C. frontosa, när och av vem odlades den första gången i Sverige resp. världen?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Mike_Noren
    Användare
    • februari 2003
    • 2695

    #16
    Loaches.com känner inte till att någon enda art ur släktet Botia (i "gammal" mening, dvs de som nu är Chromobotia, Botia, Yasuhikotaia etc) odlats i fångenskap utan användning av hormoninjektioner.
    Jag har själv heller aldrig sett någon bekräftad odlingsrapport, men det postades om en odling av dvärgbotia på zoopet för en månad sedan.

    Kommentar

    • Kalle-Maja
      Användare
      • december 2004
      • 1324

      #17
      Christer: Men å andra sidan kan jag inte låta bli att fascineras av odling typ Mikes Sailfin tetras eller Mal-Jannes alla omöjliga bottendjur. Praktbotior har det väl i o f s gjorts en hel del försök med antar jag (t ex ni som kör streaming water) men jag tror oxå som du att de nålpengar det handlar om är stoppers för ibland ganska lätta ansträngningar. Jag ger mig fan på att kardinaltetror leker i regntunnorna på sommaren om man skulle kasta i lite javamossa och testa men varför försöka när man kan håva upp ett tusental i amazonas med en enkel näthåv?

      Kommentar

      • Rhodebaert
        Användare
        • februari 2006
        • 557

        #18
        För att det ger respekt att kunna få en fisk att att fortplanta sig i akvarium. Jag tycker att det skulle vara ett riktigt skicklighetsbevis om någon lyckades odla en fisk som ingen annan lyckats med!
        Det går alltid en senare buss.

        Kommentar

        • Kalle-Maja
          Användare
          • december 2004
          • 1324

          #19
          Just det - reee spect! Då var vi inne på motiven igen

          Kommentar

          • PatrikMalmo
            Användare
            • maj 2005
            • 4642

            #20
            Praktbotia ska tydligen ha spontanlekt i några kar, men några få yngel som följd. Har aldrig hört om någon kontrollerad odling (vare sig med eller utan hormoner). Med tanke på de stora stim i jämn size man kan se ibland i butikerna, så odlas den förmodligen någonstans. Pinter har fått bekräftat en lek av dvärgbotia, men den var också spontan. Har dock inte sett odlingsrapport, men fått den muntligt - "normalt" men mycket välskött sällskapskar.

            Frontosan är en annan femma, men jag tippar också som Kjell på att den var odlad innan 1975. Då var denna killen fem år och spanade allra mest på guppys och platys samt farsans Oscar, zebraciklider och stora barber (de spräckte täckglasen flera gånger).

            Hilsen,

            P
            Ingen fisk har läst böckerna.

            Kommentar

            • Havs
              Användare
              • december 2004
              • 607

              #21
              Ursprungligen postat av Mike_Noren
              Loaches.com känner inte till att någon enda art ur släktet Botia (i "gammal" mening, dvs de som nu är Chromobotia, Botia, Yasuhikotaia etc) odlats i fångenskap utan användning av hormoninjektioner.
              Jag har själv heller aldrig sett någon bekräftad odlingsrapport, men det postades om en odling av dvärgbotia på zoopet för en månad sedan.
              Hormoninjektioner, hur går det till? Berätta!
              Finns det akvarister i Sverige som sysslar med sådant?

              (1975 hade jag nog börjat med Malawi, kanske var det något år senare. I ett av mina första malawikar, knappt 200 liter, gick Röd zebra, Ornatus och Auratus. Det slutade med katastrof, Auratushanen tog ihjäl det mesta i karet.)
              Senast redigerad av Havs; 30 oktober 2006, 05:00.
              Min zoon

              Kommentar

              • PatrikMalmo
                Användare
                • maj 2005
                • 4642

                #22
                Inte helt säker på om man verkligen injecerar hormoner i firrarna, men jag vet att man odlat rödstjärt med hormonbehandling. Fanns att läsa om i ett gammalt nummer av tidskriften Akvariet. Jag tror inte det är särdeles vanligt förekommande i Sverige. Finns även alternativa hormonbehandlingar på naturlig väg, och det är det nog fler som trixar med.

                Hilsen,

                P
                Ingen fisk har läst böckerna.

                Kommentar

                • Havs
                  Användare
                  • december 2004
                  • 607

                  #23
                  Ursprungligen postat av PatrikMalmo
                  Inte helt säker på om man verkligen injecerar hormoner i firrarna, men jag vet att man odlat rödstjärt med hormonbehandling. Fanns att läsa om i ett gammalt nummer av tidskriften Akvariet. Jag tror inte det är särdeles vanligt förekommande i Sverige. Finns även alternativa hormonbehandlingar på naturlig väg, och det är det nog fler som trixar med.

                  Hilsen,

                  P
                  Med naturlig väg, menar du då via maten. Eller kan det vara så att man kan hälla ett flytande preparat i vattnet?

