Fredagstråd 2006

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Kalle-Maja
    Användare
    • december 2004
    • 1324

    Fredagstråd 2006

    Det har blivit lite stramare hållning och mindre munter stämning på forumet den senaste tiden så varför inte glamma upp det med en fredagstråd!?

    Stramare hållning och mindre munter stämning är knappt mätbart men ändå lite så. Fredagstråd ska förstås som helt osorterade, om man så vill fiskfria men åtminstone för inläggaren viktiga/roliga/kuriösa reflektioner. Går bra alla dar i veckan.

    Själv kommer jag paradoxalt nog göra allt för att hålla mig ifrån denna tråd då jag bränt mig ett otal gånger under alkoholens rus, senast i veckan. Ni känner igen mig som berusad när jag börjar uttrycka mig studentikost, kommer med kvasifilosofiska inlägg som ibland inte ens går att förstå eller tappar ödmjukheten och säger att troffar är tråkiga snobbfiskar.

    Men ändå, kan inte ni pladdra på lite så man får något oseriöst att flukta på?
  • Micke
    Användare
    • april 2002
    • 9579

    #2
    É det inte lördag idag?
    Ciklider.se - En sida om Afrikanska ciklider
    Kullafotografen.se - Blogg och fotogalleri

    Kommentar

    • Kalle-Maja
      Användare
      • december 2004
      • 1324

      #3
      Ursprungligen postat av Kalle-Maja
      ... Går bra alla dar i veckan...
      Nu upptäckte jag något annat; övrigt/övrigttrådar kommer inte upp på förstasidan, hade glömt det. Jag kollar bara första sidan så det kanske florerar fredagstrådar hejvilt som jag missat.

      Det är inte främmande för mig att nu åter testa att ha alla ämnen på startsidan. Dom flesta troll och fyllon verkar ha försvunnit och man kan även tänka sig en effekt av bättre "hygien" i de seriösa trådarna av att kanalisera det "oseriösa" då det nu smyger sig in en hel del inlägg av fredagstrådskaraktär i, för att ta några aktuella exempel, "Duisburg!" och fototrådarna. Ursäkta lång mening.
      Senast redigerad av Kalle-Maja; 14 oktober 2006, 20:35.

      Kommentar

      • Rhodebaert
        Användare
        • februari 2006
        • 557

        #4
        Så det är här man skall bröla när man stapplat hem efter en blöt afton?
        Alltid bra att få utlopp för sina idéer då! Tyvärr är jag inte berusad nu men det får duga med det här inlägget så länge. Tänkte istället för att festa dra igång något roligt bilspel på datorn och koppla in ratt och pedaler. Skoj!
        Det går alltid en senare buss.

        Kommentar

        • Robin
          Användare
          • januari 2003
          • 4526

          #5
          För en gångs skull tycker jag det är bra med en samlingstråd.
          Mvh
          Robin

          Kommentar

          • Rhodebaert
            Användare
            • februari 2006
            • 557

            #6
            weeeeeiiiii!!
            har ni tänkt på att det är synd attt akvariet är släkt när man kommer hem så här nitad och bitter. skulle behöva lite malawi-meditation nu. men de får sova i frid till morgondagen.
            god natt ciklid.se
            Det går alltid en senare buss.

            Kommentar

            • Kalle-Maja
              Användare
              • december 2004
              • 1324

              #7
              Jag är helt uttråkad. Har haft influensa sedan en vecka tillbaka och knappt lämnat lägenheten. Nu är det lördag kväll och alla verkar vara ute och ha kul. Jag har svarat på varenda tråd som jag har någon anknytning till och nästan inget händer. Funderade ett tag på att starta upp en sån där pseudodebatt som tar fart ibland men besinnade mig. En idé var att provocera lite kring motiven till att inhysa t ex tigertetror. Droppade det då jag inte fick till det utan att få det att låta som personangrepp. En rolig tråd jag dock skulle vilja se, i varje fall just nu i mitt sp(i)rituella "mood", är lite reflektioner kring just drivkrafterna till att vi gör det vi gör. Alltså inte i största allmänhet utan varför vi väljer CA, växter, odla etc. Jag är helt säker på att projektionen är stark här och just för att vi kan titta rakt på den i våra egna burkar borde det kunna bli en ganska konkret och intressant diskussion. Låter det skumt?

