Goda råd efterlyses

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Brandel
    Användare
    • september 2006
    • 26

    Goda råd efterlyses

    Hej. En av mina Interruptus-honor stod plötsligt och tuggade och har uppenbarligen lekt bakom min rygg och eftersom jag tycker det vore kul med lite yngel att dra upp så undrar jag följande: När är det dags att plocka över henne till en annan burk? Hur är bästa sättet att flytta henne så att hon behåller ynglen i munnen? När ska man återföra henne till hemmaburken? Tacksam för lite tips! /Brandel
    brandel
  • Tony
    Användare
    • april 2002
    • 4594

    #2
    Om du flyttar henne efter 20-22 dagar till ett eget kar brukar det fungera fint. Skulle hon råka spotta ut ett par yngel klarar de sig även om hon inte tar in dem i munnen igen.

    Det optimala sättet att flytta honorna på är att ha ett litet kar som du fyller med vatten från det ordinarie karet och lyfter över henne direkt dit i håven.

    Om du låter henne gå kvar med ynglena i två veckor hinner hon äta upp sig lite och komma i bra form igen.
    Tony Englund

    Kommentar

    • malawi375
      Användare
      • april 2006
      • 209

      #3
      Har själv funderat lite på det där med bästa tidpunkten. Om man väntar så länge som 20-22 dagar finns ju risken att de hinner spotta innan, hade tex en hongi-hona som spottade frivilligt på 18:e dagen, dock i ett yngelkar. Hon lyckades även sedan käka upp ett gäng av sina småttingar innan jag hann flytta tillbaka henne. Dessutom så under den vilda håvjakten från huvudkaret så undrar jag när det är minst risk att de spottar ut en del av sin avkomma till de andra fiskarna i karet, till deras stora glädje... Tidigt under ruvningen? Senare? Så nära spottning som möjligt? Har själv en tuggande johannii-hona just nu på 8:e dagen postlek, och grubblar på om jag ska håva upp henne nu till yngelkar eller vänta 10 dagar till...

      Kommentar

      • Zzzit
        Användare
        • januari 2006
        • 253

        #4
        Jag försöker plocka ut mina honor på den 18:e dagen! Då gör det inte så mycket om de skulle råka spotta, men de håller gärna kvar dem när de gått så länge, och det är så kort tid kvar!
        Och jag tar upp dem på natten för att stressa dem så lite som möjligt
        Malawi i 30 kar och ingen pool längre! []

        Kommentar

        • Brandel
          Användare
          • september 2006
          • 26

          #5
          Tack för synpunkterna! Men vad är logiken bakom att vänta ca 3 veckor med att plocka över honan? Hon står ju ändå bara i en grotta och tuggar, äter inget och är stressad av dom andra som förmodligen försöker få sig ett extra skrovmål?
          brandel

          Kommentar

          • deelay
            Användare
            • september 2002
            • 5394

            #6
            Ursprungligen postat av Brandel
            Tack för synpunkterna! Men vad är logiken bakom att vänta ca 3 veckor med att plocka över honan? Hon står ju ändå bara i en grotta och tuggar, äter inget och är stressad av dom andra som förmodligen försöker få sig ett extra skrovmål?
            Ju längre tid hon är borta från huvudburken ju större är chansen att hon blir onödigt mycket jagad när hon kommer tillbaka.
            http://www.aquariumstockholm.se/

            Kommentar

            • Erik Österlund
              Användare
              • januari 2005
              • 3788

              #7
              Jag lät min hona gå tillbaka till huvudkaret 2 dagar efter spottning. Hon såg ut att vara i bra kondition och käkade bra.

              Jag hade förväntat mig att det skulle bli lite jagande av henne när hon kom tillbaka men det hände ingenting i stort sett.

              Kommentar

              • Brandel
                Användare
                • september 2006
                • 26

                #8
                Sedan min första fråga har Interruptus-hanen varit framme igen och kopulerat med ytterligare en hona. Har nu två honor som står och tuggar. Dessutom är en lek på gång i en annan burk av Cynotilapia Afra. Jag har bara en yngelburk (105 l). Kan dom gå tillsammans i den eller måste jag dela av den? Något bra tips hur man delar av burken i så fall?
                brandel

                Kommentar

                • joe
                  Användare
                  • juni 2006
                  • 1451

                  #9
                  Hej! Liten erfarenhet av detta - men när jag hade en spottfärdig hona för några veckor sedan så uppstod en (eller två) trådar i detta ämne/flera honor i samma kar etc. Du kan ju söka efter den - vad jag kommer ihåg så gick det oftast bra, men det fanns också exempel på rena katastrofer (förståss). Jag antar att det i normalfallet borde funka, men sedan kanske man ska vara lite försiktig med vilka arter man blandar.

                  Jag flyttade över en victoriazebrahona som spottade (ca. 30 yngel) och fick gå åter efter 4 dagar direkt i "hemmakaret" och det var inga problem denna gång. Men samtidigt hade jag ytterligare 2 honor som tuggade där - tänkte först låta dem gå kvar och spotta där = lite extra protein. Men efterhand blev de magrare och magare och det verkade nästan som om de drog sig för att spotta i denna "farliga" miljö...

                  Det slutade med att jag tog upp dem i en hink och "tvångsspottade" dem för hand - stora yngel! - som jag sedan förde över till yngelakvariet. Där simmar nu ca.70-80 glada och pigga i nästan samma storlek.

                  Kanske inte hela svaret på din fråga - men sök i trådar som sagt!

                  mvh/ joe
                  MVH - joe

                  Värmlänning i exil på Tjörn - nu med några fler Victoriaciklider!

                  Kommentar

                  Arbetssätt...