Placidochromis sp"phenochilus tanzania" ???

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Mikael_S
    Användare
    • maj 2006
    • 246

    Placidochromis sp"phenochilus tanzania" ???

    Hejsan!!!

    Undrar om denna fisk är en Placidochromis sp"phenochilus tanzania"-hane?

    Varför jag undrar är att jag köpte den privat (som en hane) så då är jag inte helt 100% på artnamnet lr könet.. Och så har den som tre mörka fläckar på kroppen, har inte sett sådana på några bilder.. Men honorna är jag helt 100% på att de är av arten Placidochromis sp"phenochilus tanzania".

    Alla bilder som jag har sett på en sådan hane har ju silverfäckar. Vet ju att de kommer med åren men den har ju inte en enda silverfläck.. o ändå så är den 11cm (blir väl ca 17cm)..ålder okänt.

    Det kanske inte ens är en Placidochromis sp"phenochilus tanzania"???

    Vore snällt om nån kunde hjälpa mig med artbestämningen och könsbestämning av denna fisk..

    Bilderna är inte de bästa

    På den första bilden är det den till höger.
    Mvh Mikael Schöllin
  • Zaphi
    NCS Medlem
    • juli 2002
    • 5395

    #2
    Hmm, jag har inte för mig de har sådana fläckar som ungdjur men jag kan minnas fel. De marmorliknande fläckarna kan komma väldigt sent, men man tycker den borde ha iallafall lite sådant även vid 11cm.
    www.viktorsundberg.se | www.naturfotokurser.se

    Kommentar

    • Mikael_S
      Användare
      • maj 2006
      • 246

      #3
      Mmm tycker jag med.. Men det kan kanske vara det där med rangordningen i karet kanske?

      Men i och för sig så gick den trion med yngel/ungdjur (Mbunas) på 5 cm i en månad kanske två.. Så under den tiden borde det väl ha blivit lite fläckar
      Mvh Mikael Schöllin

      Kommentar

      • olaJ
        Användare
        • augusti 2003
        • 584

        #4
        Jag är ganska övertygad om att det är en phenochilus tanzania du har där, pärlemofläckarna kommer långsamt fram med tiden, själv har jag ett gäng yngel kvar efter mina VF som är ca 12-13 cm, inga fläckar alls här utan bara en djup blå färg. Så ge dig till tåls, det är ganska säkert som sagt att det är en tanzania.
        "Jag skulle aldrig kunna tänka mig att bli medlem i en klubb som tillåter såna som mig som medlemmar.": Groucho Marx

        Kommentar

        • Mikael_S
          Användare
          • maj 2006
          • 246

          #5
          Ok, tack för svaren. Då vet jag att det är en Placidochromis sp"phenochilus tanzania" iaf.
          Mvh Mikael Schöllin

          Kommentar

          • Rovfisken
            Användare
            • april 2005
            • 178

            #6
            har för mig att dom "förr" i tiden kallades 7-bands ciklid. som förvisso e en annan art.
            men mina e runt 13-15cm o e än så länge bara mörkblå med tydliga svarta ränder, väntar otålig på att dom ska färga
            Mina kar

            http://www.zoonen.com/perzoonen/galleri.asp?oid=345185&gid=356333

            Kommentar

            Arbetssätt...