Mysis ???

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • PR
    Användare
    • november 2003
    • 27

    Mysis ???

    Tänkte bara se(höra) efter om det är någon på detta forum som haft större tur med mysis fångst än vad jag har den här hösten? Tycker att det i stort sätt varit tomt på mysis både i sthlm och uppåt hälsinge kusten. Eller så har jag varit ute fel dagar bara!?
    pr
  • Edeson
    Användare
    • augusti 2006
    • 6

    #2
    Hittade mycket mysis på sensommaren utmed östgöta kusten.
    Jag var iväg en vända till samma ställe i början på Okt. men då fanns det inte mycket kvar.
    Svårt och säga vad det kan bero på ,antingen har det varit andra akvarister där och plockat eller så styr naturliga betingelser.
    /Edeson

    Kommentar

    • tege
      Användare
      • februari 2005
      • 2753

      #3
      Jag tycker det varit dåligt med mysis dom sista åren, sporadiskt kan man hitta lite ibland men då ligger håven oftast hemma på hyllan.
      Har nu så gott som gett upp jakten på mysis, förr kunde man åka iväg ett par ggr på hösten och få så pass att man klarade sig hela vintern.
      https://www.ciklid.org/forum/album.php?albumid=34

      Kommentar

      • Rhodebaert
        Användare
        • februari 2006
        • 557

        #4
        Vad är mysis?
        Det går alltid en senare buss.

        Kommentar

        • JockeB
          Användare
          • maj 2004
          • 2964

          #5
          Ursprungligen postat av Edeson
          Hittade mycket mysis på sensommaren utmed östgöta kusten.
          Jag var iväg en vända till samma ställe i början på Okt. men då fanns det inte mycket kvar.
          Svårt och säga vad det kan bero på ,antingen har det varit andra akvarister där och plockat eller så styr naturliga betingelser.
          /Edeson
          Håller med dig, jag har också hittat en hel del här..
          Mvh Jocke
          Centralamerikanska Ciklider!

          Kommentar

          • CyberFish62
            Användare
            • juli 2005
            • 22

            #6
            Ursprungligen postat av Rhodebaert
            Vad är mysis?
            Mysis är en pungräka som lever runt den svenska kusten. Om man badar och dyker ner till sandbottnen kan man ibland se små räkor som simmar undan. Den är ca 2 cm lång.

            Om man har tur kan man fånga mängder, främst på hösten. En gång fick jag 10 kg på en timme. Andra gånger kommer man hem med en munsbit bara. Jag fångar längs en vågbrytare och mysisen finns på mellan 1-2 meters djup. Bästa resultaten har jag fått när det är soligt och det inte blåser för mycket.

            Kommentar

            • Micke Jarhl
              Användare
              • april 2002
              • 2277

              #7
              tjena! angående mysis så har jag hittat mycket förr om åren här nere på västkusten men i år bara knappt 4kg vilket är knappt en 1/4 mot det normala vet inte alls vad det beror på varit tomt dom flesta gångerna i år på mitt normalt bra fångställe
              Micke Jarhl Med akvarium!

              Kommentar

              • Rhodebaert
                Användare
                • februari 2006
                • 557

                #8
                Det är väl något djur som gillar att äta dem som har förlorat sina naturliga fiender för att vi förstör världen kan man tänka.
                Det går alltid en senare buss.

                Kommentar

                • Kalle-Maja
                  Användare
                  • december 2004
                  • 1324

                  #9
                  På vårt landställe vid upplandskusten har det varit soprent i två år. Innan dess fanns det hur mycket som helst. Jag gjorde ett liknande upprop förra året men har inte fått någon riktig förklaring till vad som hänt.

                  Rhodebaert, det är en liten saltvattensräka som brukade gå i täta stim invid stränderna. Lätta att fånga från vilken brygga som helst och uppskattat som fiskmat.

                  Kommentar

                  • Kalle-Maja
                    Användare
                    • december 2004
                    • 1324

                    #10
                    I helgen var jag på landet och till min stora glädje fanns det en del mysis där. Kanske inte så mycket som i fornstora dagar men dock en hel del. Några fyra kilo(Micke Jahrl) var det inte fråga om men sådana mängder har det nog aldrig funnits där. Där jag fångar är det även lite kinkigt med att det ska vara ganska stark pålandsvind för att dom ska samlas så att jag kommer åt dom.

                    Kommentar

                    • DaRe
                      NCS Medlem
                      • september 2009
                      • 22831

                      #11
                      Någon som fångar mysis nu och har info om fångsterna? jag har detta som min favoritföda då den älskas av alla fiskar jag har och jag tror den är riktigt nyttig. När jag själv försökt fånga så hittar jag nästan inget, men jag tror jag gör fel.

                      4kg låter ju bra i mina öron.
                      Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!

                      ///David
                      Ordförande Nordiska Ciklidsällskapet

                      Kommentar

                      • Micke Jarhl
                        Användare
                        • april 2002
                        • 2277

                        #12
                        ska ut prova nu så fort vädret tillåter återkommer när jag vet mer...
                        Micke Jarhl Med akvarium!

                        Kommentar

                        • DaRe
                          NCS Medlem
                          • september 2009
                          • 22831

                          #13
                          Det är bäst i november eller så, va?

                          Kan man fiska mysis sommartid också?
                          Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!

                          ///David
                          Ordförande Nordiska Ciklidsällskapet

                          Kommentar

                          • Micke Jarhl
                            Användare
                            • april 2002
                            • 2277

                            #14
                            Ursprungligen postat av DaRe
                            Det är bäst i november eller så, va?

                            Kan man fiska mysis sommartid också?
                            Det ska finnas stora runt maj då de kommer in för att leka vet inte om det stämmer för jag har aldrig lyckats
                            då utan juli till sept brukar jag fånga sen blir det för kallt för mig måste nämligen bada lite finns ju vadarstövlar åxo då kan man ju hålla på längre sen brukar dom vara små juli så jag väntar till
                            nu ungefär tänkte prova nu i nästa vecka helst tidigt på morgonen är bäst eller sent på kvällen innan det blir mörkt mitt på dagen är det dåligt iaf här nere .krävs en rejäl håv finmaskad sen
                            ska du förvälla dom koka upp vatten sen låter du dom ligga där svalna av,gör det ute bara för kokta n räkor luktar så där inne hihi . Sen sköljer du dom och packar och fryser in ..kanon foder
                            Senast redigerad av Micke Jarhl; 31 juli 2011, 09:50.
                            Micke Jarhl Med akvarium!

                            Kommentar

                            • tege
                              Användare
                              • februari 2005
                              • 2753

                              #15
                              Jag fångade mycket mysis förr om åren. Jag gick efter kustremsor där det är mycket sten och småvikar.
                              Ibland var det riktigt tjuvtjockt med mysis i lugnvattnet. En 4-6 liter med mysis på ett par timmar var en god fångst på det sättet.
                              På senare år har det varit riktigt uselt med mysis men faktiskt har jag sett en hel del när jag badar hundarna i år. Därför har jag nu plockat fram håven för att ge mig ut någon morgon.
                              Jag brukade skölja mina genom en akvariehåv innan infrysning direkt.
                              Desto senare på säsongen desto större blir dom, just nu slutet på juli början på augusti har jag för mig är en period då dom är lagom stora.
                              Blir dom för stora för yngel kan man riva dom mot rivjärn i fruset tillstånd.
                              https://www.ciklid.org/forum/album.php?albumid=34

                              Kommentar

                              Arbetssätt...