Tips på malawi ciklider

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • designedbylife

    Tips på malawi ciklider

    Har ett akvarium på 350 L och där bor just nu bara tre röda zebror + ett par yngel, och en mal. Ska rusta upp akvariet ordentligt och skulle vilja ha tips på fina fiskar som funkar bra ihop med dom jag redan har. Själv är jag inte så haj på vilka arter som passar ihop och sådär, morsans kille har hand om det mesta när det gäller akvariet - men nu när vi ska skaffa lite nya firrar så vill jag gärna vara med och välja. Vill gärna ha några färgglada fiskar, men om jag har förstått rätt så brukar dom snyggaste fiskarna vara ganska elaka(?), hehe. Verkar lite knepigt att få ihop det så att dom inte äter upp eller slår ihjäl varandra.

    Några tips på vanliga (hyfsat lätta att få tag på i handeln) malawi ciklider som skulle trivas bra i samma akvarium? Behöver bara några namn så kan jag göra lite research själv sedan!
  • specmats
    Användare
    • december 2004
    • 3060

    #2
    min favorit Melanochromis Auratus kanske kan va nått?!,härdig å lätt att få tag på både som vf och odlat, en grupp på 8-10 st funka finfint med dina zebror
    Tropheus Duboisi halembe, so
    Melanochromis Auratus, vf
    Synodontis Petricola, odlade

    Akvarie-setup (Salt)

    Kommentar

    • Erik Wikström
      Användare
      • mars 2003
      • 127

      #3
      Ett tips är ju att kolla igenom artbesrivningarna här på ciklid.se, det finns massor av malawi som funkar med rödzebror

      mvh Erik
      Mvh Erik

      Kommentar

      • Erik Wikström
        Användare
        • mars 2003
        • 127

        #4
        Blå delfinciklid skulle funka fint, möjligen att karet är på gänsen till för litet. Det är en personlig favorit. har man någon gång sett två stora hanar i en fight så är man frälst!
        Mvh Erik

        Kommentar

        • Mikael_S
          Användare
          • maj 2006
          • 246

          #5
          L. Trewavasae är väldigt snygg enligt mig, de skulle passa där i.



          Golden funkar ju också.. kanske 10 st individer. http://www.ciklidbladet.se/artregist...isa.asp?ID=160
          Mvh Mikael Schöllin

          Kommentar

          • designedbylife

            #6
            Tack för hjälpen

            Jag har kollat artbeskrivningarna men det finns ju så många olika och jag är som sagt ingen hejare på det här så jag blev mest snurrig av att leta igenom alla, bättre att fråga först och kolla sedan. Auratus har jag inte kollat tror jag, inte Trewavasae heller - ska kolla upp!

            Delfinciklider och Golden har jag kollat på och dom tyckte jag var SÅ fina, så det ska jag absolut tänka över. Är lite osäker på det här med hur många man ska ha av varje och hur många som får plats i akvariet, men det får väl morsans kille hjälpa mig med innan jag köper dom antar jag. Akvariet var lite större än vad jag trodde, snarare upp emot 400 L. Så det är ju ganska stort (eller?). Hur mycket utrymme behöver delfincikliderna på ett ungefär?

            Kommentar

            • designedbylife

              #7
              Hur är det med Pseudotropheus saulosi?

              Kommentar

              • MalawiAnna
                Användare
                • augusti 2006
                • 17

                #8
                Delfincikliderna behöver ett utrymme på minst 375l eftersom de ju blir uppemot 20cm.
                Jag själv föredrar saulosi framför golden. Saulosi är mer intressanta att studera än golden som faktiskt är ganska tråkiga, enligt min åsikt. Tycker dessutom att saulosi är mycket finare och lättare att se könsskillnad på eftersom hanarna är blå och honorna gula.
                Lycka till!
                Senast redigerad av MalawiAnna; 22 oktober 2006, 22:42.
                Mvh Anna[*]

                Kommentar

                • deelay
                  Användare
                  • september 2002
                  • 5394

                  #9
                  Ursprungligen postat av designedbylife
                  Hur är det med Pseudotropheus saulosi?
                  Jag hade skaffat ett gäng Salousi, dom gör sig lite bättre i större antal imo... 5-6 par så kan man få lite roligt med lite olika revir.
                  http://www.aquariumstockholm.se/

                  Kommentar

                  • specmats
                    Användare
                    • december 2004
                    • 3060

                    #10
                    Äh! Saulosi är granna visst men "the old timers" som Auratus, Trewavasae mfl är coola, speciellt trewavasae har en speciell charm tycker jag..dom är kanske ,för mej, den mest charmiga mbunan faktiskt
                    Tropheus Duboisi halembe, so
                    Melanochromis Auratus, vf
                    Synodontis Petricola, odlade

                    Akvarie-setup (Salt)

                    Kommentar

                    Arbetssätt...