Malawi kar

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • palm
    Användare
    • augusti 2006
    • 114

    Malawi kar

    Hej

    Ny e de på G med karet, har stått ett tag med lite småfisk i och har klarat av nitrit toppen.
    Karet: Akvastabil 325L
    Teknik: Powerhead 802 + 4L 10PPI filtermatta & 300W doppvärmare.
    Inredning: Korallsand + lite sten + några få växter
    Fisk: Aulocara Stuartgranti (par), Mal (okänd sort), Delfinciklider (2st kön okänt), Thorichthys ellioti (par)
    Jag vet att delfincikliderna kanske vill växa ur karet & att enligt BTN boken så skall det inte vara ljus sand men detta kör jag på ändå.
    Foder: Aquatic nature Excel minipellets + tetramin flingfoder

    Jag kommer troligen att sätta in en slimline bakgrund (rödfaxe) samt bygga ett filterfack som döljer powerheadet+filtermattan.
    Kommer även att köpa ett Eheim comfort Ecco 2236 filter vilket tar vatten ur filterfacket samt har ett utblås brevid powerheadet.
    Jag vill även slänga i ett eller två par meteriaclima estrehae av olika färger samt plocka ur ellioti paret.

    Ville bara skriva av mig lite
    Kom gärna med synpunkter

    MVH Palm
    325L Tank Med Malawi/Teknik:Powerhead
    +4L 10PPI & Eheim II 2028/Slimline & korallsand. 105+150 L med malawi yngel. Tidsbristen gör att jag nu avvecklar mina kar :´(
  • palm
    Användare
    • augusti 2006
    • 114

    #2
    Problem

    Jaha då vart de problem har aldrig haft problem i dom tigare 100L kar jag haft.

    Först hade jag nitrit problem, men detta avhjälptes genom dagliga vattenbyten + salt å nu är nitritet nere på <0,0025 (Ok)

    Men nu nästa problem som jag inte fått bukt med. tror fenomenet kallas svävalger/cyano. Vattnet börjar bli grön dimmigt. senaste åtgärderna jag har gjort är att lägga på täckglas & rengöra filtret försiktigt (då detta var fullt i grova partiklar). Akvariet står så det får lite em sol 1-2 timmar in genom kortsidan.
    Vet att UVC filter funkar men tycker lösningen verkar drastisk.
    Får ett 2028 II eheim till veckan som skall förbättra filtreringen.
    Vad göra??
    325L Tank Med Malawi/Teknik:Powerhead
    +4L 10PPI & Eheim II 2028/Slimline & korallsand. 105+150 L med malawi yngel. Tidsbristen gör att jag nu avvecklar mina kar :´(

    Kommentar

    • LN
      Användare
      • december 2004
      • 4744

      #3
      Stoppa ett innerfilter riktigt knöfullt av filtervadd. Byt vadden varannan dag så har du stor möjlighet att bli av med grummlet. Du har säkert inte helt ok biologi ännu i byttan.
      Kan bli ett par påsar vadd som går åt men det är betydligt billigare än uv.

      Dra även ner lite på ljustiden, titta om solen räcker in till karet. För att det är lätt hänt så här på hösten.
      Den som bara tittar i backspegeln kör ofta i diket.
      Problem är till för att skjutas upp, för att sedan glömmas bort.

      Kommentar

      • Cissi
        Användare
        • juni 2006
        • 357

        #4
        Jag släckte belysningen och täckte för framrutan när jag fick svävalger. Kostade inget och försvann på ett par dagar. Har aldrig haft problem med det igen och vattnet blev helt perfekt efter det. Ett tips som kanske funkar...
        Mbunas för hela slanten i alltför många kar....

        Kommentar

        • palm
          Användare
          • augusti 2006
          • 114

          #5
          Jo karet är släckt om dagarna å jag skall nog klistra på svart plast på sidorutan så solen inte kan stråla in.

          Men hur löser jag det med vadden igentligen, jag har ju ett powerhead med ett elrör+filtermatta, Någon ide LN

          MVH Palm
          Senast redigerad av palm; 18 oktober 2006, 20:14.
          325L Tank Med Malawi/Teknik:Powerhead
          +4L 10PPI & Eheim II 2028/Slimline & korallsand. 105+150 L med malawi yngel. Tidsbristen gör att jag nu avvecklar mina kar :´(

          Kommentar

          Arbetssätt...