              Kommentar

              • anli
                Användare
                • mars 2003
                • 3740

                #8
                Ursprungligen postat av Kalle-Maja
                Jag är helt uttråkad. Har haft influensa sedan en vecka tillbaka och knappt lämnat lägenheten. Nu är det lördag kväll och alla verkar vara ute och ha kul. Jag har svarat på varenda tråd som jag har någon anknytning till och nästan inget händer. Funderade ett tag på att starta upp en sån där pseudodebatt som tar fart ibland men besinnade mig. En idé var att provocera lite kring motiven till att inhysa t ex tigertetror. Droppade det då jag inte fick till det utan att få det att låta som personangrepp. En rolig tråd jag dock skulle vilja se, i varje fall just nu i mitt sp(i)rituella "mood", är lite reflektioner kring just drivkrafterna till att vi gör det vi gör. Alltså inte i största allmänhet utan varför vi väljer CA, växter, odla etc. Jag är helt säker på att projektionen är stark här och just för att vi kan titta rakt på den i våra egna burkar borde det kunna bli en ganska konkret och intressant diskussion. Låter det skumt?
                Debatter om om motiv till diverse fiskinnehav är urtråkigt! Tigertetran (hög BALLHETSFAKTOR) gjorde dock att det ryckte till lite för mitt akvarieintresse, som annars är lite lågt nu.
                Att handmata min senaste firre, en Datnoid microseles, med hela räkor är dock fortfarande kul.
                Orkar nog inte diskutera... pladdrar mest för mig själv
                Anders L

                Kommentar

                • Kalle-Maja
                  Användare
                  • december 2004
                  • 1324

                  #9
                  Ja där kom vi ju inte långt. Du sågar min debatt men kastar ändå in ett vedträ rakt in i elden - ballhetsfaktorn. Men ja, jo jag förstår, du tycker inte det är kul att snacka vidare om det. De flesta håller säkert med du.

                  Kommentar

                  • Bilbo
                    NCS Medlem
                    • april 2002
                    • 1159

                    #10
                    Mina motiv med hobbyn har förändrats över tiden, ett tag ville jag ha provat allt, ett tag ville jag ha discus och odla dem med förhoppningen att tjäna lite pengar.
                    Ett tag skulle jag odla tanganyika, eftersom suget efter dem var stort på marknaden. När jag väl lyckats få yngel av VF Paracypriochromis nigripinnis, F1 Callochromis pleurospilus och F2 Opthalmotilapia ventralis visade det sig att ingen var villig att betala någonting för dessa fiskar, inte ens så det täckte foderkostnaden, de enda ciklider som verkar vara möjligt att bli av med är Golden och Demasoni så odling av ciklider är helt borta i min värld nu. Jag var tom tvungen att utfodra mina Gäddciklider med en kull F2 Guldsömmar tillslut eftersom de inte gick att bli av med dem.
                    Så mitt ena motiv just nu är att odla Ancistrus, för dessa går att sälja till zoo-affärer i lite större mängder, och de ger bra avkastning i förhållande till nedlagt arbete, mitt andra motiv är att ha snygga akvarier för min egen skull. Jag var oxå lite inne på "coolnesfaktorn" ett tag men det har oxå gått över.
                    Ni kanske tycker jag verkar bitter, och det kanske jag är också, för varken utbudet på marknaden (med undantag för några affärer), eller detta forum är särskilt inspirerande längre. Butikernas ciklidutbud är huvudsakligen Golden och Demasoni, samt lite andra Mbunas och det intresserar tyvärr inte mig och har aldrig gjort heller.
                    Detta forum har blivit ett forum där prestigen om vem som har dyrast digitalkamera är det viktigaste, eller så är det små klubbar för inbördes beundran om en specifik fiskart eller ett fisksläkte.
                    Fortfarande finns det ljuspunkter i tillvaron på akvariefronten, till exempel att jag snart skall hämta mitt splirrans nya 720 och en BTN-amazonas, däri skall mina F1 Pterophyllum sp. "Redback" och mina VF Heros efasciatus få gå, utan krav på att yngla av sig, utan bara för att tillfredsställa mitt behov av ett vackert akvarium!

                    Jag "glammade" nog inte upp det så mycket men frågar man om motiven i hobbyn, och det är en skrivglad person bakom tangentbordet kan det bli såhär, sov gott allihopa!
                    Senast redigerad av Bilbo; 28 oktober 2006, 23:29.
                    // Magnus Arvidsson

                    Kommentar

                    • jarinen
                      Användare
                      • april 2003
                      • 1888

                      #11
                      Njae, jag tycker nog en sån tråd kan vara rätt intressant. Jag sysslar med CA för utmaningen, då menar jag inte det faktum att det kan vara svårt att få tag i själva cikliderna. Snarare det att få ihop en konstellation som kan fungera och man får ut maximalt av CA cikliders personlighet och framförallt vackra utseende. Skall detta uppfyllas får det inte vara överbefolkade kar, då går det jag beskriver förlorat. Börjar med att inhandla de arter man i stort ser som slutinvånare som små, låta de växa, sålla ut de finaste fiskarna med hänsyn ochså till kön, se till att ha någonstans att bli av med överbliven fisk, ha möjlighet att laborera med olika individer ihop för att se vilka som funkar bäst ihop = flera kar. Vad och vilka fiskar får de individer att blomma ut som man vill skall göra det. Det är inte helt lätt det här med CA om man inte överbefolkar och därigenom får ner aggresioner, men då kommer de inte helt till sin rätt heller.

