Ciklidbladet 4/2006

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Christian Alfredsson
    NCS Medlem
    • april 2002
    • 4122

    #31
    Den som ligger där är bara tillfällig. Fixar en ny som kommer rocka hårt! ;-)

    Ska bara ta kortet först.
    Christian Alfredsson
    http://www.zoopet.com
    http://www.christianalfredsson.com

    Kommentar

    • Micke
      Användare
      • april 2002
      • 9579

      #32
      Ursprungligen postat av Christian Alfredsson
      Fixar en ny som kommer rocka hårt! ;-)
      Synd bara att den då enligt vissa är diskvalificerad för användning i Ciklidbladet, vi vill ju ha med de bästa bilderna där.
      Ciklider.se - En sida om Afrikanska ciklider
      Kullafotografen.se - Blogg och fotogalleri

      Kommentar

      • Micke
        Användare
        • april 2002
        • 9579

        #33
        Information om innehållet finns nu utlagt på första sidan.
        Ciklider.se - En sida om Afrikanska ciklider
        Kullafotografen.se - Blogg och fotogalleri

        Kommentar

        • daniel_i_malmö
          Användare
          • april 2002
          • 1338

          #34
          Vill bara förtydliga min ståndpunkt; IMHO tycker jag inte det är en total katastrof att samma bild figurerar på CBs omslag som i en butiks marknadsföring, men jag tycker utan tvekan att det är bättre om det kan undvikas. Och att bilden på hemsidan ändrades tycker jag därför är bra.

          Naturligtvis rör det sig inte om medveten smygreklam, men utan tvekan blev resultatet likväl att en viss butik fick extra uppmärksamhet och säkerligen några extra besökare på sin hemsida. I allra värsta fall skulle detta kunna vara något som andra annonsörer retar sig på. Någon tokstolle skulle också kunna få för sig att NCS redaktionella material inte var oberoende av annonsörernas önskningar.

          Jag minns en period i CBs historia då tidningen åtminstone av en grupp mycket aktiva, och tydligen förtrödna, skånska ciklidister kallades för [Efternamn]bladet eftersom de upplevde att en viss stor butik i södra sverige fick orättvist mycket redaktionell reklam. Jag vet åtminstone en butik som trots stor sortering av sjöciklider konsekvent avstod att annonsera i CB pga detta. Troligtvis blir inte konsekvenserna sådana denna gången men likväl är det väl bättre att vara på den säkra sidan i möjligaste mån?

          Bara mina två cent eller vad man nu brukar skriva...

          [Jag vill påpeka att jag inte hörde till den ovan nämnda gruppen skånska ciklidister.]
          Tjugofem år med ciklider.
          http://www.malmoakvarieforening.se
          Centralamerika 2006
          Svart kaffe och drömmeri...

          Kommentar

          • Christian Alfredsson
            NCS Medlem
            • april 2002
            • 4122

            #35
            Det har inte resulterat i några fler besökare. Enligt statistikverktyget som räknar antal besökare var det något fler på onsdag och torsdag än fredag. Fredagens nivå var i linje med måndag och tisdag.
            Christian Alfredsson
            http://www.zoopet.com
            http://www.christianalfredsson.com

            Kommentar

            • Robin
              Användare
              • januari 2003
              • 4526

              #36
              Ursprungligen postat av daniel_i_malmö
              Inte minst för att inte väcka ont blod hos andra annonsörer.
              Det tror jag de struntar i.. (om en omslagsbild finns med på en butiks hemsida alltså).
              Som Micke skriver så skulle i identiskt fall Ad Konings bilder bannlysas. Sånt gör man väl inte? Varför ska då en av Christians bilder bannlysas? Hade det varit en logga där det stod företagsnamn på skulle det varit en annan femma.
              Mvh
              Robin

              Kommentar

              • Kjell Fohrman
                Användare
                • april 2002
                • 4619

