Vad är viktigast i/hos en zooaffär?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Silvers

    Vad är viktigast i/hos en zooaffär?

    Hej!
    Vad tycker du är viktigast när du besöker en (ny) zooaffär? Vad tittar du på/efter? Vad tror du att folk i allmänhet vill ha?

    Svara gärna ingående
    Samt rangordna följande punkter (kommentera gärna om du vill):

    * Kunnig personal. (på vad?).

    * Öppet på lördagar (vilka tider?).

    * Öppet på söndagar (vilka tider).

    * Öppet på vardagar (vilka tider?).

    * Ovanliga fiskar. (Vilka?)

    * Vanliga fiskar. (Vilka?).

    * Billiga fiskar.

    * Billiga tillbehör.

    * Billiga växter.

    * Hellre god kvalitet än billig fisk.

    * Fiskar placeras i karantänakvarium innan de är redo för försäljning.

    * Stort utbud av växter.

    * Välskötta akvarium.

    * Brett sortiment av tillbehör. (Rangordna gärna underalternativen, samt fyll på om det är någonting du saknar).
    - Akvarium.
    - Teknik (pumpar, doppvärmare mm).
    - Sand/grus/sten.
    - Foder.
    - Mediciner, vattenberedningmedel mm.
    - Belysning.
    - Bakgrunder.
    - Diverse inredning.

    * Olika märken på tillbehören (mycket att välja på).

    *Butiken finns även på internet.

    * Saltvattensfiskar.

    * Övrigt/annat, ange vad.
  • Rhodebaert
    Användare
    • februari 2006
    • 557

    #2
    Ursprungligen postat av Silvers
    * Kunnig personal. (på vad?).
    Fiskars beteende och skötsel
    Ursprungligen postat av Silvers
    * Öppet på lördagar (vilka tider?).
    vanliga tider är ok
    Ursprungligen postat av Silvers
    * Öppet på söndagar (vilka tider).
    ren bonus
    Ursprungligen postat av Silvers
    * Öppet på vardagar (vilka tider?).
    19 vore fint men det kan man väl inte räkna med
    Ursprungligen postat av Silvers
    * Ovanliga fiskar. (Vilka?)
    Jag är glad om det finns annat än guppies
    Ursprungligen postat av Silvers

    * Vanliga fiskar. (Vilka?).
    Jag ser ingen vits med att en zoo-affär skall ha ett standardutbud. De skall såklart ha fisk som de själva tycker är lämpliga för nybörjare och som de kan rekommendera.
    Ursprungligen postat av Silvers
    * Billiga fiskar.
    Ja! Det är bra.
    Ursprungligen postat av Silvers
    * Billiga tillbehör.
    Tillbehör är hårt konkurrensutsatt i och med näthandel. Om butiken i stan bara är lite lite dyrare så kan man tycka att det är värt att knalla in och få det i handen men skiljer det hundralappar så beställer man ju hellre.
    Ursprungligen postat av Silvers
    * Billiga växter.
    tja....
    Ursprungligen postat av Silvers
    * Hellre god kvalitet än billig fisk.
    Ja till viss mån. Kvalitet på fisk verkar vara ett svårt begrepp.
    Ursprungligen postat av Silvers
    * Fiskar placeras i karantänakvarium innan de är redo för försäljning.
    Det vore väl fint.
    Ursprungligen postat av Silvers
    * Stort utbud av växter.
    Inte viktigt
    Ursprungligen postat av Silvers
    * Välskötta akvarium.
    Man vill kunna se in i dem och fiskarna skall må bra
    Ursprungligen postat av Silvers
    * Brett sortiment av tillbehör. (Rangordna gärna underalternativen, samt fyll på om det är någonting du saknar).
    3- Akvarium.
    9- Teknik (pumpar, doppvärmare mm).

    8- Sand/grus/sten.
    7- Foder.
    10- Mediciner, vattenberedningmedel mm.

