Skumbildning

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Erik Österlund
    Användare
    • januari 2005
    • 3788

    #16
    Ursprungligen postat av deelay
    Jaha då har filtrena gått in sig ordentligt och så har skummet kommit tillbaka....

    Det kan inte bero på övermatning
    Det kan inte bero på för mycket nitrat
    Det kan inte bero på salt eller bikarbonat

    Vad återstår... kanske det tege va inne på, hur mycket ytan rör sig. Jag får prova att antingen sätta utblåsen så dom piskar ytan ordentligt så ytspänningen verkligen bryts eller sänka dom lite.
    Återkommer om ett par veckor med rapport, det kanske är intressant i för någon med samma problem.
    Jag har likadant skum i mitt 1225 L, och du vet ju ytrörelsen från Eheim-monstret

    I mitt fall har jag märkt en ökning när jag matat med räkor och då misstänkte jag protein som orsak. Nu matar jag inte med räkor i samma omfattning som när jag hade rovisar, skickar i några i veckan till Rostratusarna bara, men har ändå lite skum. Så det är något skumt med det här asså...

    Matar du med Supervit hemma?

    Kommentar

    • deelay
      Användare
      • september 2002
      • 5394

      #17
      Ursprungligen postat av Erik Österlund
      Jag har likadant skum i mitt 1225 L, och du vet ju ytrörelsen från Eheim-monstret

      I mitt fall har jag märkt en ökning när jag matat med räkor och då misstänkte jag protein som orsak. Nu matar jag inte med räkor i samma omfattning som när jag hade rovisar, skickar i några i veckan till Rostratusarna bara, men har ändå lite skum. Så det är något skumt med det här asså...

      Matar du med Supervit hemma?
      Nu kör jag bara AN kulor... blev skum med Tripical hemma så jag bytte men nu har det kommit igen även med AN som foder. I lokalen e det sämre filter och det matas fasiken så mycket mer... därför börjar man ju undra om det är för rent i burken =)
      http://www.aquariumstockholm.se/

      Kommentar

      • endymion

        #18
        Kan vara silicon och då menar jag inte från akvariesilicon. Utan från plast eller putsmedel eller något annat. Typ ny pump eller något sånt

        Kommentar

        • deelay
          Användare
          • september 2002
          • 5394

          #19
          Ursprungligen postat av endymion
          Kan vara silicon och då menar jag inte från akvariesilicon. Utan från plast eller putsmedel eller något annat. Typ ny pump eller något sånt
          pumpen e hyffsat ny iof...
          http://www.aquariumstockholm.se/

          Kommentar

          • leis
            Användare
            • oktober 2006
            • 50

            #20
            Ursprungligen postat av deelay
            pumpen e hyffsat ny iof...
            Hej deelay
            Du skriver att du har ny pump. Du har inte använt matolja eller dyl till packningen??
            Jag fick som du när jag hade oljat med matolja till mitt 2217. Försvann efter ett tag..
            Leffe Söderström

            Kommentar

            • deelay
              Användare
              • september 2002
              • 5394

              #21
              Ursprungligen postat av leis
              Hej deelay
              Du har inte använt matolja eller dyl till packningen??
              Ingen matolja här inte =)
              http://www.aquariumstockholm.se/

              Kommentar

              • Zaphi
                NCS Medlem
                • juli 2002
                • 5395

                #22
                Jag fick massor av skum i ett av mina nya kar, mycket mer än du visar på din bild, men typ som om det vore diskmedel i. Trodde först det var diskmedel, ifall nu de som gjorde karet (specialbeställt) använde det för att fixa fogen, men det visade sig sedan att det var just i det karet jag använt den blåa filtermattan jag köpt i Tyskland. Sen när jag frågade runt hade en annan i föreningen som också kört den filtermattan haft exakt samma problem i sitt kar.

                Alltså, filtermattan vi köpte i Duisburg va lite skum, i dubbel bemärkelse. Måste varit nått i den som skummade lite, men fiskarna mådde bra och nu är det borta efter några vattenbyten.

                Har du ny filtermatta i?
                www.viktorsundberg.se | www.naturfotokurser.se

                Kommentar

                • deelay
                  Användare
                  • september 2002
                  • 5394

                  #23
                  Ursprungligen postat av Zaphi
                  Jag fick massor av skum i ett av mina nya kar, mycket mer än du visar på din bild, men typ som om det vore diskmedel i. Trodde först det var diskmedel, ifall nu de som gjorde karet (specialbeställt) använde det för att fixa fogen, men det visade sig sedan att det var just i det karet jag använt den blåa filtermattan jag köpt i Tyskland. Sen när jag frågade runt hade en annan i föreningen som också kört den filtermattan haft exakt samma problem i sitt kar.

                  Alltså, filtermattan vi köpte i Duisburg va lite skum, i dubbel bemärkelse. Måste varit nått i den som skummade lite, men fiskarna mådde bra och nu är det borta efter några vattenbyten.

                  Har du ny filtermatta i?
                  Jo den är/va relativt ny när det uppstog första gången, skummet försvann ju i ett par månader och har nu kommit tillbaka. Det är ju just det att det kommit tillbaka som är det "skumma".
                  http://www.aquariumstockholm.se/

                  Kommentar

                  Arbetssätt...