Fogskum?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Mia L
    Användare
    • april 2002
    • 83

    Fogskum?

    Hej
    Jag har just fogat ett badrum med fogskum. Det var väldigt roligt och nu undrar jag om det går att använda för att göra en akvariebakgrund? Eller är den giftig? Jag vet att man måste lacka flera gånger ovanpå men det kanske läcker gift i alla fall. Är det någon som har provat att göra bakgrund med fogskum? Berätta gärna för mig hur det gick och hur du gick till väga. Om du har något foto så skulle jag bli glad att få se reslutatet.

    Hälsn
    Mia

    Mia
    Mia L
  • Gäst

    #2
    Synd att ingen verkar ha koll på detta. Jag har väntat länge på att någon ska svara på den här tråden för idén med fogskum är ju annars genial! När jag läser om det i Clas Olsson-katalogen så står det att det innehåller något som heter isosyanat. Låter väldigt giftgt! Någon som har koll?

    Kommentar

    • Phlyg
      Användare
      • september 2002
      • 41

      #3
      Tjenna På Er !

      Det enda tips jag kan ge är att ringa direkt till tillverkaren...ex Bostic eller Sika.

      Men om man tänker på det så smakar inte fogskum illa när man får det i munnen efter att det har torkat =)...asså som slipdam.

      Men tänk på att tjocka lager fogskum torkar mysko... blir ibland jättehål innuti...

      Men det ät helt klar en heljuste ide för att bygga bakgrund...

      Mvh ERik
      http://www.umea.akvarieforening.se

      Kommentar

      • Ante
        Användare
        • november 2002
        • 571

        #4
        håller själv på med samma fråga, men hur som helst så kan man ju lacka bakgrunden med Epotec efter att man är klar så blir den ju förseglad.

        Kommentar

        • Joakim Draktoft
          NCS Medlem
          • april 2002
          • 7334

          #5
          Att generellt säga om fogskum är giftigt eller inte går inte, eftersom det finns 1000 olika varianter av fogskum, eller
          polyeruthan (PUR) som det också kallas.

          Man får koncentrera sig på att undersöka för just den unika fogskum man är ute efter att använda.

          Jag håller själv på att undersöka vilken typ av PUR som lämpar sig bäst, då jag har en kompis som just jobbar med polymer-material.

          De vanliga blandningar av polyeruthan som man kan köpa på tex. Bauhaus kan användas, så länge man ser till att kapsla in bakgunden med ett skyddande lager lack, och där rekommenderas att använda Epotex, även om det är dyrt, se tråd: http://www.ciklid.se/forum/topic.asp?TOPIC_ID=1619

          Delar gärna med mig av vidare erfarenheter och kommer att publicera dessa på min sida i följande artikel som jag påbörjat:


          En annan artikel som berör användningen av PUR och som visar en faktisk bakgrund i bilder (text kommer) är Alejandros artikel i ämnet:



          Hoppas att detta ger mer tankar



          \\Joakim Draktoft
          _______________________________________________
          Joakim Draktoft
          f.d Webmaster Ciklid.se
          ____________________________________________

          Kommentar

          Arbetssätt...