    4- Belysning.
    6- Bakgrunder.
    5- Diverse inredning.
    Ursprungligen postat av Silvers
    * Olika märken på tillbehören (mycket att välja på).
    Viktigare att de har något de tror på kanske?
    Ursprungligen postat av Silvers
    *Butiken finns även på internet.
    inte viktigt alls
    Ursprungligen postat av Silvers
    * Saltvattensfiskar.
    oviktigt
    Ursprungligen postat av Silvers
    * Övrigt/annat, ange vad.
    TREVLIG PERSONAL!!!!
    Det går alltid en senare buss.

    Kommentar

    • Wilhelm
      Användare
      • april 2002
      • 9122

      #3
      Hej o välkommen till detta underbara forum.

      Ska du öppna akvarieaffär?
      Det tar för lång tid att rangordna men jag ska svara kort vad jag tycker.

      * Kunnig personal. (på vad?).
      Absolut på allt (nästan)

      * Öppet på lördagar (vilka tider?).
      12-18:00

      * Öppet på söndagar (vilka tider).
      12-18:00
      * Öppet på vardagar (vilka tider?).
      10-20:00
      * Ovanliga fiskar. (Vilka?)
      Inte bara men lite då och då Vilka? svårt att säga
      * Vanliga fiskar. (Vilka?).
      Alla vanliga
      * Billiga fiskar.
      visst
      * Billiga tillbehör.
      absolut
      * Billiga växter.
      med nöje
      * Hellre god kvalitet än billig fisk.
      absolut
      * Fiskar placeras i karantänakvarium innan de är redo för försäljning.
      Tvång
      * Stort utbud av växter.
      naturligtvis
      * Välskötta akvarium.
      ett absolut måste
      * Brett sortiment av tillbehör. (Rangordna gärna underalternativen, samt fyll på om det är någonting du saknar).
      - Akvarium.
      inte för min del
      - Teknik (pumpar, doppvärmare mm).
      bra om det inte bara finns 2 sorter
      - Sand/grus/sten.
      Finns i naturen
      - Foder.
      ett måste i en affär
      - Mediciner, vattenberedningmedel mm.
      Likaså
      - Belysning.
      Bra om man ska se nåt Gärna olika sorters från de enklaste till de värsta som man kan programera soluppgång, solnedgång, mulet väder åska och månljus. (Finns faktiskt)
      - Bakgrunder.
      ja
      - Diverse inredning.
      inga slott o dykare, skepp o sånt bjäfs.

      * Olika märken på tillbehören (mycket att välja på).
      många olika sorters märken, helst alla

      *Butiken finns även på internet.
      Vore jättebra. Sverige är avlångt.

      * Saltvattensfiskar.
      javisst, de är så vackra

      * Övrigt/annat, ange vad.
      att affären köper upp lokalt och betalar bra.
      mvh Wilhelm

      "Animals are such agreeable friends- they ask no questions, they pass no criticisms"


      www.linkopings-akvarieforening.net/
      Har fortfarande bara 32 tomma förvaringsutrymmen!
      www.aquafish.info www.crossbow-crest.se

      Kommentar

      • Rhodebaert
        Användare
        • februari 2006
        • 557

        #4
        Ah! Jag missade att säga välkommen ju!
        Välkommen Silvers!
        Senast redigerad av Rhodebaert; 11 oktober 2006, 21:48.
        Det går alltid en senare buss.

