720 för malawi

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Malawi Micke
    Användare
    • oktober 2006
    • 167

    720 för malawi

    Skulle gärna vilja ha lite tips och bilder på hur jag ska inreda mitt 720 för malawi.
    Jag har kollat in dom flesta bilderna. Men ni får gärna komma med tips och trix.
    En liten fråga bara eftersom jag inte har sveriges största erfarenhet om detta så undrar jag om jag behöver lägga frigolit i botten innan jag börjag bygga med sten..
    Tacksam för förstående gubbs och svar..
    malawi 4 life
  • Zaphi
    NCS Medlem
    • juli 2002
    • 5395

    #2
    Hej och välkommen!

    Det är inte fel att lägga en platta med 1cm frigolit i botten om du vet att du skall ha mycket sten. Det som annars kan hända är att fiskarna gräver och underminerar stenarna. Ifall en sten då råkar hamna på en eller ett par gruskorn så att hela stenens tyngd ligger på en mycket liten del av glaset kan det det lätt spricka.

    Hur du sedan skall inreda kan ju vara en hel vetenskap i sig, men behöver inte bli det. Många som håller på att odla lägger bara nån sten här och var som fiskarna kan bilda revir kring. Andra gör riktiga mastodontkreationer...
    Senast redigerad av Zaphi; 24 oktober 2006, 14:23.
    www.viktorsundberg.se | www.naturfotokurser.se

    Kommentar

    • Tony
      Användare
      • april 2002
      • 4594

      #3
      Först och främst, välkommen till forumet! Här lär du hitta det du söker

      För lite inspiration kan du kika i medlemmarnas bilder, http://www.ciklid.se/medlemsbilder_k...RI=Akvariebild . Där finns en hel del inredda kar.

      Frigolit skall du defintivt ha i botten innan du lägger i grus och sten. Detta för att skydda bottenglaset mot fallade stenar och annat otrevligt.
      Tony Englund

      Kommentar

      • Mikael_S
        Användare
        • maj 2006
        • 246

        #4
        Jag lägger alltid i frigolit under sanden/gruset, för att det känns tryggare då.
        En del malawi gräver ju rätt så mkt och om du har fullt med sten där i och stenröset skulle råka rasa ihop och bottenrutan går sönder.. aj aj.. 700 L vatten på golvet är inte roligt. Har inte fått läckage i mitt 720 kar och hoppas på att det inte kommer hända.
        Mvh Mikael Schöllin

        Kommentar

        • Malawi Micke
          Användare
          • oktober 2006
          • 167

          #5
          Tackar då har vi rett ut funderingen om frigolit i botten. länka gärna bilder på snyggt inredda kar om ni hittar nått.
          malawi 4 life

          Kommentar

          • Erik Österlund
            Användare
            • januari 2005
            • 3788

            #6
            Jag funderar på att spackla på svart sillikon på frigoliten nästa gång jag tömmer mina kar. Först spackla på sillikon och sen strö på samma sand som ska vara som bottenmaterial, för när firrarna gräver ser det lite märkligt ut när det plötsligt kommer fram en frigolitskiva, lysande vit, i den annars så naturtrogna miljön

            Tror att det kan funka, så det kan vara ett tips innan du redan fyllt upp karet.

            Välkommen förresten!

            Kommentar

            • Zaphi
              NCS Medlem
              • juli 2002
              • 5395

              #7
              Haha, jo det håller jag med om att det inte är så snyggt, men om man inredrar ordentligt med ganska mycket grus och så så brukar det lösa sig. Om inte annat kan man ju fixa till det lite vid vattenbyte.

              Malawi Micke: Tänk på att frigolit har en jädra flytkraft så att du inte tar en tjock skiva. 1cm räcker gott. Sen är det viktigt att läögga på en del sten så inte skivan får för sig att flyta upp...
              www.viktorsundberg.se | www.naturfotokurser.se

              Kommentar

              • Malawi Micke
                Användare
                • oktober 2006
                • 167

                #8
                Jo det är 1cm jag hade tänkt.. vill juh gärna inte att nått kommer med en jävla fart upp ur karet igen
                malawi 4 life

                Kommentar

                • Kalk
                  Användare
                  • september 2004
                  • 26

                  #9
                  Annars kan man ha liggunderlag i botten istället för frigolit. Lite svårare för firrarna att bita sönder. Själv kör jag med liggunderlag och det funkar fint.
                  http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=261068

                  Kommentar

                  • Johan F
                    Användare
                    • mars 2006
                    • 2439

                    #10
                    Ursprungligen postat av Malawi Micke
                    Jo det är 1cm jag hade tänkt.. vill juh gärna inte att nått kommer med en jävla fart upp ur karet igen
                    Varför inte använda sig av lite silicon för att förankra frigoliten i botten? Fungerar fint för mig.
                    3000 liter med Tropheus
                    http://www.ciklid.org/forum/showthread.php?t=60754
                    Tropheus sp. black Ikola
                    Tropheus sp. black Caramba
                    Tropheus red bishop Caramba
                    Tropheus Moorii Kambwimba
                    Tropheus Moorii Kapampa
                    Tropheus Duboisi Maswa

                    Kommentar

                    • Malawi Micke
                      Användare
                      • oktober 2006
                      • 167

                      #11
                      Tack för alla fina tips om frigolit och dyligt.. Kanske vi kan gå vidare till inredningen av karet nu..
                      malawi 4 life

                      Kommentar

                      • Bright_Blue
                        NCS Medlem
                        • juni 2004
                        • 1582

                        #12
                        Nåt sånt här kan du ju göra, finkornig sand och vit kalksten i bakrutan.

                        Kommentar

                        • Robin
                          Användare
                          • januari 2003
                          • 4526

                          #13
                          Här har du lite snygga grejer.
                          Mvh
                          Robin

                          Kommentar

                          • Malawi Micke
                            Användare
                            • oktober 2006
                            • 167

                            #14
                            Finns det någon utav er alla som har erfarenhet utav pangea eller btn bakgrunder.
                            funderar på en pangea rocky 3 tycker att den är jävligt najs..
                            malawi 4 life

                            Kommentar

                            • Malawi Micke
                              Användare
                              • oktober 2006
                              • 167

                              #15
                              Föresten är det någon som vet vart man får tag på de så kallade raster som man sätter i insugs hålen i bakgrunderna??
                              Har kollat på zooplanet.se men hittar inte några där..
                              malawi 4 life

                              Kommentar

                              Arbetssätt...