller bör man dela av den? I så fall, hur?
    Tacksam för tips!
    brandel
  • joe
    Användare
    • juni 2006
    • 1451

    #2
    Hej och välkommen - kul med yngel eller hur!?? Jag är inte mer än nybörjare, snart kanske lite lärd, men dristar mig ändå att svara. Hoppas du kan få ut något av detta.



    Kolla in tråden ovan så kanske du får några tips - men också några funderingar... Jag tror nog att det generellt skulle gå bra att låta två "mödrar" spotta i samma kar - men man vet ju inte säkert och garantier kan nog aldrig lämnas...

    Lycka till!
    MVH - joe

    Värmlänning i exil på Tjörn - nu med några fler Victoriaciklider!

    Kommentar

    • Kalk
      Användare
      • september 2004
      • 26

      #3
      Låter du dom gå i samma burk kommer att att sluta med att dom äter upp ynglen.
      Ett enkelt sätt är att dela burken med vanlig blå filtermatta.
      http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=261068

      Kommentar

      • joe
        Användare
        • juni 2006
        • 1451

        #4
        Ursprungligen postat av Kalk
        Låter du dom gå i samma burk kommer att att sluta med att dom äter upp ynglen.
        Ett enkelt sätt är att dela burken med vanlig blå filtermatta.
        Hej! Jag menade inte att man kan låta honorna gå kvar nån längre tid, men spotta och ett tag till 3-4 dagar borde ju gå - det är åtminstone det intryck jag fick från tråden jag hänvisade till. Men låter man de vuxna fiskarna gå kvar så lutar det ju med att ynglen blir foder...nåt man kanske vill undvika?!

        Och visst kan man dela av karet , men om det inte behövs så ...
        MVH - joe

        Värmlänning i exil på Tjörn - nu med några fler Victoriaciklider!

        Kommentar

        • Brandel
          Användare
          • september 2006
          • 26

          #5
          Min tanke är ju att låta honorna spotta när det är dags och sen hiva tillbaka dom till huvudburken, kanske efter ett par dagar. Men om den ena spottar tidigare kanske den börjar mobba den andre. Dom är ganska bitchiga av sig dom här Interruptus-honorna. Men man får väl testa och lära av misstagen som i alla andra sammanhang.
          Tack för synpunkterna så här långt i alla fall!
          brandel

          Kommentar

          Arbetssätt...