                  Behövdes det t.ex. sådana trix, när S. Petricola odlades i Sverige?
                  Senast redigerad av Havs; 31 oktober 2006, 07:22.
                  Min zoon

                  Kommentar

                  • cf.akvarielagret
                    Användare
                    • april 2002
                    • 5028

                    #24
                    Att göra hormoner själv från fiskar

                    Man dräper ett stycke fisk helst den art man ska få lek av
                    man skär ut det område som hypofysen sitter, den har liksom ingen annan färg och man får ta lite större område,
                    mixar detta med en saltlösning,
                    sedan ger man dom icke leksugna fiskarna detta i en spruta, vips efter 12-24 timmar så har dom producerat rom o mjölke, vissa arter kan man inte krama ur så man får ta livet av dom också och skära ut det goda,
                    det finns även fabriksgjorda hormoner.

                    men det kanske inte tillhör vett o etikett
                    jag är Ateist
                    men Gud talade till mig
                    Gud är stor
                    jag frågade hur stor ? inget svar
                    han kanske behövde låna toaletten

                    Kommentar

                    • Micke
                      Användare
                      • april 2002
                      • 9579

                      #25
                      Ursprungligen postat av HazelCR
                      Behövdes det t.ex. sådana trix, när S. Petricola odlades i Sverige?
                      För S. petricola behövs inga trix.
                      Ciklider.se - En sida om Afrikanska ciklider
                      Kullafotografen.se - Blogg och fotogalleri

                      Kommentar

                      • PatrikMalmo
                        Användare
                        • maj 2005
                        • 4642

                        #26
                        Ursprungligen postat av HazelCR
                        Med naturlig väg, menar du då via maten. Eller kan det vara så att man kan hälla ett flytande preparat i vattnet?

                        Behövdes det t.ex. sådana trix, när S. Petricola odlades i Sverige?
                        Precis som Micke säger, inget trix med petricolan. Naturlig hormonbehandling är lika enkel som genial: man sätter en lättlekt art till lek med den svårare arten som man har som mål att odla. Den lättlekta arten leker snabbt under rätt villkor, och då sprids en del hormoner i burken. Tanken är då att detta ska trigga den svårlekta arten. Tam, tam, tam!!

                        Hilsen,

                        P
                        Ingen fisk har läst böckerna.

                        Kommentar

                        • Havs
                          Användare
                          • december 2004
                          • 607

                          #27
                          Ursprungligen postat av PatrikMalmo
                          Precis som Micke säger, inget trix med petricolan. Naturlig hormonbehandling är lika enkel som genial: man sätter en lättlekt art till lek med den svårare arten som man har som mål att odla. Den lättlekta arten leker snabbt under rätt villkor, och då sprids en del hormoner i burken. Tanken är då att detta ska trigga den svårlekta arten. Tam, tam, tam!!

                          Hilsen,

                          P
                          Vad ni kan!

                          Men var det inte lite hysch-pysch om hur petricolan odlades, speciellt då Aquarium Malawi i Örebro hade svenskodlade till salu, för ca 1 år sedan? Jag har för mig att det kom upp till diskussion i något forum då. Hursomhelst det var därför jag undrade om petricolan kräver något extra.
                          Min zoon

                          Kommentar

                          • Wilhelm
                            Användare
                            • april 2002
                            • 9122

                            #28
                            Ursprungligen postat av PatrikMalmo
                            man sätter en lättlekt art till lek med den svårare arten som man har som mål att odla. Den lättlekta arten leker snabbt under rätt villkor, och då sprids en del hormoner i burken. Tanken är då att detta ska trigga den svårlekta arten. Tam, tam, tam!!

                            Hilsen,

                            P
                            Om det vore så lätt! Då hade jag nog redan haft praktbotiayngel.
                            mvh Wilhelm

                            "Animals are such agreeable friends- they ask no questions, they pass no criticisms"


                            www.linkopings-akvarieforening.net/
                            Har fortfarande bara 32 tomma förvaringsutrymmen!
                            www.aquafish.info www.crossbow-crest.se

                            Kommentar

                            • 56ovwal
                              Användare
                              • mars 2004
                              • 664

                              #29
                              Max Björneskov odlade S. petricola för 5-10 år sedan i mängder och utan några hormoner eller annat "hysch-pysch". Även Simontorp har odlat S. petricola framgångsrikt.

                              Naturlig hormonbehandling var en bidragande orsak till att Sven Fornbäck lyckades odla Pt. altum. Ett discus-par lekte i samma kar som Altumen, men plockades raskt bort då skalarerna visade tecken på att gå i lek. Åtminstone var det så jag minns handlingen i filmen Sven visade på en Ciklidstämma för en massa år sedan.
                              Pigge
                              Bygger ny akvarielokal:
                              http://ovwali.blogg.se/
                              Uppdaterad:2011-12-23

                              Kommentar

                              • rent vatten
                                Användare
                                • november 2005
                                • 530

                                #30
                                Åter till ursprungsfrågan vem var alltså först att odla Frontosor?
                                Jag undrar själv.Vem som har odlat Praktbotia är en annan sak.

                                Kommentar

                                Arbetssätt...