Sajica-lek

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • roysan
    Användare
    • september 2006
    • 59

    Sajica-lek

    Mina nyinköpta Sajica har grävt en grop, 1dm djup under diverse inredning, riskerar att få en oplanerad ommöblering. ser ingen risk att karet ska gå sönder men det kan nog rasa en rot på fiskarna om dom inte ger sig snart, ska jag fixa det och med det störa deras eventuella lek eller ska jag låta det vara? Dom har grävt 3 dagar nu och är ända nere på frigoliten men vill tydligen ha ännu större...
  • roysan
    Användare
    • september 2006
    • 59

    #2
    möblerade om lite så risken för ras minimerades och nu minsann har dom lagt rom, hoppas det blir lite yngel nudå

    Kommentar

    • jarinen
      Användare
      • april 2003
      • 1888

      #3
      Kul att de lekt! Håll oss underrättade hur det går.


      Mvh Jari

      Kommentar

      • Jeppe
        Användare
        • oktober 2005
        • 409

        #4
        Ursprungligen postat av roysan
        möblerade om lite så risken för ras minimerades och nu minsann har dom lagt rom, hoppas det blir lite yngel nudå
        Det kan vara ommöbleringen dom behövde för att komma till lek. Jag märkte att mina gamla palletter lekte efter att jag hade mölerat om, jag möblerade inte om på några månader(minst ett halvår) och fiskarna lekte nog max en gång. Sen möblerade jag om och några dagar senare så lekte dom. Dom verkar gilla att saker händer i akvariet. Märkte att dom gärna var med och simmade runt mina händer när jag möblerade om eller skrapade rutorna eller nåt liknande.
        540 Troffar, Callochromis ect
        100 sydamerica, dvärgar
        120 tomt, snart snäcklekare från Tanganyika
        40 tomt

        Qui dormit, non peccat

        Kommentar

        • LN
          Användare
          • december 2004
          • 4744

          #5
          Grattis roysan .
          Den som bara tittar i backspegeln kör ofta i diket.
          Problem är till för att skjutas upp, för att sedan glömmas bort.

          Kommentar

          • roysan
            Användare
            • september 2006
            • 59

            #6
            Tackar nu är rommen 2 dagar gammal, så i morgon eller på lördag borde det börja sprattla lite....

            Kommentar

            • LN
              Användare
              • december 2004
              • 4744

              #7
              Hur går det roysan??

              Här är min hanne med två sajica yngel
              Den som bara tittar i backspegeln kör ofta i diket.
              Problem är till för att skjutas upp, för att sedan glömmas bort.

              Kommentar

              • roysan
                Användare
                • september 2006
                • 59

                #8
                jodå, äggen kläcktes på lördag morgon men honan flyttade larverna längre in i grottan så jag har inte sett dom nåt än men dom står där och vaktar så jag tror nog dom lever. borde väl bli frisimmande inom några dagar, ska försöka fixa nån bild då.

                hur gamla är dom ynglen?

                Kommentar

                • LN
                  Användare
                  • december 2004
                  • 4744

                  #9
                  Kul att det funkar

                  Yngeln på bilden är ca: 2 månader och är 1 cm stora. Honan slutade yngelvårda dom efter ca en månad. Dom är otroliga överlevare för att karet är smockat av fisk som ville äta dom i början. 20 stycken har överlevt och nu är dom så stora att dom inte behöver vara rädda längre utan simmar fritt runt i karet.
                  Den som bara tittar i backspegeln kör ofta i diket.
                  Problem är till för att skjutas upp, för att sedan glömmas bort.

                  Kommentar

                  • roysan
                    Användare
                    • september 2006
                    • 59

                    #10
                    har lyckats få en glimt av ynglen nu, dom är verkligen liten, hade blå ciklid yngel förut och dom var större än dom här. kan tänka mig att det dröjer 4-5 dagar innan dom börjar simma.

                    Kommentar

                    • roysan
                      Användare
                      • september 2006
                      • 59

                      #11
                      nu äntligen simmar dom små rackarna hoppas nu mamma och pappa kan försvara dom ett tag.

                      Kommentar

                      • roysan
                        Användare
                        • september 2006
                        • 59

                        #12
                        Antalet yngel minskade för varje dag, vet inte riktigt vem boven är men igår så var alla yngel borta.
                        Sällskapet i karet är ett gäng corydoras, 2st Macmasterii, 5st små kakaduaciklider.

                        Kommentar

                        • LN
                          Användare
                          • december 2004
                          • 4744

                          #13
                          Tråkigt att höra.
                          Möblera om och prova igen
                          Kakaduides är/har varit riktiga romrövare i mitt kar.
                          Kan även vara så att det är Sajicahannen som är boven.
                          För lite nattbeysning i karet kanske ??
                          Kan även vara så att maten inte kommit fram till ynglen.
                          Den som bara tittar i backspegeln kör ofta i diket.
                          Problem är till för att skjutas upp, för att sedan glömmas bort.

                          Kommentar

                          • roysan
                            Användare
                            • september 2006
                            • 59

                            #14
                            dom stökade verkligen till innan rommen kläcktes, det var gropar lite här och där i karet
                            tror ynglen fick mat, såg iaf att dom käkade både av resterna/smulorna efter föräldrarna samt av den frysta artemian som dom fick, jag tror dom blev mat åt Kakaduides eller Macmasterii cikliderna, kanske till och med mamman eller pappan tog dom nu på slutet då dom blev svåra att hålla ihop.?? men men, bara att försöka igen

                            Nattbelysning? hmm... jag har så kallad kvällsbelysning som lyser två timmar efter att lysrören slocknat men på natten är det mörkt i karet.

                            Kommentar

                            • LN
                              Användare
                              • december 2004
                              • 4744

                              #15
                              Nattlyse hela natten i form av en bordslampa utanför karet ökar honans möjligheter att hålla yngel vid liv. Där var nog felet
                              Den som bara tittar i backspegeln kör ofta i diket.
                              Problem är till för att skjutas upp, för att sedan glömmas bort.

                              Kommentar

                              Arbetssätt...