Bilder på mina snäcklekare.

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • MightyMike
    Användare
    • september 2006
    • 19

    Bilder på mina snäcklekare.

    Hej,

    Då det finns ett skapligt stort intresse av snäcklekare så tänkte jag att jag kan visa några bilder på mina blå ocellatus och meleagris par.

    De är tyvärr lite bleka i färgerna tycker jag då jag precis fått hem dem. De har nu bott 3 dagar i akvariet och det är en del kiv vem som bestämmer. Helt klart är att blå ocellatus hanen är "Bossen". Observera att jag inte är någon vidare fotograf, men jag försökte








    Jag kan passa på att ställa en fråga... det vita man ser på kroppen/ryggen på samtliga fiskarna men mest på meleagris hanen, är det något bitmärke eller vad? Jag kollade runt på nätet och såg att det inte är något ovanligt på de bilder jag hittade.

    Snabbfakta:
    54l kar, eheim pump, kalksten, faxe grus + 8mm grus, 12st snäckor, dvs 3 per firre, vallisneri växter.
  • MightyMike
    Användare
    • september 2006
    • 19

    #2
    Ytterligare en bild...


    /Micke

    Kommentar

    • Kalle-Maja
      Användare
      • december 2004
      • 1324

      #3
      Fina fiskar Mike, men anledningen till att du inte får mer feedback är att bilderna är så stora så att de flesta bara klickar bort dom när datorn buffrar ner informationen så långsamt. Vi lever i en tidseffektiv värld nuförtiden. Tips alltså att komprimera bilderna

      Kommentar

      • Rhodebaert
        Användare
        • februari 2006
        • 557

        #4
        fina bilder och fiskar
        oscellatusgubben var knubbig
        Det går alltid en senare buss.

        Kommentar

        • MightyMike
          Användare
          • september 2006
          • 19

          #5
          Ursprungligen postat av Kalle-Maja
          Fina fiskar Mike, men anledningen till att du inte får mer feedback är att bilderna är så stora så att de flesta bara klickar bort dom när datorn buffrar ner informationen så långsamt. Vi lever i en tidseffektiv värld nuförtiden. Tips alltså att komprimera bilderna
          Jag jobbar som IT-konsult och är därmed väl medveten om att stora bilder "trögar" ner nedladdningen. Men jag tänkte att den som har tålamod och vill se närbilder på fiskarna får chansen.

          Jag kan komprimera dem hårdare och beskära bilderna men det får bli nästa gång.

          /Micke

          Kommentar

          • MightyMike
            Användare
            • september 2006
            • 19

            #6
            Ursprungligen postat av Kalle-Maja
            Fina fiskar Mike, men anledningen till att du inte får mer feedback är att bilderna är så stora så att de flesta bara klickar bort dom när datorn buffrar ner informationen så långsamt. Vi lever i en tidseffektiv värld nuförtiden. Tips alltså att komprimera bilderna
            Hmm... ned blev en negativ "ton" i mitt svar, inte meningen. Ursäkta!

            Tack för att du gillade firrarna.

            Mvh
            Micke

            Kommentar

            • MightyMike
              Användare
              • september 2006
              • 19

              #7
              Ursprungligen postat av Rhodebaert
              fina bilder och fiskar
              oscellatusgubben var knubbig
              Ja, de andra är så små, men han är knubbig. Kanske därför han är boss!

              /Micke

              Kommentar

              • MightyMike
                Användare
                • september 2006
                • 19

                #8
                Ursprungligen postat av Kalle-Maja
                Fina fiskar Mike, men anledningen till att du inte får mer feedback är att bilderna är så stora så att de flesta bara klickar bort dom när datorn buffrar ner informationen så långsamt. Vi lever i en tidseffektiv värld nuförtiden. Tips alltså att komprimera bilderna
                Hmm...

                Måste erkänna, min webserver står i hemmet och därmed så märker jag inte av att det går för slött!

                Så tack för info!

