Yngel och mat

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Erik Österlund
    Användare
    • januari 2005
    • 3788

    Yngel och mat

    Försökte leta leta i gamla trådar men hittade inget svar på min fråga... Om någon hittar en tråd om ämnet så är jag tacksam om jag får en länk!

    Min fråga är:

    Jag har satt upp mitt 100 literskar som spottkar och yngelkar. Jag har inrett med sand, sten och några få växter för skydd åt ynglen. Jag har rikligt med alger i karet och undrar om ynglen käkar något av algerna och om det i så fall är ett bra komplement till den "vanliga maten" och man till och med kan mata mindre om det finns alger att käka på.

    Jag är inte ute efter att dra upp yngel i någon större skala utan bara för att utöka mina befintliga grupper jag har.

    Jag matar med Tropical malawi flingor, pellets och räkmix.
  • Bright_Blue
    NCS Medlem
    • juni 2004
    • 1582

    #2
    Det beror väl helt på vad du har för yngel, kan tänka mig att mbuna-ynglen käkar lite alger men dina rovmalawi-yngel gör det nog inte. Släng i lite troffeyngel så lär de rensa akvariet : )

    Mvh/ BB

    Kommentar

    • Erik Österlund
      Användare
      • januari 2005
      • 3788

      #3
      eftersom ingen av 35 pers som läst tråden har svarat så är frågan förmodligen för flummigt ställd av mig, eller också är den så korkad att ingen ens orkar

      Jag undrar om algerna äts av ynglena och om de får i sig någon bra näring på det sättet?

      Jag undrar också, förutsatt att min första fråga besvaras med ett: ja, om man då kan dra ner på matningen?

      Kommentar

      • Erik Österlund
        Användare
        • januari 2005
        • 3788

        #4
        Oj där var ett svar!

        Det är Mbunas

        Kommentar

        • malawi375
          Användare
          • april 2006
          • 209

          #5
          Hmm...jag tror inte att algerna är helt tillräckligt, fast jag är inte säker. Jag brukar mata mina yngel med räkmix som jag löst upp i lite vatten. Vet inte om det är optimalt men det har funkat för mig. Back in the 80's när jag hade mbunas första gången fanns inte räkmix i min akvarievärld så då fick de smulat tetramin och det gick bra det med. Annars kan man väl köpa frysta mysis och sånt i affärn gissar jag.

          Kommentar

          • Erik Österlund
            Användare
            • januari 2005
            • 3788

            #6
            Det är ju inte på något sätt några problem med matningen. Bara lite intresserad av hur pass mycket näring de får i sig av algerna.

            Jag jobbar ju på dagarna och har inte möjlighet att mata flera gånger om dagen så det är ju klockrent ifall algerna står för en del av deras föda (och att algerna då resulterar i tillväxt).

            Kommentar

            • malawi375
              Användare
              • april 2006
              • 209

              #7
              ...fattade det när jag läste din post igen... Sorry. För att återgå till ämnet så naggar de ju säkert alger i naturen, men frågan är väl om de alger du har i ditt akvarium är "rätt sort"... Jag ser tex aldrig mina yngel äta av de alger jag har i spottkaret så dem gillar de troligen inte. Av det så drar jag slutsatsen att "mina" alger inte funkar som "tillskott"...

              Kommentar

              • Cissi
                Användare
                • juni 2006
                • 357

                #8
                Mina golden och mpanga som är ca 3cm småäter från algbeklädda stenar, men jag har inte en aning om de får i sig någon näring...
                Mbunas för hela slanten i alltför många kar....

                Kommentar

                • PatrikMalmo
                  Användare
                  • maj 2005
                  • 4642

                  #9
                  De får säkert i sig något via algerna (om det är grönalger), och det ger säkert ett litet näringstillskott. Alldeles ypperligt. Däremot hade jag inte dragit ned på matningen pga algerna. I naturen äter de flesta firrar konstant, undantag rovfirrar. Mbunas går definitivt och gnager på mycket i naturen, så de äter mer eller mindre konstant. Bäst är därmed om man har möjlighet att mata många gånger under dagen, gärna 5-6 gånger. Kan man inte det så får det bli ett par gånger på kvällstid och kanske någon gång på morgonen. Algerna ger då bara ett komplement, men det är det lilla.

                  Hilsen,

                  P
                  Ingen fisk har läst böckerna.

                  Kommentar

                  Arbetssätt...