Smart avdelare av kar sökes..

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Robin
    Användare
    • januari 2003
    • 4526

    Smart avdelare av kar sökes..

    Vi sitter och funderar här hemma på hur man bäst och smidigast skulle kunna dela av ett kar på mitten men ändå hålla sig till en uppsättning pump och filtermatta.
    Tanken är att ha olika yngelvårdande arter i "kar-delarna" så nät är inte att tänka på.

    Har ni några förslag?
    Mvh
    Robin
  • StefanL
    Användare
    • augusti 2002
    • 10784

    #2
    Strilrör?...bottenfilter?
    Senast redigerad av StefanL; 15 oktober 2006, 21:16.

    Kommentar

    • Wilhelm
      Användare
      • april 2002
      • 9122

      #3
      Kanske med en 3cm filtermatta som delar av akvariet och en slang till motstående sida från pumpens utblås? Funkar inte myggnät heller? Eller ska fiskarna inte kunna se varandra?
      mvh Wilhelm

      "Animals are such agreeable friends- they ask no questions, they pass no criticisms"


      www.linkopings-akvarieforening.net/
      Har fortfarande bara 32 tomma förvaringsutrymmen!
      www.aquafish.info www.crossbow-crest.se

      Kommentar

      • Robin
        Användare
        • januari 2003
        • 4526

        #4
        Stefan: Strilrör? Bottenfilter? Till vad? Det är avdelare jag söker.

        Wilhelm: Hur tänker du med mattan? Säg om jag vill byta eller tvätta mattan då jag har fisk i karet/karen. Kan inte dom hälsa på varandra då? Det är inte riktigt meningen.
        Myggnät går säkert men hur snyggt är det?

        Detta ska alltså vara en permanent avdelare.
        Mvh
        Robin

        Kommentar

        • StefanL
          Användare
          • augusti 2002
          • 10784

          #5
          Mät ut exakt mått och skaffa en tonad plexiglasskiva som avdelare. Sänk ned vattenytan och "punkta" silikon som blir som svetsspärr så att plexiglaset inte rör sig.

          Robin: Jag tänkte först på hur du skulle få cirkulation i båda halvorna samt insug...missade det du frågade om...*asg*

          Kommentar

          • Tony
            Användare
            • april 2002
            • 4594

            #6
            Vore det inte enklast att limma glasskivor från frontglaset mot bakglaset och lämna en springa på 5-10cm och peta dit en filtermatta? För att få snurr på det sätter du ett pumphuvud i ena änden med en slang som blåser ut det i den motsatta. Allt vatten kommer passera genom alla delar. Syresättningen bli kanske sisådär, men beroende på vad du skall ha för fisk kan det ju räcka med en syresten i varje "avdelning".
            Tony Englund

            Kommentar

            • Robin
              Användare
              • januari 2003
              • 4526

              #7
              Mm.. bra förslag och jag förstår er. Min första tanke var att dela av karet med två rutor 5-6 cm (eller ett pumphuvuds mått) mellanrum och ha ett borrat raster på vardera sida. Sen en ett litet pumphuvud med T-rör så vatten kommer ut i båda karen. Filterfickan skulle då innehålla biobollar och filtermattebitar.

              Låter det dumt?
              Mvh
              Robin

              Kommentar

              • Gabbi
                Användare
                • april 2002
                • 897

                #8
                Ursprungligen postat av Robin
                Mm.. bra förslag och jag förstår er. Min första tanke var att dela av karet med två rutor 5-6 cm (eller ett pumphuvuds mått) mellanrum och ha ett borrat raster på vardera sida. Sen en ett litet pumphuvud med T-rör så vatten kommer ut i båda karen. Filterfickan skulle då innehålla biobollar och filtermattebitar.

