Neolamprologus Caudopunctatus

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Perikles
    Användare
    • december 2005
    • 658

    Neolamprologus Caudopunctatus

    Vacker firre, men hur fungerar de ihop med t.ex troffar. Jag funderar på att ha ett tiotal Caudopunctatus tillsammans med en grupp Körsbär, typ 35 st. i olika size samt några Xenotilapia Spilopterus i ett 720. Jag tänker inte tömma Körsbärshonorna utan låta de gå tiden ut och spotta i akvariet. Nu till min fråga: Kommer Caudopunctatusen att nappa körsbärsyngel? Gömställen kommer det att finnas gott om.
    Nemo saltat sobrius, nisi forte insanit.
    -Ingen dansar nykter, försåvitt han inte är vansinnig-
    Cicero (106-43 f.kr)
  • Cutekid
    Användare
    • januari 2003
    • 3368

    #2
    Skulle skippat Xenotilapia Spilopterus. De pallar inte troffarnas hårda stirriga attityd. Skulle köra enbart på troffarna och Caudopunctatus.

    Mvh
    Carl

    Besök petrochromis.com´s forum:

    http://petrochromis.com/phpbb3/

    Kommentar

    • Robin
      Användare
      • januari 2003
      • 4526

      #3
      Det måste väl finnas något roligare än en Neolamprologus att ha i ett 720 med troffar? Tycker personligen de verkar ganska grådassiga i både färg och beteende.

      Förövrigt skulle troffar och neolamprologus inte funka. Inget funkar med 10 sånna i ett kar.
      Senast redigerad av Robin; 22 oktober 2006, 20:51.
      Mvh
      Robin

      Kommentar

      • Perikles
        Användare
        • december 2005
        • 658

        #4
        Spilopterusen är redan på plats, de har gått med troffar i två år, verkar inte ha något problem med det. Caudopunctatus grådaskig??? Härligt gul-orange gnistrande, funkar heljuste med T5-ramp. Frågan var: kommer de sno yngel av troffarna?
        Nemo saltat sobrius, nisi forte insanit.
        -Ingen dansar nykter, försåvitt han inte är vansinnig-
        Cicero (106-43 f.kr)

        Kommentar

        • Robin
          Användare
          • januari 2003
          • 4526

          #5
          Jag tror att 10 neolamprologus kommer att rubba troffarnas bakteriflora. Jag skulle nöja mig.. kanske försöka få några (typ 3-4) fiskar till om det är ett måste. Dock växtätare.
          Mvh
          Robin

          Kommentar

          • Perikles
            Användare
            • december 2005
            • 658

            #6
            Ursprungligen postat av Robin
            Jag tror att 10 neolamprologus kommer att rubba troffarnas bakteriflora. Jag skulle nöja mig.. kanske försöka få några (typ 3-4) fiskar till om det är ett måste. Dock växtätare.
            Jag har redan 10-12 st. hemma, de går med Murago, dessa honor tas upp för tömning, de går aldrig tiden ut. Jag undrar om Caudopunctatusen är djävliga på att sno andras yngel?
            Nemo saltat sobrius, nisi forte insanit.
            -Ingen dansar nykter, försåvitt han inte är vansinnig-
            Cicero (106-43 f.kr)

            Kommentar

            • Robin
              Användare
              • januari 2003
              • 4526

              #7
              Ursprungligen postat av Perikles
              Jag har redan 10-12 st. hemma, de går med Murago, dessa honor tas upp för tömning, de går aldrig tiden ut. Jag undrar om Caudopunctatusen är djävliga på att sno andras yngel?
              Jaja! Jag ska sluta tjata.

              Jag tror inte att neolamprologusarna kommer ta ynglena - iaf inte bara utan även troffarna. Det tror jag.
              Senast redigerad av Robin; 22 oktober 2006, 22:26.
              Mvh
              Robin

              Kommentar

              • Perikles
                Användare
                • december 2005
                • 658

                #8
                Ursprungligen postat av Robin
                Jaja! Jag ska sluta tjata.

                Jag tror inte att neolamprologusarna kommer ta ynglena - iaf inte bara utan även troffarna. Det tror jag.
                Ok, det kan vara värt ett test.

                Cheers
                Nemo saltat sobrius, nisi forte insanit.
                -Ingen dansar nykter, försåvitt han inte är vansinnig-
                Cicero (106-43 f.kr)

                Kommentar

                • Per B
                  Användare
                  • september 2005
                  • 1250

                  #9
                  Bra Perikles, testa du. Jag låter mina Caudopunctatus gå i egen balja så länge.

                  Hoppas det fungerar!
                  mvh Per

                  Tanganyika och Västafrika i burkarna

                  Kommentar

                  • molehill
                    Användare
                    • september 2005
                    • 56

                    #10
                    Jag har Caudopunctatus tillsammans med Leptosoma och Callochromis. Leptosomorna tuggar ofta men har bara sett ett enda yngel i karet... Iofs tar ju Callochromisarna en del yngel men jag är ganska säker på att Caudosarna gör det oxå. Hade tidigare Caudopunctatusen själva och även då åt de sina yngel, inte föräldrarna med deras släktingar gjorde det.
                    Tycker de är riktigt kaxiga av sej, tvekar inte att ta strid med den dominerande Leptosoma-hanen.

                    Kommentar

                    • Perikles
                      Användare
                      • december 2005
                      • 658

                      #11
                      Ursprungligen postat av molehill
                      Jag har Caudopunctatus tillsammans med Leptosoma och Callochromis. Leptosomorna tuggar ofta men har bara sett ett enda yngel i karet... Iofs tar ju Callochromisarna en del yngel men jag är ganska säker på att Caudosarna gör det oxå. Hade tidigare Caudopunctatusen själva och även då åt de sina yngel, inte föräldrarna med deras släktingar gjorde det.
                      Tycker de är riktigt kaxiga av sej, tvekar inte att ta strid med den dominerande Leptosoma-hanen.
                      Jag tänker ju mig att troffeynglen är för stora från början för att betraktas som mat, eller?
                      Caudopunctatusen är ju inte direkt storkäftade. Just nu går de med Murago, de får inga yngel, och Regani, de få en djäkla massa yngel, men dessa ignoreras.

                      Ursprungligen postat av Per Bjellert
                      Bra Perikles, testa du. Jag låter mina Caudopunctatus gå i egen balja så länge.

                      Hoppas det fungerar!.
                      Per, vi hörs på luren så kanske jag kan titta upp en dag?
                      Nemo saltat sobrius, nisi forte insanit.
                      -Ingen dansar nykter, försåvitt han inte är vansinnig-
                      Cicero (106-43 f.kr)

                      Kommentar

                      Arbetssätt...