Temperaturberoende?!

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • BJC
    Användare
    • juni 2006
    • 166

    Temperaturberoende?!

    Min grupp av Tropheus, (Bulupoint), lekte konstant när min dåvarande termostatvärmare höll en temperatur i burken på 24 grader. När värmaren för ett halvår sedan la av körde jag utan, då jag kunde hålla en temperatur på mellan 22 och 26 grader ändå. Temperaturen varierade alltså från vecka till vecka och ibland även från dag till dag mellan 22 och 26 grader. Under den här tiden upphörde leken helt. Fiskarna uppträdde dock som dom alltid har gjort, pigga och fina. När jag för en vecka sedan införskaffade en ny värmare och ställt in den på 24 grader har leken kommit igång igen. Är det en slump eller är fisken så känslig för temperaturändringar?
    När jag byter vatten, knappt hälften varje vecka, sänks temperaturen under vattenbytet några grader för att sen stabilisera sig på 24 grader. Denna tillfälliga temperatursänkning har jag inte upplevt som störande för fisken.
  • ozric
    Användare
    • mars 2004
    • 3187

    #2
    Droppar det under 23 är jag inte förvånad om lekarna upphör.Jag har en grupp som är inkörd på att gå i 27-28 grader (ibland över 30 ,som isomras). Dessa går just nu i 23-24 (törs ju inte ha värmare...) med mkt lekmogna honor men hanarna som till synes mår som vanligt är inte särskilt sugna. Några har lekts av men inte med sådan frenesi som de brukar. Jag gissar på att våra (iaf mina) inte hunnit vänja sig med de nya rutinerna. Eller också är de inne i en period då de helt enkelt inte leker...
    "Varför ser du flisan i din broders öga när du inte ser bjälken i ditt eget?"
    c",)

    Kommentar

    • matt.is
      Användare
      • september 2003
      • 386

      #3
      Att delfinciklider leker är ju inget ovanligt, men jag blev förvånad att mina gjorde det
      trots att temperaturen i karet var 19-20c. Jag hade inte haft i doppvärmaren efter sommaren. Nu när jag höjt temperaturen till ca 25c blev det mer rörelse i akvariet...

      Kommentar

      Arbetssätt...