        Kommentar

        • marcuspajp
          Användare
          • augusti 2005
          • 74

          #5
          Ursprungligen postat av Silvers

          * Kunnig personal. (på vad?).
          Rätt så viktigt men om jag ska vara ärlig inte helt avgörande. Jag kollar oftast på flera källor innan jag köper nått. Men det är kul att ha nån som man kan bolla lite idéer med..
          Ursprungligen postat av Silvers
          * Öppet på lördagar (vilka tider?).
          Rätt viktigt, jag har oftast inte tid att handla på vardagar
          Ursprungligen postat av Silvers
          * Öppet på söndagar (vilka tider).
          Se ovanstående svar
          Ursprungligen postat av Silvers
          * Öppet på vardagar (vilka tider?).
          Mindre viktigt
          Ursprungligen postat av Silvers
          * Ovanliga fiskar. (Vilka?)
          Salt är viktigt för mig numer
          Ursprungligen postat av Silvers
          * Vanliga fiskar. (Vilka?).
          Mindre viktigt
          Ursprungligen postat av Silvers
          * Billiga fiskar.
          Fisk ska få kosta tycker jag
          Ursprungligen postat av Silvers
          * Billiga tillbehör.
          Svårt att vara billiga nog, men jag handlar lokalt om priserna är konkurrenskraftiga och inte är väldigt höga för att subventionera det levande
          Ursprungligen postat av Silvers
          * Billiga växter.
          Det är kul
          Ursprungligen postat av Silvers
          * Hellre god kvalitet än billig fisk.
          Subjektivt, men visst.
          Ursprungligen postat av Silvers
          * Fiskar placeras i karantänakvarium innan de är redo för försäljning.
          Ja
          Ursprungligen postat av Silvers
          * Stort utbud av växter.
          Ja, fast jag är inte så växtintresserad nu för tiden
          Ursprungligen postat av Silvers
          * Välskötta akvarium.
          Är det död fisk och liknande undviker jag att handla
          Ursprungligen postat av Silvers
          * Brett sortiment av tillbehör. (Rangordna gärna underalternativen, samt fyll på om det är någonting du saknar).
          1 - Akvarium.
          6 - Teknik (pumpar, doppvärmare mm).
          2 - Sand/grus/sten.
          3 - Foder.
          4 - Mediciner, vattenberedningmedel mm.
          7 - Belysning.
          8 - Bakgrunder.
          5 - Diverse inredning.
          Ursprungligen postat av Silvers
          * Olika märken på tillbehören (mycket att välja på).
          viktigare att det är "rätt" märken
          Ursprungligen postat av Silvers
          *Butiken finns även på internet.
          Öppettider och fisklistor är praktiskt
          Ursprungligen postat av Silvers
          * Saltvattensfiskar.
          obligatoriskt
          Ursprungligen postat av Silvers
          * Övrigt/annat, ange vad.

          Kommentar

          • Gäst

            #6
            Hej!

            Hej!
            Ja den ska vara bra på allt min butik är det,den har allt, Mvh Ann-Mari

            Kommentar

            • Kalle-Maja
              Användare
              • december 2004
              • 1324

              #7
              Hej och välkommen som sagt, kul fråga men inte i enkätform; viktigast är första intrycket där mycket kan hända på 10 minuter: det ska vara snyggt, hyfsat ljust och rent samt jag vill snabbt förstå konceptet. Ett brett utbud, en personal som approachar och fiskar som sticker ut är prio ett; öppettider, priser och t o m växter är för mig sekundära parametrar när jag väljer butik.

              Du undrar även vad man tror vad folk i allmänhet vill ha. Scalarer, kardinaltetror och ancistrus är fiskar jag vill ha när jag känner mig som folk i allmänhet. Men det kanske bara är jag.

              Tekniken köper jag i Tyskland på postorder(internet). Eller bygger själv(sant!).

              Ursprungligen postat av Silvers
              Hej!
              Vad tycker du är viktigast när du besöker en (ny) zooaffär? Vad tittar du på/efter? Vad tror du att folk i allmänhet vill ha?

              Svara gärna ingående
              Samt rangordna följande punkter (kommentera gärna om du vill):

              * Kunnig personal. (på vad?).

              * Öppet på lördagar (vilka tider?).

              * Öppet på söndagar (vilka tider).

              * Öppet på vardagar (vilka tider?).

              * Ovanliga fiskar. (Vilka?)

              * Vanliga fiskar. (Vilka?).

              * Billiga fiskar.

              * Billiga tillbehör.

              * Billiga växter.

              * Hellre god kvalitet än billig fisk.

              * Fiskar placeras i karantänakvarium innan de är redo för försäljning.

              * Stort utbud av växter.

              * Välskötta akvarium.

              * Brett sortiment av tillbehör. (Rangordna gärna underalternativen, samt fyll på om det är någonting du saknar).
              - Akvarium.
              - Teknik (pumpar, doppvärmare mm).
              - Sand/grus/sten.
              - Foder.
              - Mediciner, vattenberedningmedel mm.
              - Belysning.
              - Bakgrunder.
              - Diverse inredning.

