AM Top

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Silverlod
    Användare
    • oktober 2006
    • 45

    AM Top

    Någon som kan dela med sig om erfarenheter om detta ytterfiler?

    Det jag fungerar på är ett AM Top filter 3336.
    Är det någon som har måtten på detta filer?
    Melanchromis Interruptus.
    Labidochromis sp. Hongi.
    Metriaclima Callainos.
    Ancistrus Dolichopterus.
  • tezz
    Användare
    • februari 2006
    • 1069

    #2
    Ursprungligen postat av Silverlod
    Någon som kan dela med sig om erfarenheter om detta ytterfiler?

    Det jag fungerar på är ett AM Top filter 3336.
    Är det någon som har måtten på detta filer?
    vet inget om ytterfilter men har 2 AM Top inner fillter och dom är ren skräp

    Kommentar

    • Silverlod
      Användare
      • oktober 2006
      • 45

      #3
      Ursprungligen postat av tezz
      vet inget om ytterfilter men har 2 AM Top inner fillter och dom är ren skräp
      Skräp = låter mycket, filtrerar dåligt, dåligt flöde.
      Eller vad syftar du skräpigheten på?
      Melanchromis Interruptus.
      Labidochromis sp. Hongi.
      Metriaclima Callainos.
      Ancistrus Dolichopterus.

      Kommentar

      • StefanL
        Användare
        • augusti 2002
        • 10784

        #4
        Sök på forumet och skriv "Amtop" så får du fram en del trådar där detta har diskuterats. Ytterfiltren får genomgående god kritik, men man ska ändå vara medveten om att när man prutar på pris prutar man oftast en aning eller mer på kvalitet. Det går inte att komma ifrån, men som jag upplevt det så verkar t ex AM-top vara ett av de mer prisvärda lågprispumparna...och då syftar jag på ytterfiltren.

        P.s. Det var inte helt lätt att finna trådar rörande detta ytterfilter och det känns underligt då jag vet att det diskuterats mer än i de trådar jag fick upp.
        Senast redigerad av StefanL; 15 oktober 2006, 11:35.

        Kommentar

        • Silverlod
          Användare
          • oktober 2006
          • 45

          #5
          Ursprungligen postat av Stefan Larsson
          Sök på forumet och skriv "Amtop" så får du fram en del trådar där detta har diskuterats. Ytterfiltren får genomgående god kritik, men man ska ändå vara medveten om att när man prutar på pris prutar man oftast en aning eller mer på kvalitet. Det går inte att komma ifrån, men som jag upplevt det så verkar t ex AM-top vara ett av de mer prisvärda lågprispumparna...och då syftar jag på ytterfiltren.

          P.s. Det var inte helt lätt att finna trådar rörande detta ytterfilter och det känns underligt då jag vet att det diskuterats mer än i de trådar jag fick upp.
          Jag letade en hel del innan jag reggade denna fråga.
          Hittade inte så mycket då matnyttigt heller.
          Nu när jag söker får jag upp flera inlägg. Konsigt.
          Kan bero på stavning. Am-Top, Am Top, Amtop.
          Ni andra som undrar hittar fler trådar här.

          Verkar få både ris och ros.




          Melanchromis Interruptus.
          Labidochromis sp. Hongi.
          Metriaclima Callainos.
          Ancistrus Dolichopterus.

          Kommentar

          • Janne C K Madsen
            Användare
            • juli 2006
            • 17

            #6
            Har også hatt Am Top ytterfilter, med dårlig erfaring, det fungerte maks et halvt år, etter det mistet det mer og mer effekt.

            Hadde aldri kjøpt det hvis jeg ikke på den tiden jobbet i zoobutikk, og synes det var greit å prøve ut det man skal selge.

