Föda upp malawi i "flyttkasse"

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • badboy
    Användare
    • maj 2005
    • 137

    Föda upp malawi i "flyttkasse"

    Brukar försöka ha mina malawiyngel(mest ps demasoni) första tiden i en "yngelkasse" som jag har fäst uppe vid ytan så man kan låta dom växa till sig till ca 15-20mm. Ett problem är ju dock att dom är fortfarande är så små att dom blir uppätna om dom inte fort tar skydd i lavastenarna när man släpper ner dom i akvariet. Och när dom har levt i yngelkassen vid ytan i nån månad så har ju dom fått bekanta sig med dom andra fiskarna, men eftersom dom hela tiden har haft yngelkassen runt sig så har dom inte fattat att dom ska vara rädda för dom andra fiskarna i akvariet. Så när jag släpper ut dom från yngelkassen så fattar dom inte att dom ska fort som f-n ner och gömma sig bland stenarna, utan dom flesta simmar omkring vid ytan som vanligt och är fina måltider för dom andra fiskarna.

    Vad är era ideér på att lösa detta bekymmer?
    Yngelakvarium är ju den bästa men det känns om inte jag har plats för det.
    Jag har även lite stenar i yngelkassen så dom ska lära sig att gömma sig, men det hjälper inte lika mycke som jag har velat.
  • PatrikMalmo
    Användare
    • maj 2005
    • 4642

    #2
    Har man bara ett kar så är problemet svårt att lösa. Kanske kan du trixa med inredningen mer så att det blir betydligt fler små grottor som ynglen kan gömma sig i. Skippar yngelkassen helt alltså - om du drar upp ynglen och de ändå blir uppätna så kanske det är hugget som stucket om honorna får spotta i det vanliga karet.

    I stället för yngelkasse så kan du även testa med att sätta en (eller flera) ogenomskinlig skiva ett par centimeter under ytan. Du får då en hylla där honorna förhoppningsvis spottar. Ynglen håller sig troligen ovanpå denna och de vuxna firrarna kommer inte åt dem.

    Ett annat trix är att i det vanliga karet sätta i ett duktigt gäng rör (t ex grå PVC-rör) längs med ytan/kanten på karet. Kapa till dem till 5-10 cm längd och trä upp dem på fiskelina. Diametern på rören ska vara sådan att de vuxna inte kommer in. Advanced mode är väl att "klä" en hel sidoruta på det sättet.

    Hilsen,

    P
    Ingen fisk har läst böckerna.

    Kommentar

    • Robin
      Användare
      • januari 2003
      • 4526

      #3
      En variant som vissa kör är en sån där plastkorg uppochner med en sten på (som tynger ner den). Bara yngel kan simma in och det är ett perfekt tillhälle för dem. Tyvärr fult som stryk men säkerligen effektivt.
      Mvh
      Robin

      Kommentar

      • blackened
        Användare
        • januari 2005
        • 1042

        #4
        Den varianten lät ju rätt bra. Funkar ju perfekt att gömma i eller bakom nåt stenröse.

        Kommentar

        Arbetssätt...