                      Kontenta: De större CA cikliderna är en lång väg att gå för att få till det optimalt när det gäller det jag beskrivit, själv började för drygt ett år sedan med de arter jag bestämt mig för och först om ett år eller två till är målbilden jag drog igång denna gång kanske uppfylld. Typ 4 individer som är fullvuxna och kan gå bra ihop. Tålamod kräves!


                      Mvh Jari

                      Kommentar

                      • Tony
                        Användare
                        • april 2002
                        • 4594

                        #12
                        Klart intressant vändning på tråden .. tyvärr är jag dödstrött efter en heldag med fisknördarna i Göteborgs ciklidgrupp som startade 07.15 i morses, hemma vid 18.30 och efter det ett antal goda groggar och god mat. Längre än så orkar jag inte skriva, men ny och dyr digitalkamera har jag skaffat och har även prestigefisk hööhö, god natt på er!
                        Tony Englund

                        Kommentar

                        • Kalle-Maja
                          Användare
                          • december 2004
                          • 1324

                          #13
                          Precis så menade jag Bilbo och jarinen, tycker det är spännande att ta del av varför vi gör det vi gör. Själv har jag aldrig trott att jag skulle tjäna pengar på att odla, och har aldrig gjort det heller i någon egentlig mening, men tycker däremot det är spännande att vara effektiv och få avkastning på satsningar. Kanske kan liknas vid den utmaning du nämner, jarinen. Över tiden har jag inte utvecklats märkbart mer än som följd av en allmän mognad och utvecklingen av branschen som helhet. Det har alltid varit ciklider, fortplantning och ganska traditionell estetik som drivit mig. Började med palettciklider, rödciklid, scalarer, tilapia mariae etc och brydde mig inte om biotop, konduktivitet, kelvingrader e dyl. Vad som jag upptäckt på senare tid är att jag utvecklat en viss snobbism och ett kontrollbehov som jag inte är helt nöjd med. Ibland känns det som att jag förväxlar målet med medlen och "aldrig kommer fram". Varför tror jag alltid att jag skulle bli lyckligare med ett akvarium till?

                          Kommentar

                          • Wilhelm
                            Användare
                            • april 2002
                            • 9122

                            #14
                            Ursprungligen postat av Tony
                            och har även prestigefisk
                            öhh!! vad är det för nåt?
                            mvh Wilhelm

                            "Animals are such agreeable friends- they ask no questions, they pass no criticisms"


                            www.linkopings-akvarieforening.net/
                            Har fortfarande bara 32 tomma förvaringsutrymmen!
                            www.aquafish.info www.crossbow-crest.se

                            Kommentar

                            • anli
                              Användare
                              • mars 2003
                              • 3740

                              #15
                              Lite piggare nu på söndagsmorgonen och skall ge det ett försök:
                              - Jag inspirerades av både Jan Lindblads Amazonas filmer på tv och "creature from the black lagoon" som ung. Dvs mystiska undervattensmijöer.
                              - Trodde tidigt att biotopakvarier var min grej, men har aldrig lyckats. Den korta stund ett akvarium råkar vara biotopaktigt hos mig så kommer ganska snabbt en tomhetskänsla. Jaha och sen då typ?
                              - designade vackra akvarier utan liv är trist
                              - Aldrig roats av odling, dvs trista burkar i lokaler för att dra upp fisk i.
                              - Exlusiv fisk som inte är vare sig udda i utseende eller beteende faller bort.
                              - Fiskbilder tyckte jag var kul förr, men nu orkar jag knappt se en ciklid på bild mer.
                              - ointresserad av klassifiering och vetenskap, helst när det gäller ciklider
                              - Udda utseende och stora storlekar på fisk kan locka mig, men ingen garanti för evig lycka.

                              Det som håller det hela vid liv överhuvudtaget är:
                              - De personliga och responsiva firrarna, citrinellum är ett bra exempel.
                              - 900 L karet med en udda men hyfsat fridsam sammansättning som fortfarande roar mig.
                              Dvs kan sitta i fotöljerna med frugan å ta fredagsdrajan. Diskutera ditt och datt med enstaka kommentarer om vad som sker i karet.
                              - Nya spännande saker som Tigertetran

                              Som det märks så kanske min akvariehobby är på sparlåga (hade en topp i vintras som var misstänkt nära utbrändhet), lite dalande tom då jag gör mig av med akvarier dessutom.
                              Men trots det ämnar jag hålla ett föredag om "sötvattensmonster" i en lokal förening inom kort.
                              Anders L

                              Kommentar

                              Arbetssätt...