                /Micke

                Kommentar

                • Kjelle
                  Användare
                  • februari 2005
                  • 20

                  #9
                  Brevisar

                  Som en replik kommer här mina Lamprologus Brevisar.
                  Hälsningar Kjelle
                  -----------------------

                  Hemsida lokal förening: http://www.skovdeaf.se/

                  Kommentar

                  • Långås
                    Användare
                    • augusti 2005
                    • 73

                    #10
                    Ursprungligen postat av Kjelle
                    Som en replik kommer här mina Lamprologus Brevisar.
                    Ah, brevisar är mysiga, har precis skaffat några. Ni som haft dem ett tag, har ni fått lek på dem?
                    Mvh
                    Peter Fredriksson

                    Kommentar

                    • Kjelle
                      Användare
                      • februari 2005
                      • 20

                      #11
                      Neolamprologus kungweensis

                      Ursprungligen postat av Kjelle
                      Som en replik kommer här mina Lamprologus Brevisar.
                      .. . o här en Neolamprologus kungweensis ♀
                      Hälsningar Kjelle
                      -----------------------

                      Hemsida lokal förening: http://www.skovdeaf.se/

                      Kommentar

                      • chriber
                        Användare
                        • oktober 2005
                        • 84

                        #12
                        Kul att se lite snäckisar.

                        Micke,

                        Vilket du förmodligen redan har insett så är de ljusa tecknen är naturliga på fiskarna och speciellt tydligt på meleagris/stappersii. Har också noterat att honor inte har samma skarpa markering, men "pärlfläckarna" längs sidorna är istället tydligare mot deras mer murriga färg.

                        Kjelle,

                        N. brevis är en favorit, har velat prova den igen, fast då en variant med fångstplats men har än så inte lyckats hitta sådana. Har inte sett kungweensis så ofta, fläcken på ryggfenan var verkligen tydlig.

                        Peter,

                        Jag har haft brevis två gånger tidigare. Fick yngel endast den andra gången jag hade sådana och de överlevde tack vare att de beblandade sig med Alt. compressiceps yngel. Ingen nådde vuxen ålder dock, vilket kanske inte var så konstigt med compressiceps i samma akvarium.

                        mvh,

                        Christer

                        Kommentar

                        • rascal
                          Användare
                          • september 2006
                          • 41

                          #13
                          slänger in en fråga om snäcklekare,

                          är Neolamprologus multifasciatus den billigaste och vanligaste varianten? det är den uppfattningen jag fått iaf. Hur fungerar dem tillsammans med troffar? har 20 troffar i ett 540l nu och det ser relativt tomt ut, skulle gärna slänga i typ 10 snäcklekare och lite snäckor för syns skull.. de är ju små också så det är ju inga problem ^^

                          vad är ungefärpris? kan varken se dem på akvarieteknik eller aquarium malawi's prislistor, det är de närmaste butikerna.

                          Kommentar

                          • Gäst

                            #14
                            Här i Dalarna finns de ibland och priset ligger 90-100 kr/st. Bra kilopris men det står inte på förrän de blir fler.

                            mvh Lennart

                            Kommentar

                            • LN
                              Användare
                              • december 2004
                              • 4744

                              #15
                              Multisar funkar helt ok med mina troffar. L. multifasciatus kan vara riktigt tuffa så att jag koppade in 10 st 1-2 cm fiskar för att inte störa för mycket. I ett 540 kan du helt säkert sätta i vuxna multisar utan problem.

                              Jag har ca: 100 multisar i ett 105liters så att precis som Lennart skriver kan dom föröka sig i rask takt. Det du ska göra är att krossa kalksten till 2-4cm stora bitar som du lägger i botten. Fyll ut med lite sand och lägg snäckskalen ovanpå. Snäcklekarna (funkar på de flesta arterna) gräver sedan ut mellan stenarna under snäckorna och vipps så har det blivit perfekta barnkammare under snäckorna där yngel och ungfisk kan leva i godan ro med kanonbevakning ovanifrån eftersom nästan alla snäcklekare är stentuffa föräldrar.
                              Senast redigerad av LN; 23 oktober 2006, 07:26.
                              Den som bara tittar i backspegeln kör ofta i diket.
                              Problem är till för att skjutas upp, för att sedan glömmas bort.

                              Kommentar

                              Arbetssätt...