Mina leptosomor

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Kalle-Maja
    Användare
    • december 2004
    • 1324

    Mina leptosomor

    Köpte för ca en månad sen ett nytt 840-liters akvarium och har befiskat det med bl a 12 Cyprichromis leptosoma "Malasa", ny art för mig. Det rekommenderas ofta att man ska skaffa fler än så men det håller jag inte med om. Jag fick sju hanar och fem honor varav fyra hanar har befäst stabila revir i frivattnet medan tre är förtryckta. Hanen som har revir i närheten av ett stort stenröse har dagtid alla honor samlade i sitt revir. Vid matdags och efter att lysrampen släcks är alla fiskar mer samlade och tillsammans.

    Idag har min första hona spottat och här kommer mina frågor:
    - brukar ynglen överleva i ett sällskapsakvarium(har inga utpräglade yngeljägare)?
    - hur många brukar de bli?
    - var håller de hus?
    - hur länge tuggar honan(ca tre veckor tror jag det har varit)?

    Jag vill inte ta upp och tömma dom, så angeläget är det inte, men tycker det vore kul med en viss föryngring.
  • jonre723
    Användare
    • oktober 2004
    • 439

    #2
    Vad är det som gör att du inte håller med om att de bör vara fler?

    Föräldrarna kan mycket väl klippa ynglena, så någon form av flytande gömställen är inte fel.
    Honan tuggar i tre veckor och efter det är det bara ett fåtal yngel som släpps. Viss föryngring vore inte fel, du får hoppas på att det blir skev könsfördelning till honornas fördel. Ett tiotal till är en bra början.
    Och så är det.
    /J

    Kommentar

    • Kalle-Maja
      Användare
      • december 2004
      • 1324

      #3
      Anledningen till att jag inte tycker det ska vara fler är att det inte finns några fler lediga revir. Argumentet är inte, som t ex i troffecaset, att det är mer "naturligt". Vad jag förstått går dom i jättestim och könsåtskilt i Tanganyikasjön. Men visst, om du inte vill ha stabila revir eller hyfsad harmoni går det alltid att köra "troffetricket". I en fullsatt tunnelbanevagn är det sällan slagsmål men det blir heller inte särskilt många barn gjorda där. Man håller helt enkelt en låg profil. I detta fall(ännu fler leptosomor) skulle man nog ändå sannolikt få lek strax efter lyset släcktes, dock inte analogt med ett strömavbrott i tunnelbanan;-)

      Tror jag snart får skaffa en sån där down-line som Mike har - "Det här är bara min egna högst amatörmässiga..."

      Kommentar

      • Wilhelm
        Användare
        • april 2002
        • 9122

        #4
        Ursprungligen postat av Kalle-Maja
        Anledningen till att jag inte tycker det ska vara fler är att det inte finns några fler lediga revir.
        Det fixar cypsen, det finns fler revir än du tror. I med 20 till, så blir det genast intressantare.
        mvh Wilhelm

        "Animals are such agreeable friends- they ask no questions, they pass no criticisms"


        www.linkopings-akvarieforening.net/
        Har fortfarande bara 32 tomma förvaringsutrymmen!
        www.aquafish.info www.crossbow-crest.se

        Kommentar

        • jonre723
          Användare
          • oktober 2004
          • 439

          #5
          Jag håller med Wille: minst 30! Det är ju en jättestor burk.
          Och så är det.
          /J

          Kommentar

          • Kalle-Maja
            Användare
            • december 2004
            • 1324

            #6
            OK, jag hör er. Beskriv gärna hur de disponerar vattnet när man har fler. Anta t ex att jag skaffar ett stim på 20-30 stycken till. Blir det en enda röra eller kan man observera enskilda revir? Hur många revir tror ni det kan bli?...

            Kommentar

            • jonre723
              Användare
              • oktober 2004
              • 439

              #7
              Jag har 40-50 Utinta i ett 450l. Det är alltid en gäng hannar som håller revir runtom i burken medan resten går i stim med honorna.

              I en annan burk har jag 25 jumbosar, men de är lite tuffare.