            Det ble iallefall ikke noen salgssuksess, billig men i de fleste tilfeller får man det man betaler for. Har man råd så bør man legge på et par tusen, her kjører jeg kun Eheim nå, men er også mange andre bra ytterfilter.
            530l tomt, men ikke lenge

            Kommentar

            • tezz
              Användare
              • februari 2006
              • 1069

              #7
              Ursprungligen postat av Silverlod
              Skräp = låter mycket, filtrerar dåligt, dåligt flöde.
              Eller vad syftar du skräpigheten på?
              allt du nämde

              Kommentar

              • Gäst

                #8
                min amtop 3338 (1200l/h) var tyst, funkade fint och var prisvärd.
                Senast redigerad av Gäst; 15 oktober 2006, 17:36.

                Kommentar

                • Silverlod
                  Användare
                  • oktober 2006
                  • 45

                  #9
                  Ursprungligen postat av cougar
                  min amtop 3337 (1200l/h) var tyst, funkade fint och var prisvärd.
                  Var tyst? Är den numera trasig eller såld?
                  Melanchromis Interruptus.
                  Labidochromis sp. Hongi.
                  Metriaclima Callainos.
                  Ancistrus Dolichopterus.

                  Kommentar

                  • Gäst

                    #10
                    Ursprungligen postat av Silverlod
                    Var tyst? Är den numera trasig eller såld?
                    såld, annars hade jag sagt att den hade dåligt kvalité

                    Kommentar

                    • Per B
                      Användare
                      • september 2005
                      • 1250

                      #11
                      Jag har två AM-Top, en 3337 och en 3338. Det större har jag haft i bruk i 17 månader och det andra i 8-9 månader. Min erfarenhet är att de låter relativt lite (det mindre står i mitt sovrum) och de filtrerar bra. Däremot tycker jag att det är lite dåligt drag i flödet men det kompenseras lämpligen med ett powerhead. Filtreringen i sig fungerar förmodligen bättre om det är lite lugnare omlopp i filtret.

                      I övrigt tycket jag de praktiska funktionerna är tillfredsställande: Det sitter avstängningsventiler på slangarna och hanteringen av korgarna för de olika filtermaterialen är helt okej.

                      Förmodligen är ett Eheimfilter ett steg bättre och pris-prestanda gäller säkert här som i övriga sammanhang. Men eftersom du frågar om AM-Top antar jag att du (liksom jag) gärna vill hålla ned inköpspriset.

                      För att tala med Tezz vokabulär: AM-Top=Oskräp...
                      mvh Per

                      Tanganyika och Västafrika i burkarna

                      Kommentar

                      • Sofus
                        Användare
                        • februari 2004
                        • 190

                        #12
                        jag har goda erfarenheter av 3338 (1200l/h) ytterfiltret, använder det sen 1.5 år tillbaka i ett 375. Tyst och smidigt, men når inte upp till eheim, men det är ju också en stor prisskillnad.
                        1m³ afrika i vardagsrummet!
                        http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=164682
                        http://www.akvarieforening.se/

                        Kommentar

                        • tezz
                          Användare
                          • februari 2006
                          • 1069

                          #13
                          Ursprungligen postat av Per Bjellert
                          Jag har två AM-Top, en 3337 och en 3338. Det större har jag haft i bruk i 17 månader och det andra i 8-9 månader. Min erfarenhet är att de låter relativt lite (det mindre står i mitt sovrum) och de filtrerar bra. Däremot tycker jag att det är lite dåligt drag i flödet men det kompenseras lämpligen med ett powerhead. Filtreringen i sig fungerar förmodligen bättre om det är lite lugnare omlopp i filtret.

                          I övrigt tycket jag de praktiska funktionerna är tillfredsställande: Det sitter avstängningsventiler på slangarna och hanteringen av korgarna för de olika filtermaterialen är helt okej.

                          Förmodligen är ett Eheimfilter ett steg bättre och pris-prestanda gäller säkert här som i övriga sammanhang. Men eftersom du frågar om AM-Top antar jag att du (liksom jag) gärna vill hålla ned inköpspriset.

