Hjälp! "Röd zebra" yngel

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • designedbylife

    Hjälp! "Röd zebra" yngel

    Har ju tidigare postat ett inlägg om att det börjar bli dags att rusta upp akvariet och köpa nya fiskar, men jag har funderat på en sak som kanske behöver fixas innan dess. Än sålänge bor alltså bara tre zebror där, två stora hanar och en mindre tjej. Och så 2-3 yngel (Svårt att säga eftersom dom alltid gömmer sig).

    Hur ska jag göra med dom? Vill ju helst inte att dom blir uppätna! Än sålänge är dom drygt två cm långa skulle jag tro, hur lång tid tar det på ett ugnefär innan dom växer till sig såpass att jag inte behöver oroa mig för att dom ska bli mat åt dom andra? Behöver jag flytta på dom eller kan dom bo i det stora akvariet under förutsättning att dom har ställen att gömma sig på? Det kanske inte är så lyckat att köpa fler stora fiskar, med tanke på dom små. Funderar på vad som är bäst, om jag ska vänta eller flytta på dom...

    Det kanske går bra ändå?
  • tezz
    Användare
    • februari 2006
    • 1069

    #2
    Ursprungligen postat av designedbylife
    Har ju tidigare postat ett inlägg om att det börjar bli dags att rusta upp akvariet och köpa nya fiskar, men jag har funderat på en sak som kanske behöver fixas innan dess. Än sålänge bor alltså bara tre zebror där, två stora hanar och en mindre tjej. Och så 2-3 yngel (Svårt att säga eftersom dom alltid gömmer sig).

    Hur ska jag göra med dom? Vill ju helst inte att dom blir uppätna! Än sålänge är dom drygt två cm långa skulle jag tro, hur lång tid tar det på ett ugnefär innan dom växer till sig såpass att jag inte behöver oroa mig för att dom ska bli mat åt dom andra? Behöver jag flytta på dom eller kan dom bo i det stora akvariet under förutsättning att dom har ställen att gömma sig på? Det kanske inte är så lyckat att köpa fler stora fiskar, med tanke på dom små. Funderar på vad som är bäst, om jag ska vänta eller flytta på dom...

    Det kanske går bra ändå?
    dom klarar sig säkert jag lät mina spotta direkt i karet för att bli av med yngel blev ändå 15st överlevande

    Kommentar

    • Rhodebaert
      Användare
      • februari 2006
      • 557

      #3
      Det är alltid svårt att sia om ynglens överlevnad skulle jag tro. I förrgår släppte jag ner två fryeri i skolans akvarium och förväntade mig att det skulle vara rensat från allt mindre än 3cm idag. Så var inte fallet. Trots att de är yngelätare så har de inte lyckats sätta i sig något vad jag kan se. Där finns allt från nyspottat upp till vuxna rödzebror.
      2cm stora fiskar har nog redan snabbhet och vett att hålla sig undan och det är ju inte hela världen om någon stryker med så kör på!
      Det går alltid en senare buss.

      Kommentar

      Arbetssätt...