              Paracyprichromis funkar alldeles utmärkt om man håller dem i grupper om ca 10, men Cyprichromis är extremt utpräglade stimfiskar. Av vanliga leptosomor är 10+20 en bra startgrupp. Fantastiska fiskar!
              Och så är det.
              /J

              Kommentar

              • Kalle-Maja
                Användare
                • december 2004
                • 1324

                #8
                Okej, det kanske faktiskt blir så att ytterligare hanar får vara ifred och gå som reserver/"honor". Men jag är faktiskt nöjd som det är då jag tänker ha relativt många arter i karet. Nu har jag ett par buescheri och en unggrupp J regani "Kipili" som delar på håligheterna. På botten går kilesor och i ytvattnet ska det vara ett stim tanganyikakillis. Tyvärr så är den senare svårtransporterad och bara en har överlevt av två olika sändningar. Nästa steg blir att åka ner till Örebro och köpa några utav de där praktfina hästnosarna som florerat på bild här på forumet. Hoppas även på att kunna klämma in N cylindricus(tveksam) och slutligen toppa med en liten grupp S petricola.

                I det sammanhanget kan man motivera fyra ensamma revirhållande hanar men kanske lite fler honor. Tycker jag.

                *edit* Glömde ett gäng multisar i ett hörn.
                Senast redigerad av Kalle-Maja; 28 oktober 2006, 04:42.

                Kommentar

                • LN
                  Användare
                  • december 2004
                  • 4744

                  #9
                  Låter som ett kanonkar .
                  bilder vi vill se bilder.
                  Den som bara tittar i backspegeln kör ofta i diket.
                  Problem är till för att skjutas upp, för att sedan glömmas bort.

                  Kommentar

                  • Falköping Andreas
                    Användare
                    • februari 2006
                    • 1214

                    #10
                    Jag har haft 9+6 (Utinta florecent)i mitt 900 liters kar och finner ingen direkt anledning till varför man skall ha fler honer... det är ju hanarna som är fina. Ju fler hanar man har desto fler färgar tycker jag. i mitt kar färgar alla till 100% och alla får leka med. har tillsatt 2+2 det senaste. Jag hade förut Kileser i samma kar och upplevde ibland att leptosomerna nöp till Kilesa hanarna trotts att de var dubbelt så stora drygt. Ser ut som en fin blandning du har tänkt o ha. Jag har hästnosar i mitt kar med (Irsacae) och det funkar perfa. nu går det stora Foai i karet och leptosomerna är tom på o biter på dom ibland hehe. Inte för att Foaien bryr sig.
                    http://www.skovdeaf.se/

                    Kommentar

                    • Kalle-Maja
                      Användare
                      • december 2004
                      • 1324

                      #11
                      Tack Andreas, det känns hoppfullt. Att man kan göra på lite olika sätt. Som du säger så får ju leptosomornas aggressionsattacker ganska stor effekt. Mina buescheri vek först ner sig inför de blixtsnabba utfallen från dom små ettriga liven. Nu har dom genomskådat dom och sätter upp en bredsida eller om dom blir jobbigare än så möter upp med ett gap som låtsas vilja ta en "tugga".

                      Jag försöker fota men det är hus i helvete vad omöjligt det är. Jag köpte tidigt en Nikon coolpix 4500 p g a att det höll på att utveckla sig som standard till en teknik som vi kallade "digiscoping" i fågelbranschen, att via en adapter till en tubkikare hantera en mycket mindre ljusmängd i ett kompakt format. "Tyvärr" så kom tekniken ikapp och fågel- liksom fiskfotografer har nu tillgång till den nya tekniken men utan kompaktformat. Och till ett ännu högre pris! Jag måste som marknadsekonom gratulera, framförallt Nikon, för att mycket skickligt hålla intäkterna uppe på en ny marknad som "normalt" borde stålbada i kostnadskonkurrens.

                      Jag ställer mig fortfarande frågan om det inte är mer "retro" än funktion som förklaring till varför husen ser ut som dom gör.