                          För att tala med Tezz vokabulär: AM-Top=Oskräp...
                          Oskräp????

                          Kommentar

                          • Silverlod
                            Användare
                            • oktober 2006
                            • 45

                            #14
                            Tack för inläggen.

                            Ursprungligen postat av Per Bjellert
                            Jag har två AM-Top, en 3337 och en 3338. Det större har jag haft i bruk i 17 månader och det andra i 8-9 månader. Min erfarenhet är att de låter relativt lite (det mindre står i mitt sovrum) och de filtrerar bra. Däremot tycker jag att det är lite dåligt drag i flödet men det kompenseras lämpligen med ett powerhead. Filtreringen i sig fungerar förmodligen bättre om det är lite lugnare omlopp i filtret.

                            I övrigt tycket jag de praktiska funktionerna är tillfredsställande: Det sitter avstängningsventiler på slangarna och hanteringen av korgarna för de olika filtermaterialen är helt okej.

                            Förmodligen är ett Eheimfilter ett steg bättre och pris-prestanda gäller säkert här som i övriga sammanhang. Men eftersom du frågar om AM-Top antar jag att du (liksom jag) gärna vill hålla ned inköpspriset.

                            För att tala med Tezz vokabulär: AM-Top=Oskräp...
                            Inköpspriser är rätt intressant.
                            Det jag vill åstakomma är ett optimalt 160L Malawi, Mbunas och har lite olika alternativ.
                            Alt 1.
                            Slimeline med AM Top filter 3336 (lite överdimentionerat för flödet landar på ca 1140:-
                            Med denna uppsättning får jag ett billigt "platt" Mbunas med mycket ytrymme (för att vara ett 160L), Samt att allt bilr så "vitt" grå sand, vita stenar, vit bakgrund. hmm. Kan även vara bra att överdimentionera pga akvariebyte i framtiden så ett Eheimfilter kanske håller bättre, reservdelarna finns nästa på ica.
                            Alt 2.
                            Rocky Juwel 100x47 samt beffintliga innerfiler ca 2100:-
                            Denna uppsättning tar med ytrymme. Snyggare, fisken kanske trivs bättre eller inte.

                            Jag hoppas på att min fru fastnar så inom ett par år rockar vi loss i ett 150*50*50=375L

                            Skräp eller oskräp så gäller det att optimera.
                            Skoda eller Volvo, Vad får du för 130k.
                            Melanchromis Interruptus.
                            Labidochromis sp. Hongi.
                            Metriaclima Callainos.
                            Ancistrus Dolichopterus.

                            Kommentar

                            • tezz
                              Användare
                              • februari 2006
                              • 1069

                              #15
                              Ursprungligen postat av Silverlod
                              Inköpspriser är rätt intressant.
                              Det jag vill åstakomma är ett optimalt 160L Malawi, Mbunas och har lite olika alternativ.
                              Alt 1.
                              Slimeline med AM Top filter 3336 (lite överdimentionerat för flödet landar på ca 1140:-
                              Med denna uppsättning får jag ett billigt "platt" Mbunas med mycket ytrymme (för att vara ett 160L), Samt att allt bilr så "vitt" grå sand, vita stenar, vit bakgrund. hmm. Kan även vara bra att överdimentionera pga akvariebyte i framtiden så ett Eheimfilter kanske håller bättre, reservdelarna finns nästa på ica.
                              Alt 2.
                              Rocky Juwel 100x47 samt beffintliga innerfiler ca 2100:-
                              Denna uppsättning tar med ytrymme. Snyggare, fisken kanske trivs bättre eller inte.

                              Jag hoppas på att min fru fastnar så inom ett par år rockar vi loss i ett 150*50*50=375L

                              Skräp eller oskräp så gäller det att optimera.
                              Skoda eller Volvo, Vad får du för 130k.
                              AQUAEL är ett annart bilighets märke fast betydligt bättre kvalitet

                              Kommentar

                              Arbetssätt...