6 eller 21 dagar

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • deelay
    Användare
    • september 2002
    • 5394

    #16
    Ursprungligen postat av cougar
    precis vad jag menade!
    Frågan handlade ju inte direkt om storleken på fisken. Vissa arter får små kullar men stora yngel medans vissa ger mycket fler yngel, vilket påverkar storleken. Ett fuelleborni yngel är nästan dubbelt så stort som ett C. moori yngel på dag 21 som exempel. Frågan handlade om tiden det tar och varför det tar den tiden innan det blir frisimmande, frågan har alltså inget med storleken att göra vid en viss ålder.
    http://www.aquariumstockholm.se/

    Kommentar

    • Gäst

      #17
      Coolt, då vet jag. Testa skriv det direkt nästa gång istället för att ödsla energi åt att idiotförklara den som försöker svara dig.
      Man behöver inte direkt vara ett snille för att förstå vad en fisklarv är. Eller du kanske tycker det?

      Kommentar

      • deelay
        Användare
        • september 2002
        • 5394

        #18
        Ursprungligen postat av cougar
        Coolt, då vet jag. Testa skriv det direkt nästa gång istället för att ödsla energi åt att idiotförklara den som försöker svara dig.
        Man behöver inte direkt vara ett snille för att förstå vad en fisklarv är. Eller du kanske tycker det?
        Men snälla du... du är ovanligt arrogant idag. Idiotförklaringen stog väl andå du för när du sa
        Ursprungligen postat av cougar
        jag lovar definera begrepp i fortsättningen så alla förstår
        så vänd inte på det nu plus att din ton känns lite sådär... slappna av lite o focusera på ämnet ist för att söka tjafs.
        http://www.aquariumstockholm.se/

        Kommentar

        • PatrikMalmo
          Användare
          • maj 2005
          • 4642

          #19
          Tja, lekstrategierna är ju lite olika. Krävs nog en hel del forskning för att verkligen få svar som stämmer. Jag är lite inne på det där med ynglens överlevnad i vart fall, men även det är lurigt. Generellt sett så borde det ju vara så att chansen till överlevnad för ett yngel är störst ju större ynglet är. Ju större yngel firren ska ha, desto färre yngel blir det dock. Då borde det även gälla att ju större yngel man får, desto oftare borde man leka - men det är ju precis det frågan handlar om, ifall jag greppat rätt. Å andra sidan tar det ju längre tid att få fram större yngel, så en viss bäring kanske jämförelsen med frilekande firrars storlek på yngel har ändå. Att få fram så stora yngel som Malawi/Tanganyika ofta får kostar helt enkelt mer energi än att lägga 500 små romkorn och där ynglen själva får äta upp sig.

          Kanske ligger förklaringen i vilka rovdjur som finns i omgivningarna och vilket skydd ynglen kan få. Det måste ju vara någon fördel med vilken yngelstrategi firrarna har i sin specifika omgivning, annars hade de förmodligen inte gjort på det sättet de gör. Skoj fråga att klura på, men jag tror inte jag kastat speciellt mycket ljus över varför.

          Annars borde det väl med en viss tid vara möjligt att urvalsodla fram Malawis med kortare ruvningstid? Odla en art på bred front, och klocka honorna exakt - de som spottar tidigast odlar man vidare på. Fast det tar nog ett tag innan du är nere på sex dagar...

          Hilsen,

          P
          Ingen fisk har läst böckerna.

          Kommentar

          • Zzzit
            Användare
            • januari 2006
            • 253

            #20
            Ursprungligen postat av deelay
            Hallo

            Ciklider som är substratlekare brukar ju ha frisimmande yngel efter ca 6dygn medans munruvare från tex malawi behöver oftast 21dagar innan dom simmar... hur kommer sig detta, någon som har koll på det? Det hade ju varit skönt om dom(malawi/troffar osv) spotta efter 6dygn =)
            Det här va ju din fråga till att börja med, och det va den jag svarade på!
            Att en del skiljer sig i storlek beror väl på att de som har små yngel får stora kullar och tvärtom!
            Titta på A. maylandi tex. små honor på ca. 7cm kan ju spotta över 50 yngel, men de är mycket små. En annan fisk i den storleken spottar kanske bara 20, men de är betydligt större!
            Men utvecklingsstadiet är i princip detsamma hos alla, men eftersom munruvare är kvar i honans mun så har de en större gulesäck eftersom de inte kan få mat.
            Malawi i 30 kar och ingen pool längre! []

            Kommentar

            • malawi375
              Användare
              • april 2006
              • 209

              #21
              Ursprungligen postat av Tony
              Tömmer man en malawihona efter 6-7 dagar får man ut en hög med ägg, helt utan tendens till "fisk". Efter ytterligare 5 dagar börjar man ana en stjärtfena, men larven klarar inte ens att simma.
              Jag hade en hongi-hona som knyckte ett romkorn av en lekande johannii. 7 dagar senare (helt säker på antalet dagar!) spottade hon sin kull i ett yngelkar. Johannii-ynglet var kläckt, men var mest en gulesäck med liten stjärtfena som hasade omkring på botten. Trodde då det var en missbildad hongi, men allteftersom tiden gick så blev det en johannii. Ynglet mår prima nu, cirka 2,5 cm. Jag trodde rommen kläcktes senare än efter 7 dagar, men tydligen inte.

              Kommentar

              • Ola Svensson
                Användare
                • april 2002
                • 14633

                #22
                Hej

                Ett 6 dagars substratlekaryngel ar en larv. Det ar ingen kopia av foraldrarna utan ar bara huvud och mage med lite fjompiga fenor. Efter ett tag sa vaxer kroppens proportioner om och fenorna vaxer ut sa att den ser ut som foraldrarna. Det ar da en juvenil. Ett nyspottat mbunayngel ar ingen larv. Det ar en juvenil. Ungefar sa iallafall. Jag kan inte den korrekta terminologin.

                Den klassiska forklaringen till att mbunor mm spottar ut fullgangna juveniler brukar forklaras med att predationen ar sa extremt hog i Malawisjon att det nyspottade ynglet maste vara en fullgangen fisk (eller var det att unfisken skulle skaffa sig ett litet revir?). Det blir en avvagning mellan antalet yngel och sjalvstandighet.

                Om nagon vill ga ner sig totalt i amnet sa kolla dessa tva artiklar

                Med vänliga hälsningar

                Ola

                Kommentar

                Arbetssätt...