                #37
                Ursprungligen postat av daniel_i_malmö
                Naturligtvis rör det sig inte om medveten smygreklam, men utan tvekan blev resultatet likväl att en viss butik fick extra uppmärksamhet och säkerligen några extra besökare på sin hemsida.
                Enda anledningen till att denna "smygreklam skulle funka är väl att någon tar upp det på ciklid.se och då går man in på företagets hemsida för att jämföra
                Så om det var smygreklamen man var rädd så vore det väl i så bättre att uppmärksamma redaktionen direkt (istället för på ett offentligt forum) om felet i det hela.
                Sedan är det ju alltid svårt att dra gränser - jag har ju själv genom åren bidragit med några förstasidor till CB - foton som jag själv sedan också använt kommersiellt.
                På den tiden jag var redaktör så använde vi omslagsfoton från African Diving som de sedan också har använt kommersiellt etc. etc..
                Så länge CB inte betalar ett öre för de foton och artiklar som används där så har vi också svårt att ställa krav på fotografen att han inte får använda fotona i något annat sammanhang. En helt annan sak vore ju om man betalade för fotona men då skulle knappast Ciklidbladet kunna existera idag.

                Ursprungligen postat av daniel_i_malmö
                I allra värsta fall skulle detta kunna vara något som andra annonsörer retar sig på. Någon tokstolle skulle också kunna få för sig att NCS redaktionella material inte var oberoende av annonsörernas önskningar.
                Jag minns en period i CBs historia då tidningen åtminstone av en grupp mycket aktiva, och tydligen förtrödna, skånska ciklidister kallades för [Efternamn]bladet eftersom de upplevde att en viss stor butik i södra sverige fick orättvist mycket redaktionell reklam. Jag vet åtminstone en butik som trots stor sortering av sjöciklider konsekvent avstod att annonsera i CB pga detta. Troligtvis blir inte konsekvenserna sådana denna gången men likväl är det väl bättre att vara på den säkra sidan i möjligaste mån?
                Gnällspikar till affärer har det alltid funnits och kommer det alltid att finnas - istället för att gnälla kan de ju då istället bidra själva.
                Om CB genom åren skulle ha vikit ner sig för dessa gnällspikar då hade det verkligen inte funnits något oberoende kvar.
                Just ovannämnda fall känner jag inte till om det inte är min gamla affär du avser. En gång för en herrans massa år sedan så fick dåvarande CB redaktören Lasse Forsberg kritik för att det kom in för många importnytt från min affär eftersom det bara var jag bland affärsinnehavarna som iddes skriva sådana (övriga iddes bara gnälla).
                Genom åren har det också förekommit många "hot" från affärers sida - bl.a. vet jag att en viss mycket stor ciklidaffär under många år bojkottade annonsering i CB för att det då togs in annonser om fisk säljes från privatpersoner i CB (före internetannonseringens tid).
                När vi för några år sedan startade med bonus/medlemserbjudandet till medlemmarna så fick vi en skrivelse från ett stort antal ciklidaffärer om att de skulle sluta annonsera i CB om vi genomförde detta. En av dessa genomförde sedan också sitt hot.
                Självklart måste man agera på ett vettigt sätt gentemot handeln eftersom vi för vår hobby är beroende av dess existens och vitalitet men att för den sakens skull vika sig för de mest bakåtsträvande gnällspikarna bland dessa är inte rätt väg att gå.
                Senast redigerad av Kjell Fohrman; 14 oktober 2006, 11:26.

                Kommentar

                • Micke
                  Användare
                  • april 2002
                  • 9579

                  #38
                  Jo Daniel jag känner igen det du beskriver men jag skulle kunna lägga till åtskilliga exempel ytterligare, en del konspirationsteorier finns även idag. Dom kommer nog tyvärr alltid att finnas där. Jag kan bara säga att det är tråkigt att somliga väljer att lägga energin på sådant istället för att hjälpa till att föra föreningen frammåt. Självklart syns dom som ställer upp och hjälper till mer än dom som inte bidrar med något, man kan inte räkna med att någon annan ska göra det åt en.
                  Det har t ex. debatterats varför bara 3-4 olika företag står för medlemserbjudandena. Vi undrar också varför det är så när det står alla föreningens sponsorer (annonsörer eller rabattbutiker) fritt att hjälpa till med erbjudanden. Nu har vi beslutat att försöka med erbjudanden 1 år till för att se vad det ger, men om det inte sker någon förändring blir det knappast mer.