              * Olika märken på tillbehören (mycket att välja på).

              *Butiken finns även på internet.

              * Saltvattensfiskar.

              * Övrigt/annat, ange vad.
              Senast redigerad av Kalle-Maja; 11 oktober 2006, 22:44.

              Kommentar

              • Lacustris
                Användare
                • juni 2005
                • 142

                #8
                Ingen butik han ha allt hemma.
                Jag uppskattar därför butiker som snabbt och enkelt kan ta hem det som inte finns hemma i butiken. Raka besked. Butiken beräknar trolig leveranstid, meddelar när det beställda kommit eller om det blir oväntade förseningar.

                Det får gärna finnas kataloger/fisklistor från grossister lättillgängligt så man på egen hand kan bläddra.

                Tror det är lite brist på sådant i våra butiker som hjälper internethandelen att blomstra. Allt kan nog inte skyllas på priset.
                Det är aldrig för sent att ge upp!

                Kommentar

                • Kalle-Maja
                  Användare
                  • december 2004
                  • 1324

                  #9
                  Ursprungligen postat av Lacustris
                  Ingen butik han ha allt hemma.
                  Jag uppskattar därför butiker som snabbt och enkelt kan ta hem det som inte finns hemma i butiken. Raka besked. Butiken beräknar trolig leveranstid, meddelar när det beställda kommit eller om det blir oväntade förseningar.

                  Det får gärna finnas kataloger/fisklistor från grossister lättillgängligt så man på egen hand kan bläddra.

                  Tror det är lite brist på sådant i våra butiker som hjälper internethandelen att blomstra. Allt kan nog inte skyllas på priset.
                  Lacustris, du hugger alltid så fort det är logistik i problemet. Du har en ganska defensiv syn på återförsäljarens roll. Helt sant är att distributionsledens antal minskar men jag tror rent generellt att grossisten är mer hotad än detaljisten. Jag har ett spännande x-jobb på gång om det(jobbar i utbildningsbranschen) som kanske kan bringa lite klarhet i frågan.

                  Kommentar

                  • Lacustris
                    Användare
                    • juni 2005
                    • 142

                    #10
                    Ursprungligen postat av Kalle-Maja
                    Lacustris, du hugger alltid så fort det är logistik i problemet. Du har en ganska defensiv syn på återförsäljarens roll. Helt sant är att distributionsledens antal minskar men jag tror rent generellt att grossisten är mer hotad än detaljisten. Jag har ett spännande x-jobb på gång om det(jobbar i utbildningsbranschen) som kanske kan bringa lite klarhet i frågan.
                    Antagligen hugger jag för att logistik ligger nära mitt yrke. Jag jobbar inom tillverkningsindustrin och där är logistik A och O. Rätt sak på rätt tid annars rasar min värld.

                    Jag brukar i möjligaste mån försöka handla i butik. Har de inte det efterfrågade hemma så blir det ofta svårt. Det beställda kommer på torsdag....icke! Jamen då kommer det säkert nästa torsdag....nähä! Jag tröttnar då och tar det via internet istället.
                    Jag begär inte raketsnabba leveranser eller lägsta pris men jag begär leveransbesked och besked om leveransavvikelser.

                    Inte riktigt med på hur du menar med defensiv syn på återförsäljarens roll men förtydligar mig:
                    Personalen skall vara kompetent och kunnig. Dialog med personalen och att tillgodogöra sig deras kunskap är guld värt. Däremot menar jag att det är tidsspillan för deras del att gå långt in i ett rum långt in i butiken och stå där och bläddra tillsammans med kund i kataloger och listor. Vet man ungefär vad man vill ha klarar man nog att bläddra och läsa på egen hand och behöver inte binda upp personalen kring detta.
                    Senast redigerad av Lacustris; 12 oktober 2006, 19:16.
                    Det är aldrig för sent att ge upp!

                    Kommentar

                    Arbetssätt...