Golden + socolofi i ett 112l?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Långås
    Användare
    • augusti 2005
    • 73

    Golden + socolofi i ett 112l?

    Tjena!

    Fick en liten idé idag som jag gärna skulle vilja ha lite feedback på. Har ett tomt 112l kar som jag inte använder idag. Skulle det gå att köra till exempel 1+3 golden och 1+3 socolofi i ett sådan kar? Är det någon som har provat i ett så litet kar och vad tyckte ni då att firrarna uppvisade för beteende. Eller skall jag helt enkelt ställa undan det igen i väntan på yngel ifrån mina andra malawi.
    Mvh
    Peter Fredriksson
  • PsyM
    Användare
    • mars 2004
    • 460

    #2
    112 liter är i min mening för litet för alla Malawiciklider. Sen vet jag inte varför Socolofi har fått ett rykte av sig att vara snäll?
    tykcer den är lika aggresiv som övriga pseudotropheus arter. Mina hanar kan lätt piska upp betydligt större Metriaclima hanar.

    Hade innan Socolofi och Golden i ett 240 liters och när det var dags för lek så tog den dominernde hanen över hela karet och övriga stog och tryckte uppe i ett hörn...

    numera går de i ett 900 liters och de fortsätter att vara ruskigt agressiva emellanåt.

    Men det är en rolig ciklid helt klart så har du ett större kar tycker jag definitivt att du ska testa dem.

    mv PsyM
    Senast redigerad av PsyM; 13 oktober 2006, 22:13.
    Min Zoon
    Mitt 900 liters

    Kommentar

    • Bright_Blue
      NCS Medlem
      • juni 2004
      • 1582

      #3
      Jag känner en odlare här i Kalmar som odlar Aulonocara med stor framgång i 96L akvarium. Köp en grupp på en 8 Aulonocara, borde inte vara ngt problem förutsatt att ingen hane flippar ur helt.

      Mvh/ BB

      Kommentar

      • Janne C K Madsen
        Användare
        • juli 2006
        • 17

        #4
        Har prøvd akkurat det du spør om, i en 112l, det er ikke å anbefale. Vet det står i BTN sin bok om Malawi at begge kan gå i 100l, men det er som andre her sier, for lite.

        Den ene golden ble nesten mobbet i hjel av en annen golden, hadde fem golden og fire socolofi, så for min del, når jeg først hadde kjøpt de, ble det kjøpt en 240l til de, det fungerte iallefall hos meg.

        Men kan hende Aulonocara går bra, har ingen erfaring med de.
        530l tomt, men ikke lenge

        Kommentar

        • Långås
          Användare
          • augusti 2005
          • 73

          #5
          Ursprungligen postat av Janne C Eriksen
          Har prøvd akkurat det du spør om, i en 112l, det er ikke å anbefale. Vet det står i BTN sin bok om Malawi at begge kan gå i 100l, men det er som andre her sier, for lite.
          Det var just ifrån BTN boken som min ide kom. Både socolofi och golden sägs funka i 100l där. Men tack för alla svar, nu slipper jag göra det misstaget.
          Mvh
          Peter Fredriksson

          Kommentar

          • Malawichrille
            Användare
            • februari 2006
            • 67

            #6
            Jag tror att bara golden kanske skulle kunna funka, förutsatt att det bara finns en stor hane.
            240 liter malawi med Golden och Rödzebror (några OB)
            +55 liters yngelkar

            Kommentar

            Arbetssätt...