Färsking undrar...

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Pfyrix
    Användare
    • februari 2006
    • 15

    Färsking undrar...

    ... undrar vad som rör sig i era burkar där hemma?

    Är ju helt ny på detta och tycker att det skulle vara lite kul vad och varför ni har era fisksorter? (Kanske mest ni som har lite större och biffigare varianter)

    Själv är jag ju sprillans nykläckt på detta med ciklider. Skulle aldrig skaffa mig " sånadära ciklider".. Tjoho liksom.. Sen satt man å surfade runt och hittade en sida med många stora biffiga grymt imponerande fiskar, inte alla ciklider men imman på skärmen sa att man var fast.
    Herr Anli.. vet inte jag ska tacka dig eller muttra på dig...

    Men första större fisken in här var faktiskt ingen ciklid, utan en numer extremt bortskämd channa!
    Efter det trillade det in både det ena å det andra som är stort eller ska bli stort, å vips var man inte bara ruinerad rent ekonomiskt utan också idiotförklarad utav alla sina polare (som naturligtvis inte har akvarium).
    För tydligen så ska man inte ha luftfuktighet på 85%, krulliga tapeter, insektsransonering, och ett fånigt lyckligt leende på läpparna när fiskarna glatt satt i sig den 17:e tigerräkan...

    Nä fisk ska göra en smart.... pyttsan.. fattig stämmer nog bättre, och som färsking så har man verkligen cyklat (ibland vilse) i fiskdjungeln, men med hjälmen på så är det inte lika illa länge...
    Å det är ju skönt att kunna roa "fiskexperterna" med sina korkade frågor och funderingar..

    Så efter detta långa och träiga tuggandet avslutar jag mitt ordrapande med ett;
    Schnääääälllaa! Skärmen är immsäkrad och dregelskyddet ligger redo, fram med alla biffiga fiskar!!
    Tokfan med minizoo:t
  • joe
    Användare
    • juni 2006
    • 1451

    #2
    Hej! Känner igen mig lite i din text - hade akvarium som tonåring men när min 7 åring för nåt år sedan ville ha ett så lovade jag glatt att hjälpa honom...och vips vaknade några gamla sovande gener. Nu har han ett som han beundrar ibland, men knappast sköter och jag, jag gick helt loss och har för tillfället 5 stycken igång. Idiotförklarad av kamrater och vänner var ordet! Men också en viss beundran eller nyfikenhet, särskilt när det är yngeldags...

    Nå, det om detta. Så värst stora ciklider har jag inte fastnat för. Har egentligen aldrig förstått riktigt varför de just måste vara stora (förlåt alla som propsar på detta!) och kanske skulle jag inte svara på ditt inlägg alls då, men...

    jag tycker du ska kolla in Victoriasjöns ciklider. Där fastnade jag och där finns verkligen en hel del skönheter - de flsta blir också relativt stora (10-15 cm) vilket jag tycker räcker mer än väl om man ska försöka hålla dem i glasburkar. Men det mest intressanta med ciklider tycker jag är beteende och lite särskilda ticks som de flesta ägnar sig åt.

    Jag är själv bara nybörjare och har för tillfället "bara" Victoriazebror (Astatotilapia latifaciata) och Nyererei (Pundamilia nyererei "Ruti island") i ett kar av alla fantastiska varianter som finns från Victoriasjön. Ja, de är lite aggressiva och ja, det är inte så alldeles solklart vilken sort det är alltid (artbest. etc.) och ja, de korsar sig lätt så man kan inte blanda i någon större utsträckning...men de är fantastiska. Och jsut nu går en Victoriahona i ett spottkar med 25-30 färskingar och det är spännande...

    Förutom dessa har jag ett "ungdomsboende" med halvstora yngel av palett och nicholsiciklider, en liten "barnkrubba" med 25 ancistrusyngel - som är totalhäftiga!! - samt ett större växtkar med paletter, nicholsi, kongotetror och ancistrusmalar.

    Så är det just nu - men längtan om ett ännu lite större kar/inte fiskar (sådär 350-400 liter) växer sakta och blir allt starkare. I det skulle jag vilja prova Hästnosciklider från Tanganyika-sjön - de har ett vad det verkar dödsskönt förhållningssätt. Sedan kan man kanske även där ploppa ner nån/några victoriaciklider till.

    Ett litet svar för att ge dig mod att vi trots allt är fler "idioter" och som min hustru skulle sagt - det är ingen hobby, det är en sjukdom. Kanske det, men en godartad form i såfall.

    Välkommen till forumet och glada ciklidisthälsningar/joe
    MVH - joe

    Värmlänning i exil på Tjörn - nu med några fler Victoriaciklider!

    Kommentar

    • Rhodebaert
      Användare
      • februari 2006
      • 557

      #3
      Stora fiskar var det... jag håller med joe när han säger att man inte borde ha stora fiskar i små glasburkar. Jag har bara små mbunas. Dock har jag en mal som sakta växer sig nära djupet och höjden på akvariet! Om jag inte missminner mig kan den bli ca 50 cm när den blir "vuxen" så då får jag se till och bli rik och skaffa ett större akvarium. Den är nog bara 25 cm nu så det är ju lugnt... kanske....

      Välkommen till forumet!
      Det går alltid en senare buss.

      Kommentar

      • JockeB
        Användare
        • maj 2004
        • 2964

        #4
        Ursprungligen postat av Pfyrix
        ... undrar vad som rör sig i era burkar där hemma?

        Är ju helt ny på detta och tycker att det skulle vara lite kul vad och varför ni har era fisksorter? (Kanske mest ni som har lite större och biffigare varianter)

        Själv är jag ju sprillans nykläckt på detta med ciklider. Skulle aldrig skaffa mig " sånadära ciklider".. Tjoho liksom.. Sen satt man å surfade runt och hittade en sida med många stora biffiga grymt imponerande fiskar, inte alla ciklider men imman på skärmen sa att man var fast.
        Herr Anli.. vet inte jag ska tacka dig eller muttra på dig...

        Men första större fisken in här var faktiskt ingen ciklid, utan en numer extremt bortskämd channa!
        Efter det trillade det in både det ena å det andra som är stort eller ska bli stort, å vips var man inte bara ruinerad rent ekonomiskt utan också idiotförklarad utav alla sina polare (som naturligtvis inte har akvarium).
        För tydligen så ska man inte ha luftfuktighet på 85%, krulliga tapeter, insektsransonering, och ett fånigt lyckligt leende på läpparna när fiskarna glatt satt i sig den 17:e tigerräkan...

        Nä fisk ska göra en smart.... pyttsan.. fattig stämmer nog bättre, och som färsking så har man verkligen cyklat (ibland vilse) i fiskdjungeln, men med hjälmen på så är det inte lika illa länge...
        Å det är ju skönt att kunna roa "fiskexperterna" med sina korkade frågor och funderingar..

        Så efter detta långa och träiga tuggandet avslutar jag mitt ordrapande med ett;
        Schnääääälllaa! Skärmen är immsäkrad och dregelskyddet ligger redo, fram med alla biffiga fiskar!!
        Först och främst välkommen till forumet Pfyrix.
        Låter som det är Centralamerikanska ciklider som lockar vilket självklart är givet
        Du kan ju alltid kolla in i artregistret eller medlemmarnas bilder, där finns en hel del fina bilder
        på stora fiskar från Centralamerika bla..

        Mvh Jocke
        Mvh Jocke
        Centralamerikanska Ciklider!

        Kommentar

        • anli
          Användare
          • mars 2003
          • 3740

          #5
          Småfisksnubbar finns det fullt av på forumet
          Nej fram med fler bilder på vuxen maffig fisk!
          Som jag brukar säga, man skall inte behöva sätta på sig läsglasögonen!
          Anders L

          Kommentar

          • Ola Svensson
            Användare
            • april 2002
            • 14633

            #6
            Hemma har jag:

            Puntius vittatus "sasan gir" (max 2.5 cm)
            Tanichthys micagemmae (max 2.5 cm)
            Rivulus cryptocallus (max 9cm)
            Med vänliga hälsningar

            Ola

            Kommentar

            • Rhodebaert
              Användare
              • februari 2006
              • 557

              #7
              Ursprungligen postat av Ola Svensson
              Hemma har jag:

              Puntius vittatus "sasan gir" (max 2.5 cm)
              Tanichthys micagemmae (max 2.5 cm)
              Rivulus cryptocallus (max 9cm)
              Det var ju inte så stort! Eller missuppfattar jag storlekarna? Är det mått mellan ögonen? :-)
              Det går alltid en senare buss.

              Kommentar

              • anli
                Användare
                • mars 2003
                • 3740

                #8
                Ok... en hemlis då
                Jag smyger med ett 222 liters kar hemma, just nu bara med små saijcor. Tänkte komplettera med diverse tetror å annat smått skoj. Växter å växtnäring å kanske co2
                Men säg det inte till nån....
                Anders L

                Kommentar

                • Ola Svensson
                  Användare
                  • april 2002
                  • 14633

                  #9
                  Ursprungligen postat av Rhodebaert
                  Det var ju inte så stort! Eller missuppfattar jag storlekarna? Är det mått mellan ögonen? :-)
                  Rivulus cryptocallus ar faktiskt en av de storsta rivulusarna
                  Med vänliga hälsningar

                  Ola

                  Kommentar

                  • Lutt
                    Användare
                    • oktober 2005
                    • 1919

                    #10
                    Ursprungligen postat av Beast
                    Först och främst välkommen till forumet Pfyrix.
                    Låter som det är Centralamerikanska ciklider som lockar vilket självklart är givet
                    Du kan ju alltid kolla in i artregistret eller medlemmarnas bilder, där finns en hel del fina bilder
                    på stora fiskar från Centralamerika bla..

                    Mvh Jocke
                    Håller helt med dig men även sydamerikaner kan bli stora bla så finns ju Cichla temensis världens största ciklid

                    problemet med centralamerikanska ciklider är ju att akvarierna snabbt växer ut lägenheten

                    Kommentar

                    • LN
                      Användare
                      • december 2004
                      • 4744

                      #11
                      Håller helt med Lutt. Central amerikanare är stora firrar som kräver stort revir och dom är dessutom småförbannade mestadels alltid

                      Sydamerika däremot tycker jag du kan satsa på- Stora och många fiskar kan man hålla i någorlunda karstorlek
                      Här är ett exempel på mitt SA kar
                      Den som bara tittar i backspegeln kör ofta i diket.
                      Problem är till för att skjutas upp, för att sedan glömmas bort.

                      Kommentar

                      • Pfyrix
                        Användare
                        • februari 2006
                        • 15

                        #12
                        Ok... en hemlis då
                        Jag smyger med ett 222 liters kar hemma, just nu bara med små saijcor. Tänkte komplettera med diverse tetror å annat smått skoj. Växter å växtnäring å kanske co2
                        Men säg det inte till nån....
                        *garvar*
                        Nej då... Loooooovar.. har ju själv 60 liter ståendes å puttrar..

                        Skaffa å skaffa... har redan både det ena å det andra, och det mesta är stora central-syd amerikanare.... Växer ur lägenheten... Tja men som vi säger här i våran lilla lilla lägenhet.. Finns det stjärtrum finns det plats för mycket annat!
                        Gubben är ju glad..Behöver han inte hålla koll på cigarrerna, burkarna håller perfekt luftfuktighet åt honom.. Tapeterna är ju förstås mindre glada, men så kan det vara...

                        Så för att förtydliga mitt ordbajsande; jag är inte ute efter nått att köpa in, utan rent nyfiken på vad som simmar hemma hos er.. Å för att inte göra folk lessna i lite kinkiga så får väl småttisarna vara med också..


                        Tack för välkommnandet!!
                        Tokfan med minizoo:t

                        Kommentar

                        • mats_jn
                          Användare
                          • september 2003
                          • 142

                          #13
                          Mitt kar

                          Hej!

                          Har ett 540 liters kar med tanganyikaciklider.

                          Har följande arter i det:
                          Cyprichromis sp. "leptosoma jumbo"
                          Lamprologus multifasciatus
                          Callochromis macrops
                          Syndontis petricola

                          /mats

                          Kommentar

                          • JockeB
                            Användare
                            • maj 2004
                            • 2964

                            #14
                            Ursprungligen postat av Lutt
                            Håller helt med dig men även sydamerikaner kan bli stora bla så finns ju Cichla temensis världens största ciklid

                            problemet med centralamerikanska ciklider är ju att akvarierna snabbt växer ut lägenheten
                            Hehe bara att skaffa större lägenhet ju
                            Finns ju faktiskt en hel del CA som inte blir stora"monster",
                            Under 15cm alltså. Många ur Cryptoheros släktet, Archocentrus släktet, Neetroplus släktet mm, Tyvärr är ju inte många av dom representerade här i Sverige men det ska vi snart ändra på
                            Mvh Jocke
                            Centralamerikanska Ciklider!

                            Kommentar

                            • Lutt
                              Användare
                              • oktober 2005
                              • 1919

                              #15
                              Ursprungligen postat av Beast
                              Hehe bara att skaffa större lägenhet ju
                              Finns ju faktiskt en hel del CA som inte blir stora"monster",
                              Under 15cm alltså. Många ur Cryptoheros släktet, Archocentrus släktet, Neetroplus släktet mm, Tyvärr är ju inte många av dom representerade här i Sverige men det ska vi snart ändra på
                              jo det är för få CA arter i sverige, vill ha in lite theraps arter

                              Kommentar

                              Arbetssätt...