Luftumpar

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • MickeA
    Användare
    • juni 2003
    • 456

    Luftumpar

    Hur djupt orkar en vanlig standard luftpump trycka luften? Jag testade med en mindre modell och den orkade inte alls trycka ens ner till en meters djup.

    Jag är sugen på att experimentera lite och skulle behöva trycka ner luft till åtminstone 120cm, men man kanske måste kika på nåt annat än vanliga luftpumpar? AquaMedic har väl nån riktig värsting iofs har jag för mig, men det kanske räcker med en vanlig i den lite tyngre klassen?
  • joe
    Användare
    • juni 2006
    • 1451

    #2
    Har ingen svarat än? - jag borde kanske inte göra det heller då min egen erfarehet är högst begränsad. Men jag tänker att en lite större "vanlig" luftpump borde klara "uppdraget" och tänker vidare att de flesta tillverkare/återförsäljare borde ju kunna svara på vilken tryckhöjd respektive pump klarar om man ställer en direkt fråga - borde stå i nån sorts spec. - eller???

    Hoppas det hjälpte något - om inte annat ett livstecken att nån läst ditt inlägg.

    En lite nyfiken fråga till sist - vad ska du göra med pumpen?

    Lycka till / joe
    MVH - joe

    Värmlänning i exil på Tjörn - nu med några fler Victoriaciklider!

    Kommentar

    • MickeA
      Användare
      • juni 2003
      • 456

      #3
      Jo, jag var in på aquamedics hemsida och såg något slags diagram där man kunde utläsa att mistral 300-pumpen blåste ca 200l/timme på en meters djup, men jag et inte riktigt om jag litar på det. Men jag beställer i alla fall en och testar. Annars får jag köra värstingen mistral 4000, den måste i alla fal fixa det.

      Det jag ska göra är inte så spänande egentligen, jag tänkte bara blåsa in en massa luft i röret där utloppet till filtret går från stora akvariet så att det blir en rejäl blandning av luft och vatten som går till ytterfiltret. Förhoppningsfis löser sig en del luft i vattnet när den går genom dom sex meter långa rören och upp i filtret och kanske även på tillbakavägen om jag inte luftar tunnan på nåt sätt. Hoppas på lite effektivare filtrering på det sättet och kanske även syresättning i burken.

      Tack för svaret förresten.

      Kommentar

      • Lundensis
        Användare
        • mars 2004
        • 2262

        #4
        Ursprungligen postat av MickeA
        Hur djupt orkar en vanlig standard luftpump trycka luften? Jag testade med en mindre modell och den orkade inte alls trycka ens ner till en meters djup.

        Jag är sugen på att experimentera lite och skulle behöva trycka ner luft till åtminstone 120cm, men man kanske måste kika på nåt annat än vanliga luftpumpar? AquaMedic har väl nån riktig värsting iofs har jag för mig, men det kanske räcker med en vanlig i den lite tyngre klassen?
        Renas större modeller klarar det.

        Kommentar

        Arbetssätt...