Callochromis pleurospilus, Kigoma

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Danne_K
    Användare
    • februari 2006
    • 777

    Callochromis pleurospilus, Kigoma

    för ca 2-3 veckor sedan köpta jag en ung grupp av dessa Callochromis pleurospilus, "Kigoma" ("rainbow flame") och redan efter ca 1-1.5 vecka ser jag att en hona tuggar.. vilket jag är lite kluven till med tanke på att dom är så pass små ännu ca 4-5.5cm. hanarna har precis börjat färga ut. dom har visserligen färgat ganska mycke sen dom kom hem till mig men har ju inte någon direkt färgprakt som man kan skryta med. vad tror ni om detta?
  • MM Ciklidimport
    Användare
    • juli 2006
    • 33

    #2
    Ursprungligen postat av Danne_K
    för ca 2-3 veckor sedan köpta jag en ung grupp av dessa Callochromis pleurospilus, "Kigoma" ("rainbow flame") och redan efter ca 1-1.5 vecka ser jag att en hona tuggar.. vilket jag är lite kluven till med tanke på att dom är så pass små ännu ca 4-5.5cm. hanarna har precis börjat färga ut. dom har visserligen färgat ganska mycke sen dom kom hem till mig men har ju inte någon direkt färgprakt som man kan skryta med. vad tror ni om detta?
    Hej

    Mina Plerrar började leka när honorna inte var större än ca. 3 cm

    Vid en storlek på 4 cm fick jag 25 yngel på honorna
    Mvh.TroffeMicke
    Nya samimportsidan upplagd på:
    www.troffemicke.com

    Kommentar

    • Danne_K
      Användare
      • februari 2006
      • 777

      #3
      Ursprungligen postat av MM Ciklidimport
      Hej

      Mina Plerrar började leka när honorna inte var större än ca. 3 cm

      Vid en storlek på 4 cm fick jag 25 yngel på honorna
      okej kanske jag oroar mig lite i onödan då.. kan hända att hon inte är fullt 4cm är lite dålig på det dära med ögon mått.. har gett hon/dom lite bosmider så hon då ska få i sig nå mat så hon inte magrar bort helt.. dock är jag förvånad att dom lektete redan innan hanarna har färgat ut och byggt bon.. dagarna efter dök det dock upp några bon.

      Kommentar

      • PatrikMalmo
        Användare
        • maj 2005
        • 4642

        #4
        Har odlat fram ett bra gäng C. stappersi, och mina yngel lekte första gången när de var runt 3 cm. Blev själv väldans paff, men har senare hört av andra att många har samma erfarenhet. Callochromis verkar helt enkelt bli könsmogna väldans tidigt. Ju mindre honan är desto färre romkorn, de är rätt stora ändå. Sedan är det en helt annan femma att hannarna blir grannare när de blir större.

        Hilsen,

        P
        Ingen fisk har läst böckerna.

        Kommentar

        • Danne_K
          Användare
          • februari 2006
          • 777

          #5
          Har ni låtit honan gå kvar i tanken eller plockat ut hon? jag fick inte alls så många som jag hade beställt så därför skulle jag gärna vilja ta reda på några yngel. tror ni ynglena skulle ha någon chans att klara sig i tanken? har inte så mycket stenar eftersom att tanken var att dom skulle ha mycket öppna ytor..

          Kommentar

          • mats_jn
            Användare
            • september 2003
            • 142

            #6
            Jag lät en gång två honor spotta i huvudkaret, tog inte många sekunder innan dom ynglena var uppätna.

            Så mitt råd är om du vill ta vara på några yngel är att låta dom spotta i ett spottkar.

            /mats

            Kommentar

            • MM Ciklidimport
              Användare
              • juli 2006
              • 33

              #7
              Ursprungligen postat av Danne_K
              Har ni låtit honan gå kvar i tanken eller plockat ut hon? jag fick inte alls så många som jag hade beställt så därför skulle jag gärna vilja ta reda på några yngel. tror ni ynglena skulle ha någon chans att klara sig i tanken? har inte så mycket stenar eftersom att tanken var att dom skulle ha mycket öppna ytor..
              Hej.

              Låt under inga omständigheter honan gå med ynglena då hon spottat dom, hon äter upp dem ganska omgående.

              Samtliga av mina kullar som jag låtit gå kvar med honan efter hon har spottat har blivit mat.
              Mvh.TroffeMicke
              Nya samimportsidan upplagd på:
              www.troffemicke.com

              Kommentar

              • PatrikMalmo
                Användare
                • maj 2005
                • 4642

                #8
                Jepp, har samma erfarenheter som ovanstående - honorna klipper rätt snabbt sina egna yngel. Vill du vara helt säker så sätt över honan i ett spottkar och töm henne efter tre veckor om hon inte har spottat. Sandciklider håller oftast inte på med att ta in ynglen i munnen, de spottar en gång för alla - med sådana firrar kan jag tänka mig just "tvångsspottning". Brukar heller inte vara särdeles svårt att få dem att spotta, för mig räckte det med att fånga upp honan och lyfta henne någon gång över vattnet. Redan vid infångandet spottade honorna många yngel och när hon hade varit ovanför ytan ett par gånger så kom resten.

                Hilsen,

                P
                Ingen fisk har läst böckerna.

                Kommentar

                • Danne_K
                  Användare
                  • februari 2006
                  • 777

                  #9
                  okej då låter jag nog hon gå kvar 1-1.5 vecka till. då har hon nog gått ca 3veckor med dom..

                  Tack för alla svar

                  Kommentar

                  Arbetssätt...