                Låter det dumt?
                Då kontrar jag med att man tar valfri stor BTN-bakgrund, sågar av på mitten längs med. Vänder dessa med baksidorna mot varandra, och utnyttjar vattenspalten imellan som utrymme för pumpar och filtermaterial.
                www.akvarielagret.se/akvarieboken

                Kommentar

                • Robin
                  Användare
                  • januari 2003
                  • 4526

                  #9
                  Ursprungligen postat av Gabbi
                  Då kontrar jag med att man tar valfri stor BTN-bakgrund, sågar av på mitten längs med. Vänder dessa med baksidorna mot varandra, och utnyttjar vattenspalten imellan som utrymme för pumpar och filtermaterial.
                  Ja Kapitalistlösningen funkar ju också.
                  Mvh
                  Robin

                  Kommentar

                  • Micke
                    Användare
                    • april 2002
                    • 9579

                    #10
                    Ursprungligen postat av Robin
                    Ja Kapitalistlösningen funkar ju också.
                    Slimline ligger ju bra till prismässigt och är platta så dom passar pefekt till den lösningen.
                    Ciklider.se - En sida om Afrikanska ciklider
                    Kullafotografen.se - Blogg och fotogalleri

                    Kommentar

                    • Robin
                      Användare
                      • januari 2003
                      • 4526

                      #11
                      Ursprungligen postat av Micke
                      Slimline ligger ju bra till prismässigt och är platta så dom passar pefekt till den lösningen.
                      ¨

                      Tilltalar mig inte tyvärr. Då är nog riktiga BTN bättre.
                      Mvh
                      Robin

                      Kommentar

                      • Micke
                        Användare
                        • april 2002
                        • 9579

                        #12
                        Ursprungligen postat av Robin
                        Tilltalar mig inte tyvärr. Då är nog riktiga BTN bättre.
                        Du pratade om kapitalistlösning nyss och så föredrar du själv något som är tre gånger så dyrt

                        Visst är de traditionella bagrunderna mer levande och 3D men dom är riktigt snygga för att vara platta tycker jag och i mindre kar är dom helt klart att föredra. Som avdelare med filter mellan måste det vara smartare att använda flata bakgrunder.

                        Jag är mycket nöjd med mina båda 150-liters kar där jag gjort filterhörn med Slimlinebakgrunder.
                        Ciklider.se - En sida om Afrikanska ciklider
                        Kullafotografen.se - Blogg och fotogalleri

                        Kommentar

                        • Robin
                          Användare
                          • januari 2003
                          • 4526

                          #13
                          Gabbi betalar..
                          Mvh
                          Robin

                          Kommentar

                          • StefanL
                            Användare
                            • augusti 2002
                            • 10784

                            #14
                            Ursprungligen postat av Micke
                            Du pratade om kapitalistlösning nyss och så föredrar du själv något som är tre gånger så dyrt

                            Visst är de traditionella bagrunderna mer levande och 3D men dom är riktigt snygga för att vara platta tycker jag och i mindre kar är dom helt klart att föredra. Som avdelare med filter mellan måste det vara smartare att använda flata bakgrunder.

                            Jag är mycket nöjd med mina båda 150-liters kar där jag gjort filterhörn med Slimlinebakgrunder.
                            Slimline idén är ju faktiskt ganska genial. Ställer man dom mot varandra och limmar som ett V från framrutan och in mot bakrutan så får man ju ett fint filterrum i mitten av karet. Sedan kan man enkelt ha raster på var sida och på så sätt få bra insug med endast en pump. Detsamma med utblåset...

                            Nej Micke är en smart gosse...lyssna på honom Robin. ;-)

                            Kommentar

                            • Silverlod
                              Användare
                              • oktober 2006
                              • 45

                              #15
                              Ursprungligen postat av Micke
                              Du pratade om kapitalistlösning nyss och så föredrar du själv något som är tre gånger så dyrt

                              Visst är de traditionella bagrunderna mer levande och 3D men dom är riktigt snygga för att vara platta tycker jag och i mindre kar är dom helt klart att föredra. Som avdelare med filter mellan måste det vara smartare att använda flata bakgrunder.

                              Jag är mycket nöjd med mina båda 150-liters kar där jag gjort filterhörn med Slimlinebakgrunder.
                              Precis så där tänkte jag också fast vitt, men "leverantören" hade bara 60A hemma så jag åkte hem tomhänt, nu ligger det mer mot Rocky Juwel 100x47 i mitt 100*40*40.
                              Men den är inte inköpt ännu så jag hinner tänka om Tack för bilden. Vilka delar använde du Micke? 60A samt 60B och En 60D om jag skulle gissa, eller?
                              Melanchromis Interruptus.
                              Labidochromis sp. Hongi.
                              Metriaclima Callainos.
                              Ancistrus Dolichopterus.

                              Kommentar

                              Arbetssätt...