Tanganyika Mal

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • robjo
    Användare
    • maj 2005
    • 330

    Tanganyika Mal

    Tänkte höra mig för om Tanganyika mal/malar. Finns det någon som skulle kunna passa in i mitt troffe kar, och samtidigt ha ett intressant beteende, och hjälp till att "städa" lite.
    Vill in i det längst låta bli att stoppa ner ancistrus. Finns det några alternativ till malar i detta kar. Gärna någon som inte är så intresserad utav yngel. Karet är ett 540
    http://picasaweb.google.se/sipedon/
  • rascal
    Användare
    • september 2006
    • 41

    #2
    Har också funderat på tanganyikamalar till mitt 540-troffekar, men det verkar som dessa malar gärna vill vara med och sno ägg när de leker

    Kommentar

    • Rovfisken
      Användare
      • april 2005
      • 178

      #3
      Tjena tjena!!!!


      SYnodontis mulipuncatus e läcker, den gillar ju även troffar , dvs du kommer få mer mal yngel än troffe yngel, men vad gör det

      dom e gökmalar. som drar en "bomb räd" med egna ägg rätt in i smeten där dina fiskar leker, sen ruvar dom på malar istället.

      sen har du . S.Polit som e en cool tanganyika mal oxå. tror jag den hette. e inte så inne på tanganyika.
      du borde även skaffa ålarna. dom e coola,
      Mina kar

      http://www.zoonen.com/perzoonen/galleri.asp?oid=345185&gid=356333

      Kommentar

      • Leopoldi
        Användare
        • februari 2004
        • 1082

        #4

        Kommentar

        • anli
          Användare
          • mars 2003
          • 3740

          #5
          Har den perfekta Tangayikamalen liggandes i en rot för jämnan, en riktigt oförarglig rackare Chrysichthys brachynema:
          Anders L

          Kommentar

          • PatrikMalmo
            Användare
            • maj 2005
            • 4642

            #6
            S. petricola är en liten trevlig rackare som inte är göklekare. Snygg och aktiv, speciellt om man har ett gäng om 5-6 st. Två andra (svåra att få fatt i) är Lophiobagrus cyclurus och Phyllonemus typus. Den sistnämnda är munruvare minsann. Kanske är dessa två lite veka för Troffarna, har inte testat dem. Vet inte heller hur aktiva de är.

            Auchenoglanis blir rätt stor, men är fin. Svår att hitta. Misstänker att Troffarna får problem med den med tiden.

            Hilsen,

            P
            Ingen fisk har läst böckerna.

            Kommentar

            • ozric
              Användare
              • mars 2004
              • 3187

              #7
              S. Petricola funkar bra hos mig. Var mindre nöjd med S. Multipuctatus som iofs var aktivare.
              "Varför ser du flisan i din broders öga när du inte ser bjälken i ditt eget?"
              c",)

              Kommentar

              • Christian Alfredsson
                NCS Medlem
                • april 2002
                • 4122

                #8
                Mina S. Petricola är mycket tråkigare än S. Multipunctatus. Har 5 st av varje sort och förstnämnda är mycket skyggare.
                Christian Alfredsson
                http://www.zoopet.com
                http://www.christianalfredsson.com

                Kommentar

                • Jorsa
                  Användare
                  • december 2003
                  • 199

                  #9
                  Håller med om att Petricola är mycket skygg, finns det gömställen så är dom där. Mina kommer inte ens fram när det är matdax!
                  Bara ekonomin och boytan sätter gränser...

                  Kommentar

                  • PatrikMalmo
                    Användare
                    • maj 2005
                    • 4642

                    #10
                    Mysko hur olika det kan vara - mina petricola är ända uppe vid ytan vid matdag. Ibland kör de ryggsimmarstuket och går uppochner längs ytan och käkar. Hos mig är de nästan överaktiva, så att de stör andra firrar. En klar favorit hos mig i allafall.

                    Hilsen,

                    P
                    Ingen fisk har läst böckerna.

                    Kommentar

                    Arbetssätt...