Bygg ett i trä

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Jimmi
    Användare
    • november 2002
    • 37

    Bygg ett i trä

    Igår satte jag och farsan upp ett 1200 l akvarium i marinplywood.
    Det gick hur smidigt som helst. Fördelarna slår ut nackdelarna helt klart, karet blev mycket lättare och billigare. Sen får man ju räkna med att inte se in från sidorna men fiskarna känner sig nog lite lungnare då. Jag har målat akvariet med en speciell akvarielack som skansen akvariet använder. Jag förstår inte att inte mer akvarister bygger i marinplyfa.

    /Jimmi

  • imported_n/a
    Användare
    • augusti 2002
    • 330

    #2
    hej
    hur tjock är plyfan till ett sånt? och marinplyfa är det samma som man använder till betonggjutning,sån där rödbrun? kostnad,plyfa,färg,lack,skruv,lim VS glas?

    Kommentar

    • Jimmi
      Användare
      • november 2002
      • 37

      #3
      Hej !
      Jag har använt mig av 21 mm plyfa den med rödbrunfilm på. Den kostar väll 700 kr skivan 240*120. Till min stora burk gick det åt 4 skivor.
      Sedan fick kunnig personal såga upp mina skivor i exakta mått. För att foga ihop allt använde jag polyretan vattenfast trälim + gipsskruv 3.5*55 mm lång. Frontruta hade jag sen förut.
      Är du intresserad av en ruta 200*70 så har jag en till i 20 mm glas.

      /Jimmi


      Kommentar

      • Hank
        Användare
        • april 2002
        • 1321

        #4
        Kan du inte sätta i en bild på bygget?
        (På Akvarieguiden.nu t.ex, om du inte ha någon hemsida)

        /Hank

        /#378 Hank
        Zoonen:
        http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=76285

        NCS medlemsbilder:
        http://www.ciklid.se/medlemsbilder_f...20Persson'

        Kommentar

        • Tommy K
          Användare
          • maj 2002
          • 309

          #5
          Träkar är toppen, utom om de skulle börja läcka. Vissa förskringsbolag ersätter inte läckage från hembyggen. Skulle nåt hända är man kokt.


          Kommentar

          • EddieK

            #6
            Jag gjorde ett akvarium 200x40x40 och jag har inte haft ngr problem, i alla fall med hållfastheten.
            Akvariet blir hållfast medhjälp av bra lim, träskruv, m.m. Jag limmade också med silikon på insidan som en sista åtgärd när akvariet var lackat och klart. Det jag har haft problem med är lacken. Jag målade akvariet innuti med färg, och slutligen lackade jag akvariet innuti.Från olika håll hörde jag att det skulle gå med giftfri båtlack. Jag har provat olika lacker men vissa har inte varit värt sitt namn, de har blivit missfärgade (ljusnat) och inte riktigt hållit.

            Så, ett råd kan jag ge: satsa i ordentlig lack inuti som håller, även slitage. Mitt akvarium är ännu i start skedet ( har varit en lång start) men nu börjar jag få ordning på allt, och börjar räkna mig som klar (fiskar, växter, hela köret)

            Trots att det varit lite tålamods prövande är jag mkt positiv till träakvarier!! Slår gärna ett extra slag för trä akvarier. Estetiskt kan de bli mkt snygga med bl.a trälister runt om, mahogny, björk, fanatsin lägger gränsen
            Akvariet blir dessutom bra mycket billigare..

            Andra bra alternativ är plåt akvarium i rostfritt stål..





            Kommentar

            • Malcolm_X
              Användare
              • april 2002
              • 32

              #7
              Hej.
              Jag är också jätte intresserad av hur resultatet av ett akvarium i trä blir. Det vore kul om Jimmy eller någon annan kunde lägga ut bilder på ett. Är det vanligt med akvarium med trä eller var det mest på 70 och 80 talet som man använde sig av den metoden. Jag har bara sett något enskilt akvarium i trä från en gammal akvarie bok.
              /Gustav


              Malcolm_X
              Malcolm_X

              Kommentar

              • Fredrik H.
                Användare
                • april 2002
                • 1884

                #8
                En bra länk angående detta:

                Nana4d sebuah agen toto slot yang sudah dikenal sejak lama di indonesia karena kemenangan jutaan rupiah pasti dibayar full dan syarat ketentuan berlaku hanya dengan bermodalkan minimal deposit 10ribu


                mvh,

                Fredrik H.
                Fredrik H.
                Gratis konto på: www.cichlidtube.com
                www.cichlidgallery.org
                www.tropheini.com

                Kommentar

                • Anders76
                  Användare
                  • augusti 2002
                  • 48

                  #9
                  Här verkar det ju finnas de som har erfarenhet av träbaljor, håller som bäst på med ett litet experimentakvarie (100x30x30) och funderar på om det är smartast att lägga siliconfogen efter att man har lackat eller innan man gör det. Tycker själv att den (siliconfogen) borde vara det sista man lägger på, men är osäker.

                  MVH Anders

                  Kommentar

                  Arbetssätt...