                      Men nåväl, hur jag än gör får jag inte ens till en översiktsbild. Ska dock fortsätta att försöka då jag gärna vill förmedla vad jag håller på med.

                      Lite kul grusmarknad utan rådasand från Chatuchak, Bangkok:
                      Senast redigerad av Kalle-Maja; 28 oktober 2006, 10:55.

                      Kommentar

                      • PatrikMalmo
                        Användare
                        • maj 2005
                        • 4642

                        #12
                        Ursprungligen postat av Kalle-Maja
                        Köpte för ca en månad sen ett nytt 840-liters akvarium och har befiskat det med bl a 12 Cyprichromis leptosoma "Malasa", ny art för mig. Det rekommenderas ofta att man ska skaffa fler än så men det håller jag inte med om. Jag fick sju hanar och fem honor varav fyra hanar har befäst stabila revir i frivattnet medan tre är förtryckta. Hanen som har revir i närheten av ett stort stenröse har dagtid alla honor samlade i sitt revir. Vid matdags och efter att lysrampen släcks är alla fiskar mer samlade och tillsammans.

                        Idag har min första hona spottat och här kommer mina frågor:
                        - brukar ynglen överleva i ett sällskapsakvarium(har inga utpräglade yngeljägare)?
                        - hur många brukar de bli?
                        - var håller de hus?
                        - hur länge tuggar honan(ca tre veckor tror jag det har varit)?

                        Jag vill inte ta upp och tömma dom, så angeläget är det inte, men tycker det vore kul med en viss föryngring.
                        Man behöver ju inte ha fler Cyps, men de där förtryckta hannarna kan bli ett problem framöver. För mig var det så att de förtryckta var just förtryckta hela tiden och knappt fick någon mat. Fick enbart stå på en liten plätt i karet. Med något fler Cyps hängde de dominanta hannarna inte med att trycka till dem, så då kunde de gå med honorna. Reviren är som minst ungefär som en basketboll i storlek (tredimensionellt), så du kan få plats med så många hannar som du får plats med basketbollar i karet... Får de större plats så tar de dock det, ett par av mina Utinta delade upp ett 600-liters mellan sig. Slogs så blodvite uppstod.

                        Även om du inte har utpräglade yngeljägare i karet så är det nog liten chans att ynglen överlever. Jullar, Neolamprologus, Kilesorna samt föräldrarna själva kan klippa dem. En normal kull ligger runt 10 yngel, men det kan bli allt från 1-20. Verkar ge färre yngel när de är unga. Ynglen går högt i karet, ibland ända uppe vid ytan. Du kan öka överlevnadschanserna genom att ha vertikala ytor som går hela vägen från botten till ytan, allra helst med smala djupa skrevor i. Ett fett buskage Vallisneria kan ha samma funktion. Ynglen hänger gärna vid vertikala ytor och kan trots sin storlek vara rätt svåra att se. Honorna ruvar rätt exakt i tre veckor och spottar oftast en gång för alla - de trixar alltså inte med att ta in ynglen i munnen igen.

                        Hilsen,

                        P
                        Ingen fisk har läst böckerna.

                        Kommentar

                        • Kalle-Maja
                          Användare
                          • december 2004
                          • 1324

                          #13
                          Tack Patrik för raka puckar. Älskar svar på frågor.

                          Kommentar

                          • Bright_Blue
                            NCS Medlem
                            • juni 2004
                            • 1582

                            #14
                            Tjena, någon som vet om det förekommer blåstjärtar av C. leptosoma "malasa"? Jag har inga vuxna hanar med blåa stjärtar och alla yngel har också fått gula. Bland utinta-varianten är det ju vanligt med blåstjärtar så det borde väl inte vara omöjligt att några blir blå bland malasan?

                            Mvh/ BB

                            Kommentar

                            • Kalle-Maja
                              Användare
                              • december 2004
                              • 1324

                              #15
                              Det finns blåstjärtar bland malasa. Har ingen aning om fördelningen men byggt på det material jag sett verkar det ligga mellan 10-40%.

                              Kommentar

                              Arbetssätt...