                  Själv har jag sagt ja när butiker frågat om de får använda mina foton till annonser i Ciklidbladet eftersom annonseringen gynnar föreningen och varför skulle jag motverka det?
                  Om vi väljer att inte tillåta att foton från artiklar i Ciklidbladet används i andra syften är vi farligt ute. Då kommer vi att gå miste om bilder från många duktiga fotografer och det tror jag inte att vi vill.
                  Ciklider.se - En sida om Afrikanska ciklider
                  Kullafotografen.se - Blogg och fotogalleri

                  Kommentar

                  • Micke
                    Användare
                    • april 2002
                    • 9579

                    #39
                    Sedär Kjell var snabbare än mig.
                    Ciklider.se - En sida om Afrikanska ciklider
                    Kullafotografen.se - Blogg och fotogalleri

                    Kommentar

                    • daniel_i_malmö
                      Användare
                      • april 2002
                      • 1338

                      #40
                      OK, det här specifika fallet har definitivt tagit lite stora proportioner, även om det inte skadar att principfrågor som denna diskuteras ibland. (Men jag kan förstå om de ideella krafter som lägger ner sin själ i arbetet med NCS och CB är hjärtligt trött på den.)

                      Enskilda händelser som denna betyder naturligtvis ingenting men tror alla håller med om att det är viktigt att vara medveten om problematiken. Naturligtvis betyder inte detta att man kan ta allt för stor hänsyn till gnällspikar till affärer.

                      Kjell, jag håller helt med dig i din historiebeskrivning angående kritiken som framfördes mot CB. Anledningen till att jag drog upp ett sådant gammalt exempel var endast att det var det jag själv kände till. De nyare diskussionerna kring bonuserbjudande mm kan jag inte turerna kring.

                      Micke, naturligtvis kan kan inte ciklidbladet på något sätt kräva exklusivitet på bilder. Att du låter affärer använda bilder i sina CB-annonser är mycket generöst och något som definitivt gynnar föreningen. Men jag tycker fortfarande att det var olyckligt att en bild som tydligen förknippades med en viss butik hamnade på CBs förstasida.
                      Senast redigerad av daniel_i_malmö; 14 oktober 2006, 12:16.
                      Tjugofem år med ciklider.
                      http://www.malmoakvarieforening.se
                      Centralamerika 2006
                      Svart kaffe och drömmeri...

                      Kommentar

                      • Micke
                        Användare
                        • april 2002
                        • 9579

                        #41
                        Ursprungligen postat av daniel_i_malmö
                        OK, det här specifika fallet har definitivt tagit lite stora proportioner, även om det inte skadar att principfrågor som denna diskuteras ibland.
                        Håller med om att diskussionen är viktig.
                        Ciklider.se - En sida om Afrikanska ciklider
                        Kullafotografen.se - Blogg och fotogalleri

                        Kommentar

                        • Micke
                          Användare
                          • april 2002
                          • 9579

                          #42
                          Nu när saken är utredd och bilden inte längre kan förknippas med någon butik måste jag passa på att tacka Christian för den fina bilden han bidrar med. Sen vi gick över till foto som täcker hela framsidan (nr 1 i år) har det varit svårt att hitta bilder som funkar, flera gånger har Christian ställt upp med foton (nr 1,3 och 4) och räddat oss. Bilder med så hög upplösning i stående format är ganska ovanliga, dessutom ska de helst ha en koppling till innehållet. Det senaste omslaget tycker jag är riktigt snyggt.
                          Ciklider.se - En sida om Afrikanska ciklider
                          Kullafotografen.se - Blogg och fotogalleri

                          Kommentar

                          • Mikael_S
                            Användare
                            • maj 2006
                            • 246

                            #43
                            Ursprungligen postat av Micke
                            Det senaste omslaget tycker jag är riktigt snyggt.
                            Du är inte ensam om att tycka det Jättesnygg bild.
                            Mvh Mikael Schöllin

                            Kommentar

                            • Micke
                              Användare
                              • april 2002
                              • 9579

                              #44
                              För dig som ännu inte gjort slag i saken vill jag åter påminna om det fortfarande går att bli medlem 2006 och få 4 nummer av Ciklidbladet (56 sidor per nummer) + en affisch och en almanacka för 2007 med 13 mycket fina foton i A4-storlek. Allt detta för bara 250:-
                              Det går inte längre att köpa gamla årgångar av Ciklidbladet, så enda chansen att få årets tidningar är att bli medlem under året.

                              När medlemsansvarig och kassör behöver din inbetlning senast för att du ska hinna i ordinarie utskick i slutet av november kan jag inte svara på. Men betala före månadsskiftet oktber/november för att vara på den säkra sidan.

                              I kommande nummer 4 kan man bl a. läsa om följande:

                              Medlemspresentation
                              Några Tropheus från centrala Tanzania
                              Stipendieartikel
                              Akvariet i skolan
                              Nyheter från fiskvärlden
                              En Tysklandsresa
                              Är eldbuk en snäckskalslekare?
                              Fototävlingen
                              Placidochromis milomo
                              Växtakvarium - del 1
                              Inredning
                              ISBE 2006
                              Första gången
                              Borra i glas
                              Medlemserbjudande

                              mm

                              I nr 3/2006 kan du bl a läsa om;

                              Pelvicachromis från Kamerun
                              Två medlemspresentationer
                              Geophagus steindachneri - Tuppkamciklid
                              Mina regnbågar och NLS
                              Bekväma vattenbyten
                              Zoomässan Nürnberg 2006
                              Fototävlingen 2006
                              Webbnytt
                              Resa till Uruguay - del 2
                              Aktuellt från fiskvärlden
                              En burk amerikasoppa
                              Dubai - Burj Al Arab
                              Grann som en palettciklid
                              Medlemserbjudande

                              mm

                              I nr 2/2006 kan du bl a läsa om;

                              Intressant beteende hos Sciaenochromis fryeri
                              Aktuellt från fiskvärlden
                              Odjur och godbitar
                              Ciklidstämman 2006 i Göteborg
                              Resa till Uruguay – del 1
                              Presentation av NCS stipendiater 2005
                              Fototävlingen 2006
                              Blågrönaalger, cyanobakterier och bekämpning
                              Medlemspresentation
                              Webbnytt
                              Drömmen om Tropheus
                              Ciklidisti
                              Tilapia snyrderae
                              Neolamprologus furcifer
                              Macvarium
                              Medlemserbjudande

                              mm

                              I nr 1/2006 kan du bl a läsa om;

                              Att starta ett växtakvarium
                              Akvarieutställning i Göteborg
                              Feng Shui
                              En studie av starka honor i Tanganyikasjön
                              Intervju med Laif DeMason
                              Extreme make-over
                              Medlemspresentation
                              Fototävlingen
                              Reportage från Akvariets Dag 2005
                              Metriaclima callainos
                              Automatiskt vattenbyte
                              Discus opdræt
                              Bokrecension
                              Ciklidtidskrifter
                              Det enkla sättet att kläcka artemia
                              Auktion med Göteborgs Ciklidgrupp
                              Medlemserbjudande
                              Information om Ciklidstämman 2006
                              En underbar hobby

                              mm
                              Senast redigerad av Micke; 18 oktober 2006, 10:38.
                              Ciklider.se - En sida om Afrikanska ciklider
                              Kullafotografen.se - Blogg och fotogalleri

                              Kommentar

                              • Micke
                                Användare
                                • april 2002
                                • 9579

                                #45
                                Jag påminner igen om att månadsskiftet närmar sig och det börjar bli hög tid för dem som ännu inte är medlemmar att betala medlemsavgiften om ni vill ha allt i föregående inlägg i slutet av november.
                                Senast redigerad av Micke; 27 oktober 2006, 14:31.
                                Ciklider.se - En sida om Afrikanska ciklider
                                Kullafotografen.se - Blogg och fotogalleri

                                Kommentar